Vijenac 254

Književnost

Dražba: Bloomsbury Book Auctions, London, 20. studenoga 2003.

Borgesova nepostojeća biblioteka

»Knjiga je predmet među predmetima, svezak izgubljen među svescima koji prebivaju u ravnodušnom svemiru, sve do onog trenutka dok se ne sastanu s čitaocem, čovjekom sudbinski određenim za njezine simbole. Tada nastane jedinstvena emocija nazvana ljepota, čudesan misterij koji ne mogu razjasniti ni psihologija ni retorika... prepuštam drugima da se hvale knjigama koje su napisali, ja se hvalim knjigama koje sam odabrao čitati«, napisao je Jorge Luis Borges u predgovoru seriji Biblioteca personal (Buenos Aires 1985-86).

Dražba: Bloomsbury Book Auctions, London, 20. studenoga 2003.

Borgesova nepostojeća biblioteka

»Knjiga je predmet među predmetima, svezak izgubljen među svescima koji prebivaju u ravnodušnom svemiru, sve do onog trenutka dok se ne sastanu s čitaocem, čovjekom sudbinski određenim za njezine simbole. Tada nastane jedinstvena emocija nazvana ljepota, čudesan misterij koji ne mogu razjasniti ni psihologija ni retorika... prepuštam drugima da se hvale knjigama koje su napisali, ja se hvalim knjigama koje sam odabrao čitati«, napisao je Jorge Luis Borges u predgovoru seriji Biblioteca personal (Buenos Aires 1985-86).

Do četvrtka, 20. studenoga, ljubitelji i štovatelji Jorgea Luisa Borgesa mogli su u prostorima dražbaonice Bloomsbury Book Auctions u Londonu doživjeti slične osjećaje u susretu s knjigama koje je Borges napisao, odabrao, čitao i popratio rukopisnimm bilješkama. Jedinstvena zbirka koja se sastoji od 238 kataloških jedinica, među kojima su Borgesovi rukopisi, pisma, obiteljska pisma i fotografije, rijetka izdanja Borgesovih knjiga i publikacija, mnoge s autorovim bilješkama, knjige njemu posvećene i knjige koje je čitao s posebnim emocijama, plakati, medalje, slike, skulpture, tonske bilješke njegovih predavanja, bili su ponuđeni na prodaju kao cjelina i procijenjena na 350 000-450 000 funti.

Nažalost, nije se pojavio kupac za cjelovitu zbirku te je dražba nakon prve ponude nastavljena pojedinačnim ponudama. Premda su procjene bile dosta prihvatljive, ipak cijene nisu rasle vrtoglavo kao na dražbi Joyceovih rukopisa, kada su dva rukopisna odlomka postigla oko milijun funti svaki. Najviše su postigle dvije rukopisne pjesme na engleskom jeziku (10 000 funti). Zanimljivo je da se na dražbi nije pojavila ni jedna britanska institucija, nego većinom privatnici iz Britanije, Argentine i Španjolske.

Javier Molina, autor kataloga i organizator dražbe, rekao mi je da ga čudi što nakon velikog zanimanja za dražbu ipak nije prodano oko četrdeset posto zbirke, ali je istaknuo da oni koji su još zainteresirani mogu dati ponudu za njezine neprodane dijelove.

Jorge Luis Borges (Buenos Aires 1899-Geneva 1986), jedan od najvažnijih književnika našeg doba, snažno je utjecao na razvoj suvremene književnosti i filozofije. Njegova popularnost ne jenjava, stoga nije čudno da je ova dražba pobudila veliko zanimanje diljem svijeta. Zbirka je najprije predstavljena u New Yorku, a zatim u Londonu, u prostorima ugledne specijalizirane dražbaonice Bloomsbury Book Auctions. Ilustrirani katalog vrlo je iscrpno obrađena publikacija, rasprodana odmah po izlasku iz tiska. Najavu dražbe pratilo je i nekoliko predavanja. Dva anonimna vlasnika te najvažnije i najsveobuhvatnije privatne zbirke Borgesovih knjiga i rukopisa koja se ikada pojavila na dražbi uspjeli su sakupiti osim vrijednih rukopisa i sva prva izdanja Borgesovih knjiga. Borges je bio poznat po tome da je često prerađivao prva izdanja, čak mnoga uništio, a tvrdio je da su mu uvijek milije drugo i treće izdanje od prvog. Zanimljivo je listati rijetka sačuvana prva izdanja s mnoštvom rukopisnih bilješki i ispravaka: Fervor de Buenos Aires, 1923, Luna de nfrente, 1925, koje je ilustrirala njegova sestra Noah Borges. Među njima su i tri knjige iz ranog razdoblja koje postoje samo u limitiranom izdanju: Inquisicione, 1925, El tamano de mi esperanza, 1926. i El idioma de los Argentinos, 1928. s ilustracijama argentinskog umjetnika, Borgesova prijatelja Xula Solara.

S posebnim sam uzbuđenjem prelistavala deset rukopisa i držala u ruci požutjele stranice Borgesovih potpisanih eseja: El ultimo viaje de Ulises i El verdugo piadoso, studija Božanske komedije, koja je po njegovom mišljenju najbolja knjiga ikada napisana. Među knjigama iz njegove knjižnice prelistavam luksuzno, u bijelu kožu uvezano izdanje Dantea: Vita Nuova. Na prvoj stranci sitnim rukopisom Borges je zapisao:

»Ovo lijepo izdanje Vite Nuove darovao mi je Prof Angel Battisera, koji je čitao i volio one koje i ja čitam i volim.«

Koliko je puta u svojim rukama držao Oxfordski rječnik suvremenog Engleskog jezika iz 1931? Zašto je na koricama dvaput zapisao svoje ime i datum? Vrijeme prolazi, a moja znatiželja raste uz saznanje da je ovo jedinstvena prilika za ovako prisan dodir s ovom jedinstvenom bibliotekom. Na nekim je knjigama exlibris s ilustracijom kule, oznaka vlasništva Gullielma de Torre (1900-1971) pjesnika i kritičara koji je oženio Borgesovu sestru Noah. Knjige koje su u djetinjstvu čitali mali Jorge Luis i Noah, pismo Borgesova oca njegovoj majci na dan ženidbe, posjetnice i pozivnice, bizarna skulptura Borgesa i Pinokija koji se kartaju, finski bodež u kožnim koricama, dar Borgesu od Ivara Ivaska, pjesnika i umjetnika iz Estonije, samo su neki od predmeta koji čine bizarnu zbirku što pruža uvid u bogatstvo Borgesova opusa, približava nas načinu njegova rada i uvodi u svijet obitelji i prijatelja. Prisjećam se Borgesova citata na početku kataloga: »Ima onih koji ne mogu zamisliti svijet bez ptica, i onih koji ne mogu zamisliti svijet bez vode; ali ja, ja ne mogu zamisliti svijet bez knjiga.«

Flora Turner Vučetić

Vijenac 254

254 - 27. studenoga 2003. | Arhiva

Klikni za povratak