Vijenac 255

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Griškovec kao anestetik

KAZALIŠNI GLOBUS

Griškovec kao anestetik

slikaMoskva Eugen Griškovec u posljednjih nekoliko godina prvo je ime ruskoga kazališta. Taj pisac, glumac i redatelj ispisao je seriju tekstova, koje je zatim sam i odglumio, polučivši uspjeh na ruskim scenama, ali i u inozemstvu — dospio je do Avignona. Ne čudi stoga da je poznato moskovsko kazalište koje nosi Čehovljevo ime angažiralo Griškovca da realizira njihovu novu produkciju. Rezultat je Opsada, komad koji se razlikuje od dosadašnjega rada ovog pisca, ako ni po čemu, a ono po činjenici da ima čak sedam likova. Virtuoz monodrame izišao je na otvoren prostor, s velikim brojem glumaca. Nova Griškovčeva produkcija ratna je drama koja prati dvije priče u dva razdoblja, modernom i antičkom grčkom. Među karakterima su i Ikar, koji nikako da poleti, grčki junak vrlo sličan Ahilu, koji je ranjiv jedino u petu, i prava grčka božica. Premda je kritika još jednom pohvalila Griškovca prigovorila mu je nastavak iste estetike, kopiranje sama sebe, bez spremnosti da se uđe u nove kreativne rizike. »Griškovec je poput anestetika: bavi se problemima koji nas dodiruju, ali mu nije svrha da ih istraži do dna, nego prije da natjera publiku da zaboravi na bol«, zapisao je kritičar.

Salzburg u svemu prvi

slikaSalzburg Salzburger Festspiele, najstariji i najskuplji europski ljetni festival, slijedi staru tradiciju pa je već objavio programsku knjižicu za sljedeće ljeto. U dramskom programu zapaža se dalja tendencija jačanja i otvaranja prema novim imenima. Uz zaštitni znak festivala Jedermanna u režiji Christiana Stückla festival sljedećega ljeta sprema nekoliko iznenađenja. Čehovljeva Galeba režira Falk Richter, Edwarda II Marlowea postavlja Sebastian Nübling, dok će O’Neillov klasik Dugo putovanje u noćscenski propitati Elmar Goerden. Više puta zabranjivan Pitigrillijev roman Kokain režira Frank Castorf, što jamči novu provokaciju, a nastavlja se i progam otkrivanja mladih europskih redatelja. Ove godine to su Christiane Pohle iz Njemačke, Mika Myllyaho iz Finske i Katalonac Alex Rigola. Na festivalu će se predstaviti i najbolja predstava njemačkoga govornog područja, o kojoj se odlučuje na ranijem okupljanju u Mülheimu, a ulaznice za dramske predstave na festivalu koji se održava od 24. srpnja do 31. kolovoza znatno su jeftinije od onih za glazbene programe — od 20 do 150 eura.

Techno Ramayana

slikaNew York Ramayana pripada u često kazališno obrađene mitove, hindu spjev dolazio je do scene u raznim verzijama, a samo ovih dana, u različitim varijantama, možete je vidjeti i kod Brooka u Parizu i u dalekom Japanu, spomenimo samo najpoznatije produkcije. Kako pustolovine boga Višne, koji dolazi na zemlju i uzima ljudski oblik da bi se borio protiv zla, nude dovoljno kazališne akcije, nije nikakvo čudo da se nova produkcija pojavila i u New Yorku, u kazalištu La MaMa. Adaptaciju i režiju potpisuje Robert A. Prior, jedan od vođa Fabulous Monsters Performance Group, a vizualnim bogatstvom i akrobacijama predstava žanrovski određena kao elektronička plesna drama u dva čina izazvala je vrlo povoljne reakcije. Glazbena mješavina techna, bhangre i sintetskoga popa, potpomognuta živom glazbom na tabli prati tu dinamičnu produkciju koja se poigrava hindu klasikom, istodobno čuvajući njegove književne i scenske kvalitete.

Hamlet na košarkaškom igralištu

slikaTokio Glavna japanska redateljska zvijezda Yukio Ninagawa (68) vratio se Hamletu — peti put. Nakon četiri uspješne produkcije, od one 1978. do posljednje 2001, koja je završavala divljanjem motorista na rock glazbu, Ninagawa se vratio omiljenom klasiku, dodijelivši naslovnu ulogu mladom Tatsuyau Fujiwari. Ovaj put nema bandi na motorima, ali je drama smještena u okruženje javnoga košarkaškog igrališta u siromašnoj četvrti. Žičana ograda, čija vrata lupanjem prate svaki izlaz i ulaz glumaca, nestaje u drugom dijelu, a navodno predstavlja duševno stanje glavnoga junaka nakon očeve smrti. Scenografska metafora nije oduševila kritiku, i publiku premda im je još teže pala činjenica da se Ninagawa odlučio odigrati integralni tekst pa predstava traje tri i pol sata. Nesavršena, ali još vrlo zanimljiva produkcija vitalnoga starog majstora, zaključak je kritike.

Jasen Boko

Vijenac 255

255 - 11. prosinca 2003. | Arhiva

Klikni za povratak