Vijenac 255

Ples

DVD balet: Igor Stravinski, Žar ptica (Firebird) i Pulcinella

Razigrani tempo

Međunarodna karijera Igora Stravinskog započela je uz ruske balete i vjerojatno jednog od najvećih menadžera kazališnoga plesa svih vremena — Sergeja Djagiljeva.

DVD balet: Igor Stravinski, Žar ptica (Firebird) i Pulcinella

Razigrani tempo

Međunarodna karijera Igora Stravinskog započela je uz ruske balete i vjerojatno jednog od najvećih menadžera kazališnoga plesa svih vremena — Sergeja Djagiljeva. Djagiljev je u mladom ruskom skladatelju prepoznao novi, moderni duh, potaknuo ga na rad na baletnoj glazbi i uspješno ga predstavio zapadnoj Europi. Žar ptica prvi je balet Stravinskoga, praizveden u Pariškoj operi 1910. po libretu i u koreografiji Mihaila Fokina.

Riječ je o poznatoj priči ruske mitologije, o Žar-ptici i opakom čarobnjaku Koščeju Besmrtnom, kojega carević Ivan ipak pobjeđuje i time skida čaroliju s nesretnoga kraljevstva. Dobro, ljubav i svjetlo, kako to već biva u lijepim bajkama, pobjeđuju zlo i tamu. Koliko se koreografija Glena Tetleya u vrlo korektnoj izvedbi The Royal Danish Balleta oslanja na original, ili na neku kasniju verziju, ne mogu procijeniti, no, znajući neke druge originalne koreografije Djagiljeva razdoblja (kao što su Fokinov Petruška ili Svadba Bronislave Nižinske) svakako je riječ o tradicionalnom pristupu tom djelu, koje nije odmaknuto od tadašnjeg modernizma ruskih baleta. Ima vrlo lijepih plesnotehničkih rješenja, a posebno je dojmljiv uvodni dio i crna, ženska šestorka.

Pulcinella u koreografiji Milsa Christea tzv. je plesna komedija zasnovana na likovima komedije dell’ arte i slapstick-humoru. Izvodi je vrlo veselo, nadahnuto i tehnički izrađeno Scapino Ballet Rotterdam, trupa poznata po plesnom programu za djecu. Djagiljevljeva trupa praizvela je Pulcinellu 1920. u Pariškoj operi u koreografiji Leonida Mjasina, dok je scenu i kostime osmislio Picasso. U glazbenom smislu balet Pulcinella je neobičan spoj: stare, talijanske kompozicije Pergolesija savršeno su uklopljene u suvremenu glazbu Stravinskoga. (No, gledajući s koreografske strane Pergolesijevi umeci pomalo usporavaju razigrani tempo i potiru se s nestašnim, zafrkantskim karakterom dugonosog ženskara, njegovim intrigama i izbjegavanjem ljubomornih mladića.)

Tako su na DVD-u vrlo zgodno suprotstavljena dva stilski, karakterom i izvedbom vrlo različita baletna djela istoga skladatelja koji je nedvojbeno i iznimno — sjetimo se još samo Posvećenja proljeća, Svadbe, Apolona Muzageta — zadužio svjetsku plesnu scenu.

Maja Đurinović

Vijenac 255

255 - 11. prosinca 2003. | Arhiva

Klikni za povratak