Vijenac 253

Književnost

Hrvatska književnost

Glas začudnih rezonancija

Ivan Golub, Sabrana blizina, Biseri hrvatske književnosti, Mozaik knjiga, Zagreb, 2003.

Hrvatska književnost

Glas začudnih rezonancija

Ivan Golub, Sabrana blizina, Biseri hrvatske književnosti, Mozaik knjiga, Zagreb, 2003.

Svećenik i teolog, znanstvenik i književnik Ivan Golub nije samo jedan od onih, istina rijetkih, hrvatskih intelektualaca kojega podjednako uvažavaju crkveni i svjetovni krugovi, u domovini i diljem svijeta, nego i pisac koji darovanu riječ svjedoči na materinskom kajkavskom, kao i na čakavskom, štokavskom, latinskome i grčkome. Kao svećenik našu je kulturu zadužio prilozima i knjigama o religijskim, mariološkim i biblijskim temama; kao znanstvenik priredio je i tiskao pozamašan broj studija i članaka o Jurju Križaniću — slavenskom vizionaru i crkvenom reformatoru koji će zanesenjaštvo platiti dugogodišnjim sibirskim uzništvom i zatočeništvom, o Kloviću i drugima, a kao književnik status značajnika hrvatskih slova izborio je pjesničkim sastavcima / razgovorima te meditacijama / esejima i pjesničkom prozom antropološko-dogmatskoga i poetološkoga sadržaja.

Dijalektalni pjesnik

I dok je studija o Križaniću (»pretvaranje povijesti u književnost«) po mnogima bila dostatan argument za mjesto i dugo trajanje u hrvatskoj književnoj povjesnici (posvetio mu je stihove, scenarij za film, pisao enciklopedijske natuknice i popularizatorske tekstove, držao predavanja...), pravi književni iskorak, kojim je upozorio na čvrstoću i prepoznatljivost svojih pjesničkih istupa, bili su Kalnovečki razgovori. Tiskani 1978. na jeziku rodnoga, podravskoga kraja, Golubovi su pjesnički razgovori ubrzo proglašeni jednim od nadnevaka u novijoj dijalektalnoj književnosti (i ne samoj dijalektalnoj); premda ciklusima: Prolet, Leto, Jesen, Zima Golubovi razgovori prizivaju Galovića i Domjanića, »u oporoj i gustoj kantileni svakidašnje zbilje« teško je sresti išta od balada i popevki; u dubinama pjesničkoga glasa odjekuje teški život u kojemu se, u ritmu prirodnih mijena, izmjenjuju razdoblja radosti i tuge, zadovoljstva i nesreća. Kako bi i riječima posvjedočio duboku vezanost s ljudima rodnoga kraja, neodvojivost individualne od kolektivne sudbine, Golub je na početak zbirke stavio popis od sedamdeset i dva lika, s imenima i nadimcima osoba svoga zavičaja. Pustivši ih da »razgovaraju se«, sebi je namijenio tek ulogu »zapisivača« i svojevrsna »prijenosnika« njihovih poruka i životnih istina; on je tek onaj koji će dubinu njihove životne drame »prenijeti« i zabilježiti jezikom u čijoj sugestivnosti i ekspresiji živi osebujan svijet, izdašniji i rječitiji od prizvanih autorovih nostalgija.

Deset godina poslije oglasio se Golub i kao pjesnik na književnom standardu; zbirka Izabrana blizina (1988) predstavit će ga kao pjesnika koji vješto mijenja intonacije i pjesničke registre i lapidarnom gestom rječitih slutnji svjedoči o trajnoj potrazi za blizinom / Drugim. Bilo u krhkoj fragmentarnoj formi, bilo pak putem dijaloga ili gustoga poematičnog oblika pjesnik otkriva dubine svoga pjesničkoga glasa, čijoj toplini i pronicavosti snagu osiguravaju i duboka biblijska simbolika i novozavjetni likovi i nadahnuća.

Pet pjesničkih zbirki

Golub je pisac koji rijetkom lakoćom stihovanja potvrđuje iznimnu plodnost. U pet godina, od 1993. do 1998, objavio je tako pet zbirki, od kojih privlači Lice osame, s pregršti latinskih i na hrvatski prepjevanih stihova u kojima jednostavnost i neposrednost kazivanja obavija slutnje transcendencije i onostranoga, koje tvore i tekst / kontekst mnogih njegovih esejističkih izazova.

Držim da nećemo pogriješiti kažemo li da je svekoliko Golubovo književno djelo (dugo)trajan i neprekinut raz/govor sa sobom i Drugim; bilo da je riječ o onim kalnovečkim, o Križaniću, Izabranoj blizini, Molitvi vrtloga, Čežnji za licem, Licem prijatelja ili Daru dana šestoga (kojih su dijelovi uvršteni u ovaj izbor!), svaki napose i svi zajedno otkrivaju lice/lica Golubova pjesničkog iskustva i uvjerljiva pjesničkog traga. Otkrivajući se i darujući u njima, Golub emanira nesvakidašnje prostore duhovnosti i pjesničke iznimnosti.

Uzdarje čitateljima

Po najdubljim osobinama autorske pjesničke radijacije Golub je i izdvojena i osebujna pojava hrvatske književnosti i kulture, njezin vrijedan i pamtljiv glas. Nastao i razvijan postrance dominantnih književnih tijekova i poetika, glas je to začudnih rezonancija, glas u kojemu se do prepoznatljivosti prožimaju najdublje osobine hrvatske (dijalektalne, i ne samo nje!) lirike i dubokog religijskog nadahnuća, zazivi mistika i sugestivnost pjesnika, u tragu kojim Stvoritelj, darovanom Riječi, svjedoči o svojoj blizini, svojoj prisutnost. Takvim osobinama, razumljivo je, njegovo djelo nije samo uzdarje čitateljima, nego i izazov ozbiljnim književnim i filozofskim promišljanjima i interpretacijama. Jer čitati Goluba uvijek je mnogo više od poziva na pjesničku avanturu; poziv je to na dijalog sa svojom (ljudskom) blizinom, poziv na susret s licem u kojem se zrcali slika njegova Stvoritelja, kojega je Riječ najdublji dar, ali i najdublja istina i nadahnuće.

No to nije sve što portretira Ivana Goluba; uz pastoralni i profesorski teološki rad, članstvo u mnogim prestižnim domaćim i stranima akademijama i udrugama, česta gostovanja na uglednim crkvenim i svjetovnim institucijama i fakultetima, čime je zavrijedio mnoge nagrade i visoka priznanja, napisao je više od sedamdesetak knjiga, mnoštvo eseja, rasprava i članaka tiskanih na gotovo svim jezicima. Napraviti stoga izbor iz djela težak je i nezahvalan posao. Svjestan je toga bio i Tonko Maroević, pa je u ovaj biserni niz hrvatske književnosti uvrstio samo sadržaje (pjesničke, prozne, esejističke...) koji imaju najveću specifičnu umjetničku težinu. Poprativši ih primjerenim i odmjerenim pogovorom, napravio je pouzdan i vrijedan faktografski i psihološki portret pisca, osnaživši još jednom mjesto i ulogu koja mu pripada i u našoj književnosti i u kulturi.

Ivan J. Bošković

Vijenac 253

253 - 13. studenoga 2003. | Arhiva

Klikni za povratak