Vijenac 245

Glazba

7. internacionalni festival gitare Kastav ’03

Vrhunske gitarističke kreacije

Uživljavanje u samu srž glazbenoga djela te uspješno prenošenje vlastite vizije slušateljstvu najveći je domet reproduktivnog umjetnika. Glazbeniku Zoranu Dukiću takva je izražajnost urođena. Njegov je koncert bio vrhunac festivala

7. internacionalni festival gitare Kastav ’03

Vrhunske gitarističke kreacije

Uživljavanje u samu srž glazbenoga djela te uspješno prenošenje vlastite vizije slušateljstvu najveći je domet reproduktivnog umjetnika. Glazbeniku Zoranu Dukiću takva je izražajnost urođena. Njegov je koncert bio vrhunac festivala

slika

U okviru manifestacije Kastafsko kulturno leto već se sedmu godinu u nizu odvija Internacionalni festival gitare, glazbena poslastica koja kastavskom slušateljstvu predstavlja reproduktivne umjetnike iz cijeloga svijeta, od kojih mnogi prvi put nastupaju u Hrvatskoj. Zahvaljujući ideji umjetničkoga ravnatelja, gitarista Darka Konofskog, kastavski festival predstavlja gitaru kao glazbalo zastupljeno u raznolikim glazbenim svjetovima. U crkvi sv. Jelene Križarice održavaju se koncerti klasične glazbe, dok na živopisnom trgu Lokvina možemo čuti jazz-gitariste, umjetnike akustične gitare, flamenko-sastave.

Ovogodišnji, 7. internacionalni festival gitare Kastav ’03 (12. do 19. srpnja) sastojao se od dva solistička koncerta klasične gitare, zatim dva također solistička koncerta akustične gitare, jedne flamenko-večeri te završnoga koncerta jazz-trija.

Festival je započeo nastupom brazilskoga gitarista Fabija Zanona, nazvanim Koncert iznenađenja. Gitarist koji postavlja nove interpretacijske standarde i kojemu skladatelji posvećuju djela interpretirao je tri sonate Domenica Scarlattija, Bachovu Partitu u E-duru te skladbe troje suvremenih brazilskih skladatelja. Iz opusa Francisca Mignonea odabrano je šest stavaka ciklusa Studies, skladateljica Lina Pires de Campos predstavljena je Preludijem br. 4, a Ronaldo Miranda djelom Appassionata.

U izvedbama baroknih skladbi dominirali su Zanonova virtuoznost, jasno vođenje melodijskih linija, filigranski oblikovana ornamentika, precizna i logična osmišljenost cjelokupnoga glazbenog oblika. Zanon je jednako uspješan u prenošenju lirskih ugođaja, kao i ritmički bogatih stavaka, a to je bilo očito kako tijekom interpretacija baroknih skladbi tako i suvremenog stvaralaštva. Interpretacije brazilskih skladbi odlikovali su i veliki dinamički raspon, s vrlo bogatom paletom nijansi, zadivljujuće raznoliki glazbeni karakteri, nadahnuto sviranje. Ukratko, tri suvremene skladbe u Zanonu su našle idealnoga interpreta, glazbenika koji je plijenio uvjerljivošću.

Drugi gost festivala bio je mađarski umjetnik akustične gitare Ferenc Snétberger. Na koncertu naslovljenu Virtouzne improvizacije između klasike i jazza Snétberger je vrlo inventivno svirao jazz standarde (npr. Autumn Leaves, Whisper Night i dr.) te vlastite skladbe. Najzanimljivije skladbe njegova stvaralaštva bile su skladbe Song to the East, nadahnute indijskim folklorom, i Obsession, čija je temeljna glazbena misao također istočnjačka melodija. Uz muzikalnost neupitno je i sviračko umijeće Ferenca Snétbergera. Iako je u osnovi jazz-glazbenik, u njegovim improvizacijama nerijetko se susrećemo s pasažama koje otkrivaju utjecaj Johanna Sebastiana Bacha. Uz spomenuto, mađarski majstor akustične gitare u svoje interpretativne amalgame unosi elemente mađarskoga folklora, posebice romskog, brazilsku bossa nova, a ponegdje se nazire i utjecaj Djanga Reinhardta. Najbitnije je što sve izvodi vrlo proživljeno, darujući publici iskreni glazbeni zanos.

slika

Večer Flamenco Vivo ponudila je očekivani vatromet temperamentna španjolskog podneblja. Uz gitarista Augustina de la Fuente nastupili su članovi njegova flamenko-sastava pjevačica Carmen Fernandez i udaraljkaš Ricardo Espinosa, a zvijezda večeri bila je plesačica Leonor Moro. Španjolski umjetnici, izvrsni nastavljači flamenko-tradicije, autentičnim su strastvenim sviranjem, pjevanjem i plesom kastavski trg Lokvinu pretvorili u španjolski ambijent, podarivši događaj za pamćenje.

»Svjetska prominencija iz Hrvatske«, gitarist Zoran Dukić, također je svojim recitalom priredio nezaboravan glazbeni doživljaj. Umjetnik klasične gitare, pobjednik nevjerojatno velikog broja međunarodnih gitarističkih natjecanja, izabrao je za koncertni program isključivo djela autora dvadesetoga stoljeća. Interpretirao je triptih Prélude, Tiento et Toccata švicarskoga skladatelja Hansa Hauga, trostavačnu Sonatinu Meridional meksičkoga skladatelja Manuela Marije Poncea, zatim Pet katalanskih pjesama, Romanzu i Scherzo Vals španjolskoga gitarista Miguela Llobeta, sedmerostavačnu Fantasiju britanskog autora Malcolma Arnolda, skladbu Muir Woods japanskoga skladatelja Toru Takemitsua te ciklus Pet venezuelanskih pjesama Vicenta Sojoa.

slika

Izvrsna gitaristička tehnika, koja omogućuje razaznatljivost svakoga tona u pasažama, kao i neobičnu zvonkost flageoleta, samo je prvi stupanj u interpretativnoj gradnji Zorana Dukića. Osmišljenost svakoga detalja skladbe, logičnost glazbenih fraza, dinamike i agogike, nepogrešiv osjećaj za postizanje dojma cjeline glazbenoga djela, kako jednostavačnog tako i cikličnog, samo su neke od njegovih odlika. Uživljavanje u samu srž glazbenoga djela te uspješno prenošenje vlastite vizije slušateljstvu najveći je domet reproduktivnog umjetnika. Glazbeniku Zoranu Dukiću takva je izražajnost urođena. Njegov je koncert bio vrhunac festivala.

slika

Na preostala dva koncerta predstavili su se Peter Finger (akustična gitara, Njemačka) i jazz-trio u čijem sastavu sviraju kontrabasist Heiri Kaenzig (SAD), gitarist Christy Doran (Irska) te udaraljkaš Fabian Kuratli (Švicarska).

Kastavski gitaristički festival tradicionalno ugošćuje vrhunske umjetnike i okuplja izuzetno brojno slušateljetvo, čiji broj ponekad premašuje kapacitete koncertnih prostora. Kvaliteta i raznolikost ponuđenih sadržaja profiliraju ovaj festival od njegovih početaka. Vrhunske gitarističke kreacije bile su i obilježje 7. internacionalnog festivala gitare Kastav ’03.

Lovorka Ruck

Vijenac 245

245 - 24. srpnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak