Vijenac 253

Glazba

CD pop-rock

Od Beatlesa do techna

The Chemical Brothers, Singles 93-03, Virgin/Dallas Records

CD pop-rock

Od Beatlesa do techna

The Chemical Brothers, Singles 93-03, Virgin/Dallas Records

slika

Nakon desetljeća u vrhu klupske scene, Chemical Brothers stavili su točku na jedan dio karijere objavljivanjem best of-kompilacije, odnosno zbirke singlova i rijetkih pjesama koje su se do sada mogle poslušati samo na izdanjima vrlo malih naklada. Chemical Brothers dvojac su koji čine Tom Rowland i Ed Simmons, a vodeći svjetski kritičari s pravom su ih proglasili najvažnijim i najutjecajnijim elektronskim bendom devedesetih godina. Tom i Ed su nakon objavljivanja debija Exit Planet Dust i velikoga drugog albuma Dig Your Own Hole (po mnogima najvažniji elektronski album devedesetih godina) postali globalnim zvijezdama klupskog raspašoja. Njihov spoj autorske glazbe i zavidne DJ-tehnike na svjež je način sintetizirao glazbene žanrove poput big beata, funka, psihodelije, uz neizbježne dodatke tada cvatućega techna i breakbeta. Njihov je katalog danas bitan za svakoga tko se odluči istraživati toliko spominjan, uvijek privlačan i zanimljiv, eklekticizam devedesetih, odan samo jednom cilju — glasnoj noćnoj zabavi.

Priča o dvojcu koji je globalnu klupsku scenu preko noći okrenuo naopačke započinje na sveučilištu u Manchesteru, gdje su se Tom i Ed upoznali na studiju povijesti srednjega vijeka. Tko god je poslušao barem jednu pjesmu Chemical Brothersa, silno će biti iznenađen podatkom da je na prijateljstvo elektroničkih genijalaca presudno utjecala njihova zajednička glazbena ljubav — Beatlesi. Priča o braći po kemiji krenula je sa sveučilišta kada su u jednom podrumu pokrenuli vlasititu klupsku večer koju su nazvali Naked Under Leather. Krenuli su kao DJ-i, a postali su skladatelji silom prilika. Naime, trudili su se na svojim klupskim večerima puštati što čudniju glazbu, ne razvikane hit-singlove, nego B-strane, pjesme u stilu začudnih psihodeličnih i bučnih, uglavnom instrumentalnih obrada »hitova«. U jednom trenutku više nisu mogli nabaviti takve specifične nove ploče, a i razvila im se ideja kako bi trebala zvučati savršena klupska ploča. Ostalo je povijest.

Za karijeru Chemical Brothersa od velike su važnosti suradnje s ostalim ikonama pop-glazbe, a to je dakako i vidljivo na ovoj kompilaciji. Pjesme Setting Sun i Let Forever Be nastale su u suradnji s Noelom Gallagherom, gitaristom i vođom brit-pop-atrakcije Oasis. Upoznali su se slučajno na koncertu u Glastonburyju 1995, a do suradnje je došlo jer — pogađate — i Noel obožava Beatlese. Osim takve vrste suradnje Chemical Brothers poznati su i po remiksevima, odnosno obradama pjesama drugih popularnih izvođača. Neki su od njihovih najuspješnijih remikseva, koji su svojedobno harali svjetskim top-ljestvicama, pjesme skupina Prodigy, Primal Scream, te Fat Boy Slima. Sasvim je sigurno da kompilacija Singles 93-03 ulazi na listu najvažnijih elektronskih izdanja ove godine. Chemical Brothers sljedeće godine izdaju svoj peti studijski album i nema dvojbe da će to biti još jedno glazbeno iznenađenje. Kako bi on mogao zvučati, otkrivaju nam pjesme Golden Path (nastala u suradnji s The Flaming Lips) i Get Yourself High (suradnja s kanadskim reperom K-OS-om), snimljene posebno za ovu kompilaciju.

Pisma s okusom jazza

Tedi Spalato, Dalmatinska pismo moja, Dancing Bear

slika

Tedi Spalato oduvijek je kao pjevač bio diskretan i uvjerljiv. Iako jedan od naših najboljih pjevača, diskrecija i potpuna posvećenost pjesmi učinile su ga bitno drukčijim, u neku ruku simpatičnijim od njegovih kolega poput Gibonnija i Lvkyja. Do svog prvog albuma iz 1998, znakovito nazvana, Dalmatinska pismo moja, Spalato je bio zasigurno najbolje čuvana splitska glazbena tajna. Riječ je o više nego kompetentnu glazbeniku, koji je na neki način neopazice djelovao na splitskoj glazbenoj sceni dulje vremena, i to kao frontman nekoliko inkarnacija grupe More.

Album Dalmatinska pismo moja koji imamo ispred sebe reizdanje je spomenutoga debija, ali uz dodatak šest bonus-pjesama, te takva diskografska strategija u većoj mjeri opravdava atribuiranje izdanja kao best of. Iznimna gitaristička tehnika, ali i stalna želja za fuzijom klasične dalmatinske pjesme s jazzom i world music-elementima, predstavljaju Spalata kao izvorna umjetnika, koji za razliku od mnogih naših pjevača ima jasan cilj. I baš zato na ovom albumu dalmatinski repertoar koji se kreće od festivalskih šlagera do klasičnih remek-djela poput Ju te sam se zajubija, djeluje manje inspirativno kada nije podvrgnut značajnijem autorskom rearanžiranju. Vrhunac su ponude na albumu gotovo majstorske jazzy-prerade Stipišićeve Dalmatine i Dok razmišljam o nama Karla Metikoša i Josipe Lisac. Ovo je slučaj u kojem slobodniji pristup pjesmi automatski pretpostavlja i bolju kvalitetu.

Goran Jovetić

Vijenac 253

253 - 13. studenoga 2003. | Arhiva

Klikni za povratak