Vijenac 258

Glazba

Buđenje baladama

Parni valjak, Buđenje, Croatia Records

Parni valjak, Buđenje, Croatia Records

Buđenje baladama

Najnoviji naslovi edicije 100+, posvećene digitalno obrađenim originalnim izdanjima iz povijesti domaće diskografije, obilježavaju okrugle godišnjice domaćih pop-rock-albuma. Najmlađe među njima je Buđenje, album najdugovječnije hrvatske skupine, Parnog valjka.

Izvorno objavljen, relativno nedalekog, siječnja 1994, album Buđenje zasigurno spada u sam vrh ponajboljih ostvarenja iz bogate diskografije ovog sastava. Njegova vrijednost, dakako, nije prošla nezapaženo, pa je album osvojio ukupno šest nagrada Porin, među kojima i onaj najprestižniji — »za album godine«.

Prvo reizdanje edicije 100+ na istome formatu kao i izvorno (CD), opravdava se, vjerojatno, time što su mnoge skladbe ovog opusa još vrlo popularne te, samim time, i tražene na tržištu koje album već odavna ne nudi (Buđenje je originalno izdano na etiketi Valjkova Esnafa).

Nakon podulje diskografske stanke, album Buđenje donio je jednu od prekretnica u karijeri Parnog valjka, ujedno potvrđujući da njegov autor, Husein Hasanefendić, nije zapeo u sredovječnoj krizi inspiracije i potrage za razlozima nastavka karijere u istome obliku. Spomenuta prekretnica ne odnosi se na promjenu dotadašnjeg izričaja ili stila skupine, nego na posve neočekivanu svježinu i novi polet kojim je zračio ovaj album, osobito u usporedbi s prethodnim višegodišnjim razdobljem u kojem je Valjak uglavnom stagnirao. Korak naprijed vidljiv je i u produkcijsko-aranžerskom radu, dok je strukturalno okosnicu skladbi, bila riječ o ritmičkim pjesmama ili baladama, i dalje činio čvrsti gitaristički zvuk, osobito Husovi prepoznatljivi riffovi.

Dobitni kvintet skladbi

Album započinje tipično himničnom Husovom introspektivom pamtljiva refrena, Ljubavna, koja se pokazala jednim od najprofiliranijih brojeva albuma, temeljem dobitnog kvinteta skladbi koji sačinjavaju još harmonična Sve još miriše na nju, ugođajna Ivana, tada aktualna Povratak ratnika i poetična Dođi — sve odreda punokrvne rokerske balade. Kada im pridodamo i nadahnuti blues, Nemirno more, jasno se nameće zaključak da upravo balade daju pečat ovoj dojmljivoj kolekciji. Kod Parnog valjka, sastava čija je reputacija dobrim dijelom i izgrađena na baladama akcentiranim koncertima, ta činjenica nikako ne začuđuje. Završna skladba albuma, još jedan favorit albuma i svojevrsna posveta zvuku skupine The Queen, Molitva, ovdje je ponovljena i u bonus-verziji (dobitnik Porina »za najbolju suradnju«) s Dadom Topićem, skinutoj s istogodišnjega božićnog albuma, Mir na zemlji.

I svirački, Buđenje je donijelo novu svježinu, žestinu i uigranost muziciranja glazbenika u zreloj fazi suradnje. Osvježena kombinacija, upotpunjena sjajnim vokalom Akija Rahimovskog, dvije je godine poslije, trijumfirala serijom od četiri koncerta u zagrebačkom ZeKaeM-u.

Onima koji, usprkos nezaobilaznoj vrijednosti Buđenja, žale što umjesto ovoga albuma svjetlo dana u CD-formatu nisu ugledale, recimo, Vruće igre, utjeha može biti predani rad Perfekt Musica, koji neće, vjerujemo, zaobići ni takve klasike.

Velimir Cindrić

Vijenac 258

258 - 22. siječnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak