Vijenac 251

Arhitektura

Izazovi prostora

Grad u zrcalu

Spektakularno prizemljenje prijateljskog aliena u povijesnoj jezgri, samo je jedno u nizu važnih realizacija što su pridonijele arhitektonskom face-liftingu grada na Muri, poput Koncertne dvorane Helmut List, nove višenamjenske Stadthalle u sklopu velesajma ili već legendarnog Acconcijeva otoka na Muri, da navedemo samo najvažnije

Izazovi prostora

Grad u zrcalu

Spektakularno prizemljenje prijateljskog aliena u povijesnoj jezgri, samo je jedno u nizu važnih realizacija što su pridonijele arhitektonskom face-liftingu grada na Muri, poput Koncertne dvorane Helmut List, nove višenamjenske Stadthalle u sklopu velesajma ili već legendarnog Acconcijeva otoka na Muri, da navedemo samo najvažnije

slika

Jesenska ponuda kulture u Grazu, poznata po tradicionalnom festivalu Steierischer Herbst, ove je godine zamjetno bogatija i raznovrsnija zahvaljujući manifestaciji europske kulturne prijestolnice Graz Zweitausenddrei. Pod geslom Graz leti štajerska je metropola preobražena u zamamni izlog množine raznolikih kulturno-umjetničkih atrakcija, koje su prema statističkim podacima privukle u prvih sedam mjeseci više od milijun i pol posjetitelja. Snažnom uzletu Graza na krilima umjetnosti i kulture znatno je pridonio i žanr arhitektura/art u javnom prostoru, a dugoočekivano lansiranje Kunsthausa potkraj rujna ocijenjeno je kao kulminacija ovogodišnjega kulturnog megaprojekta. Spektakularno prizemljenje prijateljskog aliena u povijesnoj jezgri, o čemu će više riječi biti drugom prilikom, samo je jedno u nizu važnih realizacija što su pridonijele arhitektonskom face-liftingu grada na Muri, poput Koncertne dvorane Helmut List, nove višenamjenske Stadthalle u sklopu velesajma ili već legendarnog Acconcijeva otoka na Muri, da navedemo samo najvažnije.

Galerije na kotačima

Osim izgradnje kapitalnih objekata, koji će trajno obogatiti gradsku kulturnu infrastrukturu, realizirano je i mnoštvo raznovrsnih temporalnih intervencija, instalacija i umjetničkih akcija u javnom gradskom prostoru, što su dinamizirale urbani život i atraktivizirale sliku grada: od začudnoga čeličnog blizanca najpoznatijeg gradskog landmarka — Uhrturma kao materijalizacije njegove sjene, čime mladi umjetnik Marcus Wilfling istražuje utjecaje kretanja i promjena krajolika na ljudsku percepciju; preko vertikale staklenoga dizala, uspravljena uz barokni Marijin stup u povijesnom središtu, koji je umjetnik Richard Kriesche osmislio kao umjetnički čin promocije demokracije s čijeg vrha posjetitelji ne samo da mogu promotriti grad iz drukčije perspektive nego i aktivno iskusiti promjene u smjeru modernog društva demokracije i jednakosti; pa do duhovitih art-taksija, neobičnih minigalerija na kotačima, u kojima putnici što nemaju vremena za posjet običnim muzejima i galerijama mogu na monitorima razgledati radove videoumjetnika tijekom vožnje gradom.

I dolazak u Graz, bez obzira o kojem se smjeru i vrsti prometala radi, ove je godine posebno umjetničko iskustvo. Svjesni važnosti i karaktera impresije koju u posjetitelja u prvom susretu s gradom može izazvati obično turoban, bezličan i odbojan dizajn prilaznih cesta, željezničke postaje i zračne luke, organizatori su na ulazima u grad osmislili niz veselih znakova dobrodošlice koji artističkim izričajem naznačuju kulturnu raznolikost i potencijale što ih europska kulturna metropola nudi posjetiteljima. Tako je u obnovljenoj zgradi glavnog kolodvora poznati austrijski umjetnik Peter Kogler kreirao vedru atmosferu uz iluzionističku impresiju prostora, prekrivši zidove i strop računalno generiranim grafičkim dekoracijama, a u zračnoj luci Flora Neuwirth instalacijom kolorističkih stereometrijskih formi na podlozi postojećega staklenog zida, u maniri zidnih crteža Sola LeWitta, sugerira povezanost umjetnosti i svakodnevice.

slika

Bojenje sivila

Na prilaznim autocestama četiri mlada arhitektonska ureda oblikovala su četiri atraktivne instalacije: na sjevernoj autocesti grupa Pentaplan postavila je Morphoscope — strip postera s licem trenera Ivice Osima, što se tijekom vožnje mimo njih pretapaju u lice dirigenta Nikolausa Harnoncourta; na južnoj cesti grupa Ortlos kreirala je parom skulptura Stvar i Krilo uzbudljivo iskustvo kretanja; zapadnu cestu osvježili su (x architekten) neobičnim zidom sa dvjesto umjetnih ruku pod naslovom Ruke — van, koje se, zbog strujanja zraka izazvana prolazom vozila, lagano njišu, otpozdravljajući vozačima; a na istočnom je prilazu skupina Love postavila instalaciju u obliku neoneskih reklamnih natpisa s riječima Ljubav, kulturna prijestolnica i siluetom vjeverice.

Gradske ulice i trgovi mjesta su raznovrsnih prostornih intervencija. Josef Trattner impostacijom je predimenzioniranih crvenih, narančastih, žutih i plavih naslonjača od tvrde pjene preobrazio dijelove užurbane gradske zone u oaze odmora i rekreacije. Pod zajedničkim naslovom Betonska umjetnost sedam je austrijskih i stranih autora oblikovalo seriju pojedinačnih, mobilnih, velikoformatnih skulptura za javne prostore, izrađenih od betona, materijala neobično zanimljiva suvremenim umjetnicima. Betonske skulpture odlično su prihvatili građani i djeca, koji su ih ubrzo pretvorili u poligone za svoje nesputane igre.

Optika multiplikacije

Instalacijom na Freiheitsplatzu pod naslovom Zrcaljeni grad poznati se arhitekt Klaus Kada, uz suradnju Alexandera Kade, prepustio izazovima eksperimentiranja i kreativne igre, istražujući optičke efekte odraza i multiplikacije gradskih slika i situacija u ortogonalno impostiranu setingu velikoformatnih obostranih zrcala. Ta atraktivna instalacija, što briše granice između slike i njezina odraza, između grada i površine zrcala, između onoga što je stvarno i onoga što je tek prividno, u isprepletanju realnog svijeta i njegove refleksije pobuđuje nova prostorna iskustva. U okviru stalne igre između druge i treće dimenzije, beskrajnog dijaloga materijalnog i nematerijalnog, konačnog i beskonačnog, prolaznik može čak oćutjeti i neizmjerno prostiranje mora: velik LED-zaslon, integriran u površinu jednog od zrcala, uprisutnjuje morske vizure, dopunjene karakterističnim šumom valova. Tako se posredovanjem umjetničke imaginacije i u srcu Štajerske može osluhnuti odjek Mediterana.

Vinko Penezić

Vijenac 251

251 - 16. listopada 2003. | Arhiva

Klikni za povratak