Vijenac 245

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Tuga u Provansi

KAZALIŠNI GLOBUS

Tuga u Provansi

slika

Avignon Ono što je trebalo biti najveći ovoljetni europski kazališni događaj, festival u Avignonu — nije održan! Skup najvećih imena dramskog kazališta, 57. Festival d’Avignon, posljednji u mandatu Bernarda Faivre d’Arciera, otkazan je tri dana nakon početka, a da nije odigrana ni jedna predstava. Štrajk francuskih kazališnih umjetnika i tehničkog osoblja u znak solidarnosti s nezaposlenim kolegama i sezoncima kojima je vlada odlučila smanjiti beneficije došao je glave nekoliko stotina francuskih ljetnih festivala, među kojima je najveća žrtva baš onaj u Avignonu. Francuski kulturni rat time međutim nije završen, ne popušta ni vlada ni umjetnici pa je, nakon upropaštena ljeta, upitna i sezona u pariškim kazalištima. Trotjedni avignonski festival, na kojemu su se između ostalih trebali s novim produkcijama predstaviti Petar Brook, Oskaras Koršunovas, Ariane Mnouchkine, Krzysztof Warlikowski, Krystian Lupa, Jan Fabre, Thomas Ostermeier, Stanislas Nordey, Rodrigo Garcia, Angelin Preljocaj, Anne Teresa de Keersmaeker, Alain Platel, Antonio Latella i za koji je devedeset tisuća ulaznica prodano unaprijed zatvorio je vrata neposredno nakon početka, a nad festival nadvila se prava financijska katastrofa, koja bi mogla dovesti u pitanje i njegovu dalju sudbinu.

Utjeha u Finskoj

slika

Tampere Kad već nema najvećega publika željna festivalskih događanja u ljetnom razdoblju može se utješiti malim, ali zanimljivim europskim festivalima, poput onoga u finskom Tampereu, gradu s najvećom koncetracijom kazališta po glavi stanovnika, koji se održava od 5. do 10. kolovoza. Riječ je o festivalu koji okuplja dvadeset najboljih finskih produkcija, raspoređenih u programe reinterpretiranih klasika, novih dramskih tekstova (finskih i inozemnih), glazbenog i plesnog teatra te najboljih studentskih predstava. Sa stranih scena Finci dovode ruski Plastelin u režiji Kirila Serebrenikova, koprodukciju tri mala britanska teatra Tiny Dynamite u režiji poznate Vicky Featherstone, sve popularnije Talijane iz grupe Fanny &Aleksander s novom produkcijom Alice, zabranjeno za mlađe od 18 godina, Jimmy, monodramu poznate kanadske glumice Marie Brassard i Elektru španjolske grupe Atalaya u redateljskoj viziji Carlosa Inieste.

Osmijesi širom Europe

slika

Cividale Požalite li se da vam je Finska ipak malo daleko — premda za ljetne vrućine idealno odredište — uvijek kao izbor ostaje nedaleki Cividale u kojemu ovih dana traje tradicionalni Mittelfest (19-27. srpnja) za čiji je program odgovoran poznati Giorgio Pressburger. Okupljen oko ideje smiješnog i komedije, ovogodišnji festival, koji nije koncentriran isključivo na dramu, naslovljen je Osmijesi širom Europe. Goldonijeve Ribarske svađe Talijanske drame riječkog HNK, Balade Petrice Kerempuha u režiji Sabrine Morene, Ionescomanija u režiji Eduarda Milera i produkciji Crnogorskog narodnog pozorišta, Zima pod stolom u režiji Krzysztofa Rekowskog i produkciji poljskog Teatr Ludowy, Svevova Pustolovina Marije u režiji Antionija Salinesa i Zucchijev Dekameron najzanimljiviji su naslovi dramskog programa koji će se naći na festivalu. Glavni je dramski naslov koprodukcijski projekt Mikrokomedije na kojem rade pisci iz čak petnaest zemalja, među kojima je i Darko Lukić, a u režiji Giuseppea Rocce.

Katastrofalni Rikard

slikaLondon Jedna od rijetkih europskih destinacija koja ne dijeli kazališnu godinu na sezonu i ljetni odmor engleski je London, tamo se neumorno radi i usred ljeta. Pogotovo je to slučaj s onim dijelom londonskog kazališta koji je okrenut turizmu, kao što je slučaj s Globeom, replikom Shakespeareova kazališta, koje igra i šekspirijanski repertoar. Rikard III u režiji Barryha Kylea, s kompletnom ženskom podjelom, istaknuo se među ostalim londonskim produkcijama po jednoj činjenici: dobio je najpogubnije kritike u engleskom tisku u posljednjih nekoliko mjeseci. »Cijela stvar samodovoljna je egzibicija skupe nekompetencije, križanac produkcije za kraj školske godine u lošoj ženskoj školi i Crne Guje u jako lošem izdanju«, piše poznati John Peter, rastavljajući produkciju na proste faktore, od glume do kostima.

Jasen Boko

Vijenac 245

245 - 24. srpnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak