Vijenac 254

Ples

DVD balet: Sergej Prokofjev, Romeo i Julija, kor. Angelin Preljocaj, Lyon National Opera Ballet

U sjeni moćnih Capuletija

DVD balet: Sergej Prokofjev, Romeo i Julija, kor. Angelin Preljocaj, Lyon National Opera Ballet

U sjeni moćnih Capuletija

Kako smo programski još u eri nesretnih ljubavnika, pa je i Balet HNK postavio Romea i Juliju Sergeja Prokofjeva u klasičnoj koreografiji Dinka Bogdanića, preporučujem svim ljubiteljima toga modernog klasika svjetske (baletne) literature, kao i svima ostalima, da prošire vidike baletnom verzijom Angelina Preljocaja.

Preljocaj je uvaženi francuski koreograf čija je kompanija prerasla u nacionalni centar, a svoje koreografije postavio je s lyonskim baletom, baletom Pariške opere i New York City baletom. Preljocaj se koristi klasičnim rječnikom koji varira i modificira na osebujne načine: sjeckajući klasični slijed pozicija u savršen tik-tak organizam što plesače čini začudnim mehaničkim marionetama, da bi dodao mekoću i prirodnost suvremenoga pokreta. Njegovi su likovi plesački iznimno snažni i izražajni, a situacije su nabijene modernim senzibilitetom. Za cjelokupan dojam baleta svakako je zaslužan i Enki Bilal, poznati autor umjetničkoga stripa koji potpisuje scenu i kostim, i čiju viziju Preljocaj slijedi napetim stop-pozicijama, a ova snimka podcrtava.

Preljocaj ne vidi Romea i Juliju kao sukob generacija, nego klasa — u suvremenom smislu. Capuleti su moćnici, mafija koja ima vlast, policiju; njihovo je zdanje mračni moderni kompleks koji čuvaju stražari sa psima. Svi su u crnom, uskom, s dijelovima kože i čizmama, osim Julije, koja je bijela u SF-kombinaciji haljine i donjeg rublja, s tvrdim korzetom istaknutih bradavica. A Montecchi su ulica, narod, muškarci u mekim, širokim odijelima. Oružje im je britva.

Preljocaj vodi priču čvrstim, nabijenim kratkim slikama, rezovima. Borbe u mračnim ulicama, okrutna Mercutiova smrt, strastvena nježnost mladog para na njihovu kvadratu zemlje, Julijino skrivanje u crvenom rupcu, marionetski ples djevojaka s ljiljanima, potresna žestina posljednje scene u iznimnoj izvedbi Pascale Doye i Nicolasa Dufouxa. Na kraju nema mjesta optimizmu. Iza zagrljenih mrtvih ljubavnika na tamnim zidinama stoji Tybaldo, čuvar klana Capuletijevih koji budno pazi da mu opet nešto ne promakne.

Maja Đurinović

Vijenac 254

254 - 27. studenoga 2003. | Arhiva

Klikni za povratak