Te šlagerske godine
Pred nama je još jedno, slobodno možemo reći, kapitalno izdanje Perfekt Musica. Dvostruki CD posvećen pedesetogodišnjem radu Nikice Kalogjere, prigodno obilježen sa pedeset pjesama, zaista je važna i nezaobilazna kompilacija. Skladateljski, aranžerski, svirački, dirigentski, ali i producentski i urednički rad, kao i onaj utemeljitelja i vođe sastava, nesuđenoga liječnika, jedan je od najvažnijih doprinosa razvoju naše lakoglazbene scene. Ako tomu pridodamo i njegove velike festivalske uspjehe iz šezdesetih i prve polovice sedamdesetih godina, njegov status, kako u umjetničkim krugovima, tako i kod masovne publike, poprima obilježja legende.
Lakoća pisanja
Započevši svoju glazbenu karijeru zahvaljujući površnu poznanstvu s Ivom Robićem, kojega je tek čekao međunarodni uspjeh, Kalogjera se, svojom svestranošću, brzo snašao u šlageraškim vodama. Temeljitim glazbenim obrazovanjem i lakoćom pisanja ubrzo je, u našim još poluamaterskim uvjetima, stao postavljati nove standarde. Vještina koju je stekao inventivnim aranžerskim radom u malim sastavima bila mu je od neprocjenjive važnosti za skladateljski rad. Njegovo je vrijeme brzo nadolazilo. Kako to u knjižici ove zbirke piše Dražen Vrdoljak: »Prijelaz pedesetih u šezdesete u hrvatskoj je zabavnoj glazbi bio obilježen smjenom generacija na dvije razine: autorskoj i izvođačkoj. Nikica Kalogjera je, s izuzetkom Pere Gotovca, najstariji iz grupe skladatelja koji su naslijedili tradicionalne zadane formulare prethodnika iz četrdesetih i pedesetih...«.
Ta bogata zbirka Kalogjerinih skladbi ne ukazuje samo na izvođače koje je, nije pretjerano reći, Kalogjera stvorio, već i na njegovu iznimnu prilagodljivost vrlo različitim glazbenim usmjerenjima, koja su nametali vladajući trendovi tijekom njegove karijere. Jednako kao u domaćim, snalazio se u u meksičkim zvukovima (Sombrero), vestern-glazbi (Prodaje se konj), a da se kameleonski znao sljubiti s tradicionalnom glazbom, dokazuju skladbe Vratija se Šime i Ćakule, koje su vremenom dosegle uvjerljivost pučke pjesme. Slično vrijedi i za evergrinski status Maškara, Vesaj, veslaj, kao i neslužbenu splitsku himnu Nima Splita do Splita, odnosno zagrebačku Serbus Zagreb moj.
Kalogjera je redovito surađivao s našim najkvalitetnijim tekstopiscima — Dedićem, Jurasom, Britvićem, Fiamengom i Krajačem, dok su njegove skladbe najčešće izvodili Ljupka Dimitrovska, Tereza Kesovija, Ivica Šerfezi i Miro Ungar. Pritom se savršeno znao prilagoditi stilu i afinitetu izvođača. Krećući se u granicama dobra ukusa s devizom — manje je više, Kalogjera je popularnim klasicima poput Nono, dobri moj nono, Mi smo dečki i Tvoja barka mala, ali i zavidnim dometima skladbi poput Izmijenila si se, Ana, dokazao da je riječ o umjetniku s osjetom za populističko, ali i senzibilnu autoru koji se zna snaći i u svijetu ugođaja i intime.
Uho za komercijalno
Tko bi mu onda mogao zamjeriti banalnost jednog od favorita emisija po vašim željama, Godine nisu važne ili, primjerice, Čibu čiba, koja je u svijetu objavljena u više od dvadeset verzija. Autoru čije su se skladbe pojavile na više od petsto etiketa u interpretacijama svjetski poznatih izvođača, mora se priznati uho za pamtljivu i, samim time, komercijalnu pjesmu.
Na kraju, svakako treba pohvaliti luksuznu opremu kolekcije koju prati knjižica s vrlo informativnim i analitičnim tekstom Dražena Vrdoljaka, obilje zanimljivih arhivskih fotografija, omotnica ploča i, što treba posebno istaknuti, iznimno zanimljivim Kalogjerinim komentarima svih pedeset skladbi s obiljem informacija i anegdotica.
Velimir Cindrić
Klikni za povratak