Vijenac 245

Film

Videopremijera: Animatrix (The Animatrix), red. Andy Jones, Mahiro Maeda, Shinichirô Watanabe, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Kouji Morimoto, Peter Chung

Tajne animiranoga Matrixa

I dok je znanstvenofantastični spektakl Matrix Reloaded impresivnom vizualnošću i narativnom banalnošću zavrijedio oprečne ocjene, njegov je animirani pandan Animatrix u mnogočemu slojevitiji filmski projekt...

Videopremijera: Animatrix (The Animatrix), red. Andy Jones, Mahiro Maeda, Shinichirô Watanabe, Yoshiaki Kawajiri, Takeshi Koike, Kouji Morimoto, Peter Chung

Tajne animiranoga Matrixa

I dok je znanstvenofantastični spektakl Matrix Reloaded impresivnom vizualnošću i narativnom banalnošću zavrijedio oprečne ocjene, njegov je animirani pandan Animatrix u mnogočemu slojevitiji filmski projekt...

Znanstvenofantastični spektakl Matrix iz 1999. redateljsko-scenarističkog dvojca Larryja i Andyja Wachowskog opravdano se smatra jednim od ponajboljih filmova toga žanra posljednjih desetak godina, a i dulje. Uistinu intrigantna priča o svijetu budućnosti kojim vladaju moćna računala držeći porobljeno čovječanstvo u neprekidnu snu nije samo efektno osmišljena kao pripovjedna cjelina. Riječ je, u prvom redu, o filmu iznimne likovnosti, čija je tehnički besprijekorna izvedba postavila nove standarde u realizaciji sličnih uradaka. Uspjeh na kinoblagajnama, milijuni obožavatelja diljem svijeta te veoma povoljne ocjene filmske kritike ohrabrili su braću Wachowski da ustraju u snimanju još dva igrana nastavka, koji su pred gledatelje stigli (Matrix Reloaded), odnosno stižu (Matrix Revolutions) upravo ove godine.

Razočaravajući prijam drugoga dijela Matrix Reloaded, koji je umjesto poentiranja na pozadini i okolnostima zapleta predstavio višak efekata i manjak zamisli, pokolebao je mnoge u prvobitnim tumačenjima da je filmski svijet Matrixa neiscrpan izvor znanstvenofantastičnog suspensa. Stoga se čini da je odluka Larryja i Andyja Wachowskog da istodobno s kinopremijerom nastavka pustolovina Keanua Reevsa kao Nea, objave i animiranu inačicu priče bila poprilično dobro promišljena. Naime, animirani se omnibus Animatrix vraća onamo gdje je četiri godine star Matrix stao — na pitanjima o nastanku, razvoju i mogućim raspletima cijele priče. Iako se čini da je Animatrix kalkulantski projekt kojim se i na videotržištu nastoji zaraditi što više računajući na svekoliko zanimanje poklonika, riječ je o posve samostalno realiziranu projektu, čije je osmišljavanje započelo prije no što je prvi Matrix uopće doživio svjetsku premijeru. Dakle, još potkraj 1998.

Upravo su tada braća Wachowski zajedno s koproducentom Michaelom Ariasom započela rad na prvobitnim konceptima nekoliko kratkometražnih animiranih filmova koji bi iz različitih kutova osvijetlili priču o Matrixu. Sljedeće četiri godine angažirani su vodeći redatelji i animatori iz Japana i Sjedinjenih Država, da bi se s premijerom filma Matrix Reloaded pojavila i videokaseta, odnosno DVD-izdanje kompilacije Animatrix s ukupno devet naslova. Za četiri od njih (Posljednji let Osirisa, Druga renesansa, 1. i 2. dio, te Priča dječaka) Larry i Andy Wachowski napisali su scenarij, dok su, gledajući u cijelosti, većina filmova redateljska djela prvaka japanske anime.

Tako je filmove Druga renesansa, 1. i 2. dio, zasigurno dva najbolja naslova na kaseti, odnosno disku, režirao Mahiro Maeda predstavivši krvavu pretpovijest Matrixa u ratu ljudi i računala. Rijetko dojmljiv animirani film, nakon kojega gledanje igranih nastavaka djeluje sasvim drukčije, pokazuje u kojem su pripovjedačkom pravcu trebala ići braća Wachowski. S druge strane, hiperrealistična 3D-računalna animacija Posljednjega leta Ozirisa u režiji Andyja Jonesa pojašnjava zbivanja u filmu Matrix Reloaded, dok se S one strane redatelja Koujija Morimota najviše približava komercijalnoj televizijskoj animaciji nudeći gotovo predah u odnosu na vizualnu i tematsku avangardu ostatka filmova.

Njoj nedvojbeno pripadaju dva uratka Shinichira Watanabe, Priča dječaka i Detektivska priča, stilski iznimno rafinirani radovi, od kojih prvi tragično sučeljuje dječaka i njegova idola Nea, dok je u drugom, dosljedno realiziranu u stilu filma noir, fatalna žena Trinity. Svjetski rekord Takeshija Koike i Program Yoshiakija Kawajirija propituju granice ljudskih psihofizičkih moći, odnosno međusobnoga povjerenja, dok posljednji u nizu, koloristički U matrici MTV-ova animatora Petera Chunga maestralno okreće početnu premisu o zloporabi ljudi stavljajući u središte robota kojega ljudi pokušavaju (ne)uspješno humanizirati.

U izvedbenom smislu različita i kakvoćom oscilirajuća, ali zato zanimljivija u pokušaju da kroz animaciju dopiše preostale, veoma brutalne stranice priče o Matrixu, kompilacija Animatrix nije namijenjena samo obožavateljima serijala. Dapače, može se pratiti i kao samostalna cjelina kojoj će vrijednost, nema dvojbe, porasti i nakon što se odgleda završni igrani dio.

Boško Picula

Vijenac 245

245 - 24. srpnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak