Vijenac 243

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Najskuplji i sve manje konzervativan

KAZALIŠNI GLOBUS

Dolazi vrijeme velikih ljetnih kazališnih festivala, predstavljamo dramske programe tri najveća i najvažnija europska festivala.

Najskuplji i sve manje konzervativan

slika

Salzburg Najbogatiji europski festival (26. srpnja — 31. kolovoza), Salzburger Festspiele (http://www.salzburgfestival.at) s najskupljim ulaznicama i najokrenutiji snobovskoj i dobrostojećoj europskoj publici, program temelji na opernom i koncertnom repertoaru, ali već nekoliko godina dobro pazi da mu i dramski program bude zamjetan i u duhu najviših kriterija. Provjerena Andrea Breth režira Schnitzlerovu Daleku zemlju, ništa manje poznat Johann Kresnik Ibsenova Peer Gynta, a Michael Thalheimer Büchnerova Woyzecka, no program započet lani, koji pokušava promijeniti sliku Salzburga kao utvrde konzervativnosti, zove se Projekt mladih redatelja i priprema tri premijere koje bi mogle donijeti iznenađenja. Ibsenovu Ženu s mora režira Monika Gintersdorfer, redateljica koja je u posljednje dvije godine ostvarila niz zapaženih produkcija, Antonio Latella, Napolitanac koji se predstavlja i u Avignonu, u Salzburgu radi Pasolinijev Svinjac (koprodukcija teatrina iz Napulja i Palerma), a Revizorom u koprodukciji s kazalištem iz Rige predstavlja se najzanimljivije novo ime latvijskoga kazališta, Alvis Hermanis. Salzburg dakle igra na kombinaciju provjerenih zvijezda i mladih snaga.

Dva u jednom

Edinburgh Od 10–30. kolovoza škotska prijestolnica još će jednom biti poprište velikoga kazališnog događanja Edinburgh International festivala (www.eif.co.uk), koji će se pod ravnanjem dugogodišnjega vođe Briana McMastera predstaviti u 170 izvedba u svim kazališnim izrazima. U dramskom programu udarna je premijera Čehovljev Galeb u režiji Petera Steina s Fionom Shaw i Iainom Glenom u glavnim ulogama, ali mnogo se očekuje i od praizvedbe drame San Diego jednog od najzanimljivijih mlađih škotskih dramatičara Davida Greiga, koju autor i režira, te od Hamleta u režiji katalonskoga redatelja sklonog ekstravaganciji Calixta Bieita. Indijska skupina Tamasha Theatre Company, i prije festivalski gost, praizvest će komad Strictly Dandia, u kojem ima dosta elemenata plesnog kazališta, a glavno dramsko gostovanje argentinska je grupa El Periferico de Objetos s produkcijom Posljednja noć čovječanstva. Ne smije se zaboraviti da Edinburgh International Festival prati i Edinburgh Fringe Festival (http://www.edfringe.com/), koji nema toliko slavnih kazališnih imena, ali je kvantitetom, s više od tisuću produkcija, bez premca najveći svjetski festival. Na njemu se svake godine predstavi niz zanimljivih kazališnih skupina i novih imena, pa događaji na Fringeu često zasjene one na velikom festivalu.

Festival koji se ne propušta

slika

Avignon Bez obzira na impozantnost i značenje festivala u Edinburghu i Salzburgu, što se drame tiče Festival d’Avignon (http://www.festival-avignon.com/), na čijem čelnom mjestu svoju 11. i posljednju godinu odbrojava Bernard Faivre d’Arcier, a koji se održava od 8–28. srpnja, apsolutni je kralj ovoga ljeta. Sasvim je dovoljno nabrojiti redateljska imena s novim projektima da bi se shvatilo koliko je velik i važan festival u provansalskom gradu. Thomas Ostermeier (Nora), Krystian Lupa (Dea Loher: Clairini odnosi), Oskaras Koršunovas (Romeo i Julija), Krzystof Warlikowski (Dibuk), Rodrigo Garcia (Priča o Ronaldu, McDonaldsovom klaunu), Antonio Latella (potpuno ženska glumačka podjela u Na tri kralja) i Argentinac Ricardo Bartis (u režiji vlastitoga teksta Tamo gdje najviše boli). Svjetskoj reprezentaciji najboljih kazališta i redatelja Francuzi suprotstavljaju svoju odabranu selekciju, koju predvodi Nefrancuz sa stalnim mjestom boravka u Parizu, Peter Brook čiji Theatre Bouffes du Nord izvodi Smrt Krišne. Prate ga Stanislas Nordey (Martin Crimp: Pokušaji atentata na njezin život), Eric Lacascade s lanjskim uspješnim Don Juanom, Ariane Mnouchkine s projektom koji se bavi izbjeglicama rasutima svjetskim izbjegličkim logorima (Posljednje odmorište karavana — Odiseja), Valere Novarina (koji režira vlastitu Pozornicu), Yan-Joel Collin (Nasilje — rekonstrukcija) i brojni drugi. Ovogodišnji Avignon bit će kombinacija provjerenih imena i mladih, manje poznatih imena, uglavnom okupljenih oko programa Theorem, koji spremaju brojna kazališna iznenađenja.

Jasen Boko

Vijenac 243

243 - 26. lipnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak