Vijenac 247

Književnost

Engleska proza

Milijun za identitet

Hari Kunzru, Impresionist, prev. Andrea Meić, Hena com, Zagreb, 2003.

Engleska proza

Milijun za identitet

Hari Kunzru, Impresionist, prev. Andrea Meić, Hena com, Zagreb, 2003.

Hari Kunzru (1969) posljednji je u nizu britanskih pisaca koji u otočku književnost svojim temama unose multi-kulti pristup, još jedno friško ime trenda koji je otkrio niz zanimljivih imena, bez kojih bi povijest britanske književnosti bila bitno drukčija, a čije je podrijetlo s indijskog potkontinenta. Još od pojave Rushdieja književnost Otoka crpe iz te tradicije, a rezultat je niz imena (Kureishi, Ondaatje, najnovija je Monica Ali), koji osim svježine donose i veliko čitateljsko zanimanje i velike naklade. Stoga nije nikakvo čudo da je u sredini u kojoj književno tržište ostvaruje sve bolje financijske rezultate, a potraga za novim imenom dobiva razmjere zlatne groznice, Hari Kunzru bio najspominjanije ime britanske književne scene u prošloj godini. Njegov je roman Impresionist, prije nego što ga je itko i vidio, dobio najveći predujam ikad isplaćen za debitantsko književno djelo u Velikoj Britaniji: čak 1 250 000 funti (više od 13 miljuna kuna)!

Slučajni susret

Za taj je novac Kunzru ispričao pravu sagu na 422 stranice o potrazi za identitetom Prana Natha, dječaka začeta u nekakvoj indijskoj vododerini, za vrijeme diluvijalne oluje, na samom početku 20. stoljeća, u slučajnom susretu britanskog službenika i indijske djevojke. Mnogo više nego priča o individui Impresionist je saga o problemu identiteta Britanskog Carstva, o mješavini rasa i kultura koji su činili Carstvo u kojem sunce nikad ne zalazi, priča o multikulturalnim korijenima suvremene Velike Britanije i problemima s kojima se susreće.

Impresivna je Kunzruova pripovjedačka sposobnost, količina pripovjedne građe i događaja upletenih u knjigu koji oblikuju život Prana Natha. On iz odgoja u svili i kadifi bogataške obitelji kao tinejdžer, nakon što se otkrije da je kopile, brutalno biva izbačen na ulicu siromašne Indije s početka prošlog stoljeća. Put ga vodi u javnu kuću, nakon čega biva prodan paru eunuha (čiju sudbinu i sam jedva uspijeva izbjeći) i odveden u pandžapsku državicu opterećenu dinastičkim spletkama. Raskalašen život kojim vlada borba za naklonost britanskog predstavnika — u kojoj lijepi Pran treba poslužiti kao homoseksualni mamac za ucjenjivanje — nakon katastrofalna ishoda lova dječak mijenja za život u bombajskoj misiji, među najvećom sirotinjom. Put ga dalje, s lažnim, ukradenim, identitetom vodi u Englesku, na elitna sveučilišta, gdje se razotkrivaju rasistička raspoloženja engleske gospode, da bi priča završila u britanskoj koloniji u Africi. Pran, koji skriva svoje tamnoputo podrijetlo i trudi se svim silama postati ugledan Englez, u tome u jednom trenutku i uspijeva, čime dobiva jedino to da ga ostavlja djevojka koju voli — jer je »pravi, dosadan Englez« — kako bi otišla s crncem.

Umjetnost mimikrije

Protagonist Kunzruova romana o raspadu jednog carstva svojevrsna je tabula rasa, osoba bez karaktera koja se poput kameleona pretvara u ono što će u zadanoj okolini najbolje proći, čovjek koji je umjetnost društvene mimikrije dobro savladao, premda mu to ne donosi sreću.

Impresionist se sastoji od serije odlično ispričanih, ali labavo povezanih epizoda, on je niz temeljitih studija o karakterima i društvenim situacijama objedinjenih protagonistom koji se tom sredinom kreće. Od egzotičnih narativnih stabala Kunzru povremeno iz vida izgubi šumu, pa cijela narativna struktura postaje slaba i u dobroj mjeri proizvoljna. Rukavce pripovijedanja Kunzru kompenzira impresivnom vještinom — tako tipičnom za narativne prozne predloške indijskoga potkontinenta — pripovjedanja, količinom događaja i lica koja stalno izazivaju čitateljsko čuđenje i egzotikom svijeta o kojem govori.

Premda je Impresionist u svom slaganju kockica različitih kultura jednog propalog carstva čije se posljedice itekako osjećaju u modernom Londonu sigurno bitno zanimljiviji engleskoj čitateljskoj publici, koja u njemu traži i vlastiti identitet, Kunzruova pripovjedačka vještina čini ga zanimljivim štivom i publici koju muče drugi problemi. Čak i kad ga više odlikuje narativna snaga nego izbrušena vještina, Impresionist, roman o identitetu, vlastitom i društvenom, zahvalno je i napeto štivo za zahtjevna čitatelja.

Jasen Boko

Vijenac 247

247 - 4. rujna 2003. | Arhiva

Klikni za povratak