Vijenac 245

Glazba

Međunarodna smotra folklora: Jewseri/Çiftetelli/Aicha Kouyate & Mandinka Band, Tvornica, Zagreb, 17. srpnja

Susret glazbenih svjetova

Međunarodna smotra folklora: Jewseri/Çiftetelli/Aicha Kouyate & Mandinka Band, Tvornica, Zagreb, 17. srpnja

Susret glazbenih svjetova

Pod motom Glazbe u manjini — manjine u glazbi, Međunarodna smotra folklora ove nam je godine u slopu svojih popratnih priredbi pripremila susret vrlo različitih glazbenih svjetova.

Koncert je otvorio klezmer-sastav Židovske općine Zagreb, Jewseri, prvi takve vrste u Hrvatskoj. Glazba aškenaskih Židova predratne istočne Europe bila je, uz običaje i jezik, jedna od najvažnijih niti poveznica toga naroda. Danas, kada je klezmerska glazba vrlo cijenjena i nerazdvojiv dio svjetske etno-scene, ne nalazimo je tek na tradicionalnim židovskim vjenčanjima i proslavama, nego i na pozornicama diljem svijeta.

U skladu sa suvremenom strujom ove glazbe, i sastav Jewseri odlučio se za struju stapanja s drugim glazbenim tradicijama i popularnom glazbom. Uz tradicionalnu orkestraciju, bilo je tu i jazz-ugođaja, utjecaja popa i obrada poznatih tema mjuzikla, hrvatske etnoglazbe i klezmer-standarda.

U nastupu se lijepo mogla vidjeti uloga, ovom prigodom vrsnoga, klarinetista, glavnog obilježja te vrste sastava. Jewseri su se prigodice odlučili za popularniji repertoar i nisu se upuštali u složenije fuzije, što je razumljivo za sastav koji djeluje tek deset mjeseci.

Mnogo ambicioznije zazvučala su ostala dva sastava. Bečki Çiftetelli, sastav koji sačinjavaju glazbenici iz Turske, Bugarske, Grčke, Srbije i Makedonije, svojevrstan su spoj glazbenih tradicija manjina koje djeluju u Austriji. S obzirom da su osnivači sastava turski glazbenici, inače nekadašnji članovi poznatog austrijskog etno-jazz sastava Pasaport, turska je glazba, iz svih predjela ove zemlje, bila osnova njihova repertoara. Usprkos tome, u njihovoj se izvedbi — složenoj etnofuziji, povremeno osjetio i jak utjecaj drugih glazbenika. U veseloj i često plesnoj glazbi, vrhunski izvedenoj, isticala se atenska pjevačica, a najdojmljivijima učinili su se azerbajdžanski plesni ritmovi, koji su na ples potaknuli i dio publike.

Sastav je i vizualno djelovao vrlo zanimljivo. Bilo je neobično vidjeti kombinaciju bouzukija, uda i tarabuka koji su nadopunili temeljni trio klarineta, basa i gitare, a kao dodatak tomu i cijelu paletu različitih perkusionističkih glazbala.

Koncert su zaključili gvinejska pjevačica Aicha Kouyate i njezin prateći sastav Mandinka. Aicha Kouyate, potomak griotske obitelji, gdje se glazbenička profesija nasljeđuje, a koja živi i radi u Njemačkoj, dokazala je da prava moć griotske glazbe leži u glasu. Sastav, ovom prigodom sastavljen od gvinejskih, gambijskih i senegalskih glazbenika, pokazao je da je riječ o vrsnim instrumentalistima. Prelijepa zapadnoafrička glazba predvođena melodioznošću zvuka kore (mandinške harfe-lutnje) uz dojmljivu ritmičnu pratnju balafona (mandinške vrste ksilofona) i bubnjeva karakterističnih za narod Mandinka, osvojila je zagrebačku publiku.

Lijepa večer, nažalost zbog kiše održana u zatvorenom prostoru, predstavila nam je glazbenike manjinskih kultura, kao i glazbu koju imamo rijetko prilike čuti.

Velimir Cindrić

Vijenac 245

245 - 24. srpnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak