Vijenac 250

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Zvijezde u svilenim pidžamama

KAZALIŠNI GLOBUS

Zvijezde u svilenim pidžamama

slika

New York Premda Broadway, kao i londonski West End, iz komercijalnih razloga ne zna za ljetnu stanku, jesen je ipak vrijeme premijera. Najočekivaniji dramski događaj na početku sezone sigurno je premijera Mačke na vrućem limenom krovu Tennesseeja Williamsa, najviše zbog holivudskih zvijezda Ashley Judd i Jasona Patrica, koje će se pojaviti na broadwayskim daskama u ulozi Maggie i Bricka. Premijera u Music Box Theatreu početkom listopada s nestrpljenjem se očekuje jer, najavljeno je, holivudske zvijezde većinu predstave provode u svilenim pidžamama. Tko predstavu režira, u svim se najavama zaboravilo spomenuti, jer očito nisu redatelji ti koji prodaju predstave. Onima koje manje privlače obline u svilenim pidžamama, a veće zanimanje pokazuju za kazalište, više će zanimati ponovno premijerno pojavljivanje Tonyja Kushnera, jednog od najomiljenijih američkih mlađih dramatičara, ovaj put na off-Broadwayu i u novoj formi — mjuziklu. Praizvedba Kushnerova mjuzikla Caroline or Change, s mnogo autobiografskih elemenata iz njegova života, koji govori o odrastanju židovskoga dječaka u društvu crne sluškinje na američkom jugu, bit će u drugoj polovici listopada u Joseph Papp Public Theatreu.

Laokoon Goge Vnuk

slika

Hamburg Od 28. kolovoza do 14. rujna trajao je Kampnagelov ljetni festival Laokoon 2003 pod umjetničkim vodstvom intendantice hamburškog kazališta Gordane Vnuk. Ona je još prošle godine za selektora odabrala japanskoga kazališnog kritičara Hidenaga Otorija, pa je ovo bila njegova druga godina mandata, nakon što je njegov izbor lani izazvao u Njemačkoj pravi šok jer je riječ o jednom od rijetkih selektora europskih festivala koji nije iz Europe. Otori je ove godine u Hamburg doveo deset predstava sa četiri kontinenta pod motom Kiborzi protiv Carstva. Sve predstave bavile su se kritikom globalizacije, a tema je raspravljena i na trodnevnom simpoziju. Cilj Gordane Vnuk (kojoj je zbog uspješna vođenja Kampnagela već sad produljen mandat na još dvije godine) jest predstaviti međunarodno kazalište iz neeuropske točke gledišta. Festival je otvoren svjetskim premijerama plesnog rekvijema Shadowhouses Arts Fission Company iz Singapura i predstavom Les Paesines Francois Michel Pesentija, a predstavili su se poznati svjetski kazališni umjetnici i grupe poput američke John Jasperse Company, Walid Ra’ad iz Libanona, danski Hotel Pro Forma, japanska T Factory, Maya Krishna Rao (Indija), kazalište Payung Hitam (Indonezija), Sayeh Theatre iz Irana i Back to Back Theatre iz Australije. Za neke od tih skupina bilo je to prvo predstavljanje u Europi.

Hamlet na katalonsku

slika

Edinburgh Hamlet je samodestruktivan, drogiran i alkoholiziran psihopat koji siluje Ofeliju (isto čini i njezin otac), što ona prima posve mirno. Gertruda je alkoholičarka, Klaudije vlasnik noćnog kluba (u kojem Horatio radi kao pijanist), a njihovo vjenčanje medijski pokrivaju tračerski magazini. Sve to tek je dio interpretacije katalonskoga meštra kazališnog skandala Calixta Bieitoa Shakespeareove najpoznatije tragedije. Tu mračnu, bijesnu, klaustrofobičnu i nezaboravnu predstavu, koja je obilježila sam kraj Edinburgh International Festivala, kritika je pozdravila s oduševljenjem. Bieito je zapravo samo slijedio Shakespearea i poštivao je psihologiju lica koju postavlja i engleski bard, tvrde kritičari zaključujući: »Sjetite se onih dvorskih slika Velazqueza koje je obradio Goya i dobit ćete jasnu viziju kako izgleda Bieitov Hamlet«!

Budućnost u filozofiji

slika

Beograd 37. beogradski internacionalni teatarski festival BITEF započeo je 15. rujna, a do 25, kad završava, na programu je devet inozemnih i dvije srpske predstave. Dugogodišnji selektor Jovan Ćirilov ovogodišnji je festival naslovio Brechtovim mottom: Budućnost kazališta je u filozofiji, a otvorila ga je predstava Sretni Babilon Joséa Montalvoa i Dominique Hervieua, spektakl koji spaja europski balet i njujorški hip hop. Na festivalu sudjeluju Joseph Nadj s predstavom Filozofi, Eimuntas Nekrošius s Hamletom, Thomas Ostermeier s Norom, Kristyan Lupa predstavit će se sedmosatnim spektaklom Brisanje nastalu po tekstu Thomasa Bernharda, a Arpad Schilling dolazi s predstavom W-radnički cirkus. Hommage Nikoli Tesli eksperimentalna je predstava iz Italije, a Narodno pozorište iz Bitole prikazat će Pare ili ubojstvo Riste Krle u režiji Ljupča Georgijevskog, dok Bugare predstavlja mladi redatelj i glumac Marius Kurkinski s Shakespeareovom Zimskom bajkom. Goetheov Faust (drugi dio) Mire Erceg i Strah i njegov sluga Mirjane Novaković u režiji Kokana Mladenovića reprezenti su srpskoga kazališta na ovogodišnjem BITEF-u, na kojem ulaznice koštaju od 500 do 1000 dinara (od 60-120 kuna), a čiji je ukupan budžet 34 milijuna dinara (oko 4 milijuna kuna).

Jasen Boko

Vijenac 250

250 - 2. listopada 2003. | Arhiva

Klikni za povratak