Vijenac 251

Časopisi

Mediteranske minijature

»Književna Rijeka«, br. 2, god. VIII, gl. ur. Darko Gašparović, DHK Rijeka, 2003.

Mediteranske minijature

»Književna Rijeka«, br. 2, god. VIII, gl. ur. Darko Gašparović, DHK Rijeka, 2003.

U svom ljetnom izdanju »Književna Rijeka« nudi dva solidna eseja, dramu, pjesništvo, desetak kraćih priča, prikaz kazališnoga festivala i poveći broj književnih kritika, koje se ovdje zovu prikazi i prosudbe.

Esej Claudija Magrisa jedan je od boljih priloga u broju: poznati talijanski pisac u njemu se bavi prijepornim točkama deklarativne multikulturalnosti: polazeći od sjećanja na sajam tolerancije u nizozemskom Haagu, autor započinje priču o mnogoboštvu vrijednosti u kojem su sve one jednakovrijedne, no upravo zato i pogubne. Proces obogaćivanja kulture istodobno je proces strahovanja za gubitak vlastita identiteta.

Magrisov esej isprepleće stvarne i plemenito retoričke odgovore na problem tolerancije te problem identiteta među ostalim razmatra i na primjeru svog slavensko-romanskog Trsta. Đ uro Vidmarović u svom se eseju bavi nastankom cionizma. Istodobno donoseći povijesni osvrt na židovsku povijest, analizira položaj cionizma na prekretnici između nacionalne epike i političke pragmatike. Nastanak i razvoj židovskoga nacionalno-preporodnog pokreta on drži u nas nedovoljno proučavanim fenomenom. Dramski temat donosi dramu Simpozij Ivana Bakmaza, koja uspijeva s ironijskim odmakom ukazati na sterilnost i ozbiljnost fikcionalne akademske zajednice.

Narativni kroki

Od poezije u ovom broju ističu se radovi Marija Kezića sakupljeni pod naslovom Splitske pjesme. Kezić svoje urbano-mediteranske minijature bilježi kao gorko-ironične narativne krokije u kojima se oporost miješa s toplinom, a pripovijedanje s neobično prisnom meditativnošću. Vesna Prešnjak Miculinić piše dijalektalnu poeziju, usredotočenu također na mediteranske motive, fiksiranu na jednostavnost i izražajnost jezika. Tin Kolumbić izabire klasičnu formu soneta, a Roman Karlović u obliku haikua sadržajno se poigrava s njegovom formom. Prozni prilozi sastoje se od desetak kratkih priča i najmanje su zanimljivi dio u ovom broju.

Pogled u kazalište donosi tekst Kim Cuculić o Desetom Međunarodnom festivalu malih scena, a sastoji se od sedam kraćih priloga odnosno kritika. Prilozi su vrlo informativni i ujedno analitični pa stoga na malom prostoru nude dobar prikaz festivala s detaljnim, ali ne preopširnim kritičkim stajalištem o svakoj predstavi posebno. Tu su još i prikazi i prosudbe, tj. kritike recentnih izdanja: u nekima od njih ponekad se osjeća višak poetičnosti, a nedostatak informacija. Osnovna zamjerka tiče se opreme, jer svaka književna kritika trebala bi sadržavati i fotografiju knjige o kojoj se piše: ako su taj standard uvele već i dnevne novine, pogotovo bi trebali i časopisi koji u sebi već sadrže različite likovne priloge. Bilo bi dobro kad bi »Književna Rijeka« ubuduće povećala prozni blok i uvrstila veći broj autora, pogotovo domaćih, te poboljšala grafički izgled koji je inače vrlo pregledan i čitak, ali pomalo monoton i neinventivan.

Tonči Valentić

Vijenac 251

251 - 16. listopada 2003. | Arhiva

Klikni za povratak