Vijenac 258

Ples

PLESNI GLOBUS

Balet Pariške opere slavi sto godina Balanchinea

PLESNI GLOBUS

Iz svijeta

slikaBalet Pariške opere slavi sto godina Balanchinea

Kako se približava stota obljetnica rođenja Georgea Balanchinea (1904-1983), modernizatora akademskog plesa, balet Pariške opere već je i prije sama jubileja, 22. siječnja, premijerno izveo novu postavu njegova Liebeslieder Walzera. S tom najstarijom francuskom plesnom skupinom Balanchine je imao poseban odnos, a potkraj 1940-ih trebao je postati i njezinim ravnateljem. Iako je veliki rusko-američki umjetnik živio u New Yorku, uvijek je u Pariz sam dolazio postavljati svoje koreografije, primjerice 1947, kada je za pariški ansambl postavio glasovitu Kristalnu palaču. Između 1978. i ove godine devet njegovih koreografija ponovno su postavili njegovi učenici. Uvrštenjem u repertoar romantičnog Liebeslieder Walzera, kreirana prema Brahmsovim arijama, Pariška opera u ovom trenutku ima 28 Balanchineovih koreografija, od kojih su tri namijenjene ansamblu kuće. Koreografiju iz 1960. ponovili su za ovu prigodu plesači Opere pod vodstvom Karin von Aroldingen i Sare Leland, dvije nekadašnje zvijezde njujorškoga City Balleta, plesne trupe koju je osnovao sam Balanchine.

slikaNagrada i nova Forsytheova istraživanja

William Forsythe, ravnatelj Frankfurtskog baleta, primit će ovogodišnju Njemačku plesnu nagradu. Istodobno, Forsythe će u suradnji s rotterdamskom plesnom akademijom i Laban Centrom u Londonu, iduće godine započeti dugoročan projekt sa svrhom analize i testiranja svog iskustva s baletom i tehnikom improvizacije. Rezultati će eventualno biti ujedinjeni pod nazivom Forsytheova metoda.

Novi početak Liz King u Beču

slikaNakon što je četiri godine provela kao voditeljica baleta bečke Volksoper, Liz King odlučila se na novi početak. Koreografkinja čija je plesna skupina osamdesetih godina odškrinula vrata suvremenom plesu u Beču i koja je probudila bečku Volksoper komadom Labuđe jezero remixed potkraj devedesetih, sada radi kao suradnica na projektu Comic Sense, čija se premijera očekuje u veljači. Comic Sense ona vidi kao ponovno ispitivanje sebe i vlastita položaja u umjetnosti. U pokusnim radovima započetima u studenom protekle godine King surađuje s organizacijama čije djelovanje zadire dalje od plesne četvrti pa su osim Bečkog plesnog teatra (Tanztheater Wien) s njom i NetZZeiT te Bečki forum zvuka (Klangforum Wien). Praizvedba u veljači desit će se u okviru tzv. Out Of Control — festivala u Muzejskoj četvrti (MuseumsQuartier). »Ples kao polje istraživanja, oslikavanja društva, preslika i novostvorena slika onoga što zapažamo u svojoj okolini tematika je komada Comic Sense«, opisala je King svoje trenutne umjetničke preokupacije iz projekta kojemu je autor Peter S. Hecht, a režiju potpisuje Michael Scheidl.

Jelena Mihelčić

Plesna događanja u Zagrebu

Kneja u Centru Kaptol

Premijera modernog baleta Kneja, Darka Brkljačića, na glazbu i uz živu izvedbu Lidije Bajuk Pecotić i Marijana Jurišića, održala se 10. siječnja u Kulturnom centru Kaptol. Niz plesnih fragmenata o ljubavi, čežnji i rastanku, nadahnuti su temama i dinamikom međimurskih etnonapjeva. Kneju su otplesali članovi splitskog baleta Sanja Neveščanin i Marijo Škalić. (Sibila)

Ples u Močvari

Močvara je proteklih dana dva puta ugostila plesno-glazbene performanse. Projekt Silvie Marchig i Igora Hofbauera Autos izveden je 21. prosinca 2003. Riječ je o komunikaciji, prostorno odvojenih, plesačice i bubnjara, njezina tijela i njegova zvučnog ritma. Motiv koji je, spomenimo to mladim umjetnicima jer njihovo vrijeme tek dolazi, Ljiljana Zagorac mnogo temeljitije ispitala s Borisom Leinerom u Surovom plesu.

Performans Jasne Frankić Brkljačić Tri Ane ponovno je spojio dva stara anarhista zagrebačke plesne i glazbene scene: autoricu koja si je tako dala oduška nakon niza zamornih i dobro odrađenih koreografskih poslova u kazališnim projektima i gitarista Dragana Pajića. Sve je rađeno prema dadaističkim pravilima, spojena je poema o Anni Blume Kurta Schwittersa s perilicama za rublje, medicinskim sestrama i solom na električnoj gitari. Uz Frankićevu i Pajića nastupile su i dvije Ane: Jurić i Krajtmajer.

Najava premijere

Studio za suvremeni ples 23. i 24. siječnja 2004. izlazi s novim programom kojim će predstaviti svoje mlade autore — inače poznate nam plesače: Branko Banković potpisuje koreografiju Moga tijela sjena, a Ivana Miletić Piškor Povijest bolesti. Predstava će se igrati na maloj sceni (Polanec) zagrebačkog ZeKaeM-a.

Tomislav Petranović u Plesu kadeta

slikaNa premijeri Plesa kadeta (Kadettenball) Johanna Straussa u bečkoj Državnoj operi 23. prosinca 2003. kao solist nastupio je Tomislav Petranović. Koreografiju veseloga baletnog evergreena postavio je Renato Zanella.

Maja Đurinović

Vijenac 258

258 - 22. siječnja 2004. | Arhiva

Klikni za povratak