Vijenac 243

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Otvoren muzej Zahe Hadid u Cincinnatiju

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Otvoren muzej Zahe Hadid u Cincinnatiju

Nakon godina mukotrpna rada, tijekom kojih je širom svijeta hvaljeni talent trošila uglavnom na spektakularne slike i crteže, pobjedničke, ali nerealizirane natječaje, interijerske i izložbene minijature, uz tek nekoliko manjih izgrađenih ostvarenja, Zaha Hadid konačno je dočekala da se njezine radikalne ideje oprostore i u velikom mjerilu. Naime, posljednjeg je svibanjskog dana u američkom Cincinnatiju otvoren novi, 35,6 milijuna dolara vrijedan, Centar suvremene umjetnosti (CAC) što ga je, na osnovi izbora između vodećih arhitektonskih zvijezda današnjice, projektirala britanskoiračka arhitektica. CAC je prva američka i do sada najveća autoričina realizacija, kojom započinje niz njezinih velikoformatnih zdanja, razasutih na četiri kontinenta, čija se otvaranja očekuju u neposrednoj budućnosti: umjetnički centri u Rimu i Oklahomi, trajektni terminal u Italiji, muzej znanosti i tvornica BMW u Njemačkoj, muzej i knjižnica u Francuskoj, most u Abu Dabiju i masterplan za Singapur. Osim toga CAC je i prva američka ustanova vrhunskoga ranga koju je projektirala neka žena. Složeno oblikovanje vanjštine, obilježeno ravnotežom kultivirana uklapanja i dinamično modulirana oplošja od stakla, čelika i betona, sakriva spektakularnu ponutricu kojom dominira, kroz svih šest etaža, element čelične konstrukcije, nosača stuba.

FOA u bečkom MAK-u

slika

Usporedno s retrospekcijom Zahe Hadid u bečkom Muzeju primijenjenih umjetnosti (MAK) postavljena je, do 3. kolovoza, još jedna zanimljiva izložba suvremene arhitekture što, pod naslovom Species — foa’s phylogenesis, daje uvid u djelovanje ureda FOA — Foreign Office Architects. Presjek opusa jedne od najvažnijih arhitektonskih praksi mlađe generacije, koju su prije deset godina osnovali Farshid Moussavi i Alejandro Zaera-Polo, zasniva se na sustavnoj klasifikaciji njihovih izgrađenih i vizionarskih projekata, kategoriziranih ne prema klasičnim tipologijama, nego prema vrstama — morfološkim aspektima ovisnim o relacijama prostor-vrijeme. Njihov se pristup može opisati kao proces razvoja novih arhitektonskih tehnika, vrlo prilagodljivih i funkcionalnih u složenim ekosusavima, a politička osviještenost, posebno u odnosu prema rastućim tendencijama ksenofobije u svijetu, jasno se reflektira u imenu ureda kojim se svjesno referiraju, uz stanovitu dozu ironije, na vlastitu poziciju stranaca u londonskoj sredini gdje žive i rade. Njihov je najvažniji realizirani projekt Putnički terminal u luci Yokohama (2002), koji im je donio svjetsku slavu, a osim praktičnoga rada bave se i edukacijom, Moussavi kao profesorica arhitekture na bečkoj Likovnoj akademiji, a Zaera-Polo dekan je na poznatom Berlageu.

London za Olimpijadu 2012.

slika

Preostale su još dvije godine do izbora grada domaćina Olimpijade 2012, stoga se potencijalni kandidati već uvelike pripremaju za prijavu. Na britanskim kladionicama najveće šanse daju se Londonu, koji je ovih dana objavio listu od šest arhitektonskih ureda i konzorcija pozvanih na natječaj za izbor autora masterplana londonske aplikacije za Olimpijadu. Na listi su redom sve najugledniji svjetski uredi: Arup + Foster i partneri, EDAW/HOK; Terry Farrell i partneri; MBM arhitekti; Herzog & de Meuron te Richard Rogers partnerstvo/ WS Atkins; što je s odobravanjem popratio gradonačelnik Livingstone riječima kako je zadivljen kalibrom pozvanih arhitekata. U svojoj ponudi na natječaju arhitekti neće trebati ništa dizajnirati, nego samo opisati kako zamišljaju regeneraciju zone londonskog East Enda, potencijalnoga poprišta sportskih natjecanja, te rješenja za izazove logistike i ograničenja proračuna britanske kandidature Olimpijskom komitetu. Najavljeno je da će se najuspješniji ponuđač izabrati potkraj srpnja, a rad na masterplanu potrajat će od kolovoza ove do siječnja sljedeće godine, kada moraju biti spremne aplikacije svih gradova kandidata.

Natječaj za Egipatski muzej u Kairu

slika

Na internacionalnom natječaju za Veliki egipatski muzej u Kairu, na koji je pristiglo 1557 radova iz cijelog svijeta, prvu nagradu i iznos od 250 000 dolara osvojio je irski arhitektonski ured Heneghan Peng arhitekti, drugu je nagradu (150 000 dolara) odnio austrijski Coop Himmelb(l)au, a treću (100 000 dolara) talijanski arhitekt Renato Rizzi. Žiri u kojem su bili i Gae Aulenti i Peter Cook, dodijelio je još i tri pohvale, teške 40 000 dolara svaka, radovima iz Portugala, Italije i Njemačke. Prema pobjedničkom rješenju, za čiju je realizaciju na lokaciji u Gizehu predviđeni iznos od 350 milijuna dolara, budući je muzej pet milenija egipatske povijesti moduliran topografski, bez nadmetanja sa staroegipatskim piramidama u susjedstvu. Zamišljen kao most između modernog Kaira i starog Egipta, prisutnog u piramidama, muzej će činiti rub uzdignute stjenovite ploče, što svojom nagnutošću u vizuri iz grada asocira na staroegipatske pilone. Unutrašnjost je podijeljena u šest paralelnih traka, od kojih pet čine galerije sa stalnim postavom, a šesta je zamišljena kao kronološki put staroegipatskom poviješću.

Vinko Penezić

Vijenac 243

243 - 26. lipnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak