Vijenac 243

Ples

HNK Zagreb: Mali princ, djeca iz SUVAG-a

Podcrtano pokretom

Geste su se pretapale kao riječi, nadopunjavale dojmove, tekle poput misli

HNK Zagreb: Mali princ, djeca iz SUVAG-a

Podcrtano pokretom

Geste su se pretapale kao riječi, nadopunjavale dojmove, tekle poput misli

U podne 31. svibnja u Hrvatskom narodnom kazalištu u Zagrebu (baš istovremeno s drugim nastupom čudesnog Theatera Step na XX. Tjednu suvremenog plesa, čiji su izvođači obilježeni Downovim sindromom) izvedena je svečana predstava Mali princ, u režiji Nine Kleflin. Tom su predstavom djeca poliklinike SUVAG zahvalila svima koji su pomogli pri kupnji i ugradnji umjetnih pužnica.

U uvodu predstave o svojoj sinesteziji svijeta progovorila je Vanja Jović, djevojka kojoj je nedavno ugrađena umjetna pužnica: U svojoj prošlosti koja još nije potpuno izblijedjela doživljavala sam svijet znatno drukčije od ostalih, koji nisu mogli razumjeti kakav je moj opip života. Kraj veljače moj je novi početak.

Gledajući je dok je govorila, posebno me dojmilo njezino kretanje: geste su se pretapale kao riječi, nadopunjavale dojmove, tekle poput misli koje je izgovarala. Njezin bi monolog mogao mirne duše proći kao solo na Tjednu suvremenog plesa naglašavajući utjecaj koji su u SUVAG-ovoj metodi ostavile prve generacije učenica Škole za ritmiku i ples Ane Maletić. Gesta, ritmizirano kretanje, fraze pokreta koje odgovaraju rečeničnim frazama zacijelo su pomagale učenju govora i izražavanja. Stoga je njihova uporaba čitljiva tijekom cijele predstave. Ako uopće možemo zamisliti da ne čujemo ništa, ali baš ništa — niti vlastito disanje, ni zvukove svojeg tijela, što nam je kao glazbenu pratnju ponudio na Biennalu Patrice Barth u predstavi Silence 2, doživljaj svijeta mora se zasnivati na opipu i vizualnom. A što će bolje pokrenuti emotivan doživljaj u nama do različitih kvaliteta pokreta i ritma. Razvojem znanosti i tehnologije gotovo sva djeca dobit će umjetnu pužnicu, razlikovat će zvukove: češljanje kose, duboki uzdasi nakon spavanja, šuškanje četkice dok sam prala zube... Pa svaki dodir proizvodi svoj zvuk!

Njihova će rehabilitacija biti vrlo brza ali, bilo bi šteta da lako naučeni govor istisne onu posebnu izražajnost i vizualni identitet koju su do sada imale SUVAG-ove predstave.

Jasna Čižmek Tarbuk

Vijenac 243

243 - 26. lipnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak