Vijenac 247

Glazba

GLAZBENI GLOBUS

Preminuo Jean Fournier

GLAZBENI GLOBUS

Preminuo Jean Fournier

Pariz U devedeset i drugoj godini života preminuo je violinist Jean Fournier. Brat violončelista Pierrea Fourniera violinu je studirao kod Georgesa Enescoa i Jacquesa Thibauda. Nastupao je u triju s violončelistom Antoniom Janigrom i pijanistom Paulom Badura-Skodom te u duu s pijanisticom Ginette Doyen, njegovom ženom. Predavao je na Pariškom konzervatoriju i salzburškom Mozarteumu.

Salzburg se sprema za Mozartovu godinu

slika

Iako nas do dvjesto pedesete obljetnice rođenja Wolfganga Amadeusa Mozarta dijeli još tri godine, Salzburg se već intenzivno sprema za veliki događaj. Prema ambicioznu planu Petera Ruzicke, umjetničkoga direktora Salzburškoga festivala, cilj je ugledne manifestacije u tri godine izvesti sve dvadeset i dvije Mozartove opere. Grad, stoga, već planira izgradnju Mozartove kuće, objekta dizajnirana posebno za potrebe izvedbi Mozartovih opernih ostvarenja. Posrijedi je zapravo redizajn male festivalske dvorane, koja će preinakama dobiti mnogo bolje akustičke osobine i dvjesto pedeset sjedala više. Usto će u potpunosti biti preuređena i velika festivalska dvorana. Gradnja će početi potkraj ove, a bit će zaključena studenoga 2005. godine. Nova-stara mala dvorana bit će otvorena festivalske godine 2006. izvedbom Mozartova Figarova pira pod ravnanjem Nikolausa Harnoncourta. Projekt košta dvadeset i devet milijuna eura. Austrijska vlada prinosi deset milijuna, pokrajinska i gradska uprava svaka po pet, a američki ljubitelj glazbe i multimilijunaš Donald Khan gotovo pet milijuna eura. Razliku do željenoga iznosa pokrit će drugi privatni donatori. Tim arhitekata predvode Wilhelm Holzbauer i Francois Valentiny.

Genijalni graditelj ili tek dobar trgovac?

slika

Na koncertu što će se održati idućega mjeseca na Sveučilištu A & M u američkoj državi Texas publika će imati prigodu usporediti zvuk četiri milijuna dolara teške Stradivarijeve violine iz 1720. s novim instrumentom Josepha Nagyvarya, biokemičara i graditelja violina koji je dvadeset godina proučavao kemijske osobine Stradivarijevih glazbala i svoja saznanja pokušao primijeniti na vlastite gudačke uratke. Koncert na kojemu će obje violine svirati Dalibor Karvay održat će se iza paravana. Nagyvary ističe da mu ne pada na pamet vlastiti instrument mjeriti s onim velikoga kremonskoga graditelja, ali da razlika među njima nije vrijedna četiri milijuna američkih dolara. »Stradivari je bio dobar trgovac. Svoje instrumente prodavao je kraljevima i ta su glazbala tako ostala sačuvana. I njegovi su susjedi gradili dobre instrumente, samo što su ih oni prodavali glazbenicima koji su na njima svirali. No, svi su u Cremoni gradili dobre violine zato što su primjenjivali isti proces dimljenja ili kuhanja drva kojim su ubijali crve u njemu«.

Diskografija: Harnoncourt potpisao za BMG

slika

Diskografska kuća BMG potpisala je četverogodišnji ugovor s dirigentom Nikolausom Harnoncourtom, tijekom kojega će realizirati deset novih diskografskih izdanja. Više od tri desetljeća, sve do 2002, Harnoncourt je snimao ekskluzivno za Teldec, njemačku diskografsku kuću koja je godinu dana ranije zatvorena i pripojena londonskoj podružnici tvrtke Warner Classic. Za BMG Harnoncourt je s Europskim komornim orkestrom već snimio više djela Béle Bartóka, a s Bečkom filharmonijom i Smetaninu Moju domovinu, dok budući projekti uključuju snimke sa Simfonijskim orkestrom Bavarskoga radija, Europskim komornim orkestrom te ansamblom Concentus Musicus Wien.

Glazba iz arhiva: Je li Weber bio plagijator?

slika

Prema njemačkom muzikologu Siegfriedu Hünermundu, velika je vjerojatnost da je Carl Maria von Weber pojedine dijelove svoje opere Der Freischütz ukrao danas malo znanom njemačkom skladatelju Carlu Christianu Agtheu (1762-1797). Istražujući glazbu toga skladatelja, Hünermund je uočio da neki među njegovim plesovima neodoljivo podsjećaju na melodije iz Weberove opere. Iako je Freischütz započet dvadesetak godina nakon Agtheove smrti, Hünermund spekulira da je Weber do glazbe starijega kolege mogao doći preko svoje žene koja je odrasla u Ballenstedtu — gdje je Agthe bio voditelj dvorske glazbe i orguljaš, ili da ga je na njega upozorila Agtheova učenica Wilhelmine Bardua, sestra slikarice Caroline Bardua.

Borko Špoljarić

Vijenac 247

247 - 4. rujna 2003. | Arhiva

Klikni za povratak