Vijenac 242

Ples

Projekt Homeward Bound

DESET GODINA

Projekt Homeward Bound

DESET GODINA

Projektom Homeward Bound (Povratak kući) obilježena je desetogodišnjica postojanja međunarodnog projekta MAPA (Moving Academy for Performing Arts), koji je put međunarodne afirmacije krenuo upravo iz Zagreba. Bila je to prilika da tridesetak sudionika skupa, koji su došli iz Hrvatske, Nizozemske, Njemačke, Mađarske i Makedonije, popričaju ne samo o proteklim vremenima i rezultatima, nego i da se osvrnu na trenutno stanje kao i prodiskutiraju o mogućoj budućnosti.

Tematske cjeline

Pod vodstvom moderatora prof. Dragana Klaića, koji danas djeluje pri Kazališnoj Akademiji u Amsterdamu, sudionici skupa razmotrili su nekoliko tematskih cjelina u ponekad dosta žustroj, ali uvijek zanimljivoj raspravi. Tematske jedinice koje su činile potku diskusije bile su: Pitanje umjetničke transfuzije — temu koju su poveli Ineke Austen (Max Wagener Fondacija, Amsterdam), Alexandar Acev (mimski umjetnik i pedagog koji danas djeluje na relacija Zagreb — Berlin), Wilfred van de Peppel (pedagog mime koji je putem MAPAZ programa uspostavio dugogodišnju suradnju s Učilištem Zagrebačkog kazališta mladih, a koji sve više radi i u Mostaru), te Nataša Lušetic (glumica i režiserka više puta nagrađivanih radova u produkciji Teatra EXIT, a koja je česti suradnik u projektima programa MAPA).

Videoprezentacija o proteklim projektima programa MAPA koju je ponudio suosnivač projekta Ide van Heiningen, podsjetila nas je na desetke izuzetnih projekata i produkcija koje su se ostvarile u okviru programa MAPA(Z), a obrađivale su mimske i plesne tehnike, plesnu i mimsku kompoziciju, arts management, rasvjetu, dramaturgiju te produkciju. O Regionalnoj i urbanoj implementaciji govorili su Dragan Klaić i Mirna Žagar; dok su moguću Reformu i rekonstrukciju u području edukacije u izvedbenim umjetnostima, a na osnovi nekih aktualnih iskustava u Nizozemskoj i Hrvatskoj, razmotrili Sergej Pristaš (dramaturg), Ivana Muller (koreograf), Wim Meeuwissen (dekan Kazališne Akademije u Utrehtu), te Frits Vogels (mimograf i pedagog, voditelj negdašnjeg Grifteatra).

O potrebi za stabilnijom infrastrukturom koja bi poticala produkciju govorili su Jan Stelma (director Grant Theatra u Groningu) sa pozicije poželjnog modela produkcijske kuće, dok su Žak Valenta (Prostor Plus, Rijeka) i Mirjana Ilić (glumica, redatelj, Amsterdam) govorili o vlastitim iskustvima rada te potrebama uspostave sličnih modela i u Hrvatskoj.

Mobilnost umjetničkog produkta

Projekt MAPA koji sam pokrenula zajednički s Ideom van Heiningenom, uspostavio je razgranatu mrežu suradnika i partnerskih organizacija unutar srednje Europe te inicirajući niz uspješnih koprodukcija bitno pridonio mobilnosti umjetničkog produkta. Uspostavom sustava financiranja iz raznih europskih i nizozemskih fondova projekti programa MAPA omogućili su osnovicu za trajniji i sustavniji razvoj kulturnoga poduzetništva (cultural entrepreneurship) u području izvedbenih umjetnosti. Takav se sustav i pristup pokazao vrlo pogodnim za mlade umjetnike osposobljavajući ih da se snalaze u sve složenijem sustavu međunarodne suradnje te da primjenjuju svoje vještine i znanja u jačanju i vlastite pozicije kao samostalni djelatnici. Projekt je u mnogim zemljama, rezultirao egzodusom mladim umjetnika koji su krenuli put zapadne Europe u potrebi za kontinuiranim radom i vlastitim profesionalnim razvojem i potrazi za boljim uvjetima rada. Neki od njih su se vratili, većina je nastavila uspješno djelovanje u inozemstvu, no bez obzira na raznolike sudbine, ideje, vizije, svima je zajednička želja da se sa svojim iskustvom aktivnije uključe u domicilnim sredinama.

Mirna Žagar

Vijenac 242

242 - 12. lipnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak