Vijenac 249

Glazba

Koncert tradicionalne japanske glazbe

Orijentalni zvukovi

Kako bi približili instrument i njegovu tradiciju novim naraštajima, današnji skladatelji za tsugaru shamisen kombiniraju instrument s ostalim japanskim i tradicijskim glazbalima drugih zemalja, ali i modernim instrumentima, primjerice električnom gitarom

Koncert tradicionalne japanske glazbe

Orijentalni zvukovi

Kako bi približili instrument i njegovu tradiciju novim naraštajima, današnji skladatelji za tsugaru shamisen kombiniraju instrument s ostalim japanskim i tradicijskim glazbalima drugih zemalja, ali i modernim instrumentima, primjerice električnom gitarom

U Koncertnoj dvorani Vatroslava Lisinskoga u srijedu 10. rujna, u organizaciji japanskog veleposlanstva, a pod pokroviteljstvom Ministarstva kulture RH i Gradskog poglavarstva Grada Zagreba, održan je koncert tradicionalne japanske glazbe pod naslovom Zvuci Japana u Zagrebu. Velik broj znatiželjnika i poklonika japanske glazbe imao je priliku čuti i upoznati zvuk japanskoga instrumenta tsugaru shamisen, četiri stoljeća stara glazbala s trima žicama oblikom slična tamburi duga oko jedan metar, točnije rečeno njegove varijante tsugaru jamisen tipa futozao podrijetlom iz sjevernih dijelova Japana (zapadni dio prefekture Aomori na otoku Honshu).

Program koncerta bio je složen tako da posjetitelje upozna s razvojem samog shamisena od instrumenta koji je prvobitno pratio pjevače pri izvođenju tradicijskih napjeva do samostalna glazbala snažna zvuka koji se proizvodi velikom trzalicom zvanom bachi kojom se udara i po tijelu glazbala.

Kako bi približili instrument i njegovu tradiciju novim naraštajima, današnji skladatelji za tsugaru shamisen kombiniraju instrument s ostalim japanskim i tradicijskim glazbalima drugih zemalja, ali i modernim instrumentima, primjerice električnom gitarom. Na zagrebačkom koncertu, kojim je započeo turneju tijekom koje će svirati u nekoliko europskih gradova (Budimpešta, Bratislava, Skopje), uz Michihiroa Satoa, jednog od vodećih japanskih izvođača tsugaru shamisena, nastupili su i Michiyoshi Sato na tsugaru shamisenu; Sachiko Kaiho na kotu (jednom od najpoznatijih japanskih glazbala izvan Japana), a kvartet glazbenika upotpunio je Masaki Yoshimi na tabli (sjevernoindijskim bubnjevima).

Koncert je otvorio Michihiro Sato izvedbom skladbe Tsugaru Yosare Bushi nepoznata autora. Stil sviranja tsugaru shamisena nalik je jazzu jer ostavlja dosta prostora izvođaču za improvizaciju. U nastavku posjetitelji su imali priliku čuti ugođajnu lirsku Sanaku na kotu solo, pjesmu Tanabu Oshima Kobushi koja se izvodi tijekom budističke svetkovine (dav shamisen i tabla), te dvije novije skladbe za dva shamisena. Nakon prvoga formalnijeg dijela koncerta u drugom dijelu glazbenici su, izvodeći skladbe Michiroa Satoa pisane upravo za takav kvartet, pokazali užitak zajedničkog muziciranja pri čemu je svaki od glazbenika dobio priliku iskazati visoku sviračku tehniku, dar za improvizaciju te ljepotu zvuka svog instrumenta u solističkim dionicama skladbi.

Publika je vrlo dobro razumjela univerzalni jezik glazbe i toplo primila glazbenike iz daleka Japana, koji su se pokazali i odličnim zabavljačima jer su osim duhovita komuniciranja s publikom u program koncerta uvrstili i, burnim pljeskom pozdravljenu, obradu skladbe Servus dragi Zagreb moj.

Goran Ivaniš

Vijenac 249

249 - 18. rujna 2003. | Arhiva

Klikni za povratak