Vijenac 241

Film

25. sat (25th Hour), red. Spike Lee

Sporo kretanje naprijed

Lee ne moralizira niti to pokušava, nego sada i ovdje opservira individualnu patnju osobe zbog onoga što je neizbježno čeka. U osnovi kriminalni milje pretvorivši u sjajnu psihološku dramu sa studijama karaktera, beskrajno spora kretanja prema naprijed, s dugim sekvencama, otegnutima, kojima se ne žuri, Spike Lee opjevao je pean filmskoj umjetnosti

25. sat (25th Hour), red. Spike Lee

Sporo kretanje naprijed

Lee ne moralizira niti to pokušava, nego sada i ovdje opservira individualnu patnju osobe zbog onoga što je neizbježno čeka. U osnovi kriminalni milje pretvorivši u sjajnu psihološku dramu sa studijama karaktera, beskrajno spora kretanja prema naprijed, s dugim sekvencama, otegnutima, kojima se ne žuri, Spike Lee opjevao je pean filmskoj umjetnosti

Na početku karijere proglašen samo najboljim glumcem svoje generacije, tek nakon Kluba boraca postavši ikona, a danas vrhunski talent rijetkoga kalibra — Edward Norton zreli je karakterni glumac čiji put od enfant terriblea tek sada poprima pravi zamah i ulazi u (nadajmo se) dugogodišnju zlatnu fazu (te je simultan s onim redatelja Spikea Leeja) i koji punim plućima i plećima nosi bilo koji film. U masi utopljena izgleda, zrači inteligentno-smirujućom aurom vrhunaravnog kulera — koja pak nije nimalo regularna, te se kameleonski, s pravom glumačkom fizionomijom (sneno-zgužvanom i moderno-intelektualnom), uklapa i u kategoriju problematičnih tipova baš kao i dobrih požrtvovnih duša. Erudit (znalac japanskog, između ostalog) i osoba širokih interesa, Norton kao poseban talent posjeduje snažnu auditivnu kvalitetu memorije, putem koje posvemašnjom lakoćom pamti ne samo svoje replike nego i sitne životne zvukove poput glasovnih nijansi raspoloženja mačke, vrsta ptica, vjetra u krošnjama ili boja ljudskih glasova.

Pean referenci

Zato i njegov, interpretativno moćan glas na nivo mrak-filma podiže i 25. sat, a na nivo antologijske briljantnu sekvencu iz restoranskog nužnika u kojoj pljuje svaku moguću njujoršku grupaciju koje se može sjetiti — etničku, ekonomsku, spolnu, dobnu (škrte Židove s prhuti, Korejce koji u bescjenje prodaju voće i cvijeće koje potom motaju u jeftinu plastiku, crnce s gnjevnim kompleksom ropstva koje je bilo »...prije 137 godina!«).

No baš ta filmska, a la Klub boraca subverzivnost, podcrtava naizgled kontrasni finale filma — njegovoj pomalo patosnoj (no ipak odmjerenoj) završnici dajući jači pečat. Jer tad ulazimo u dvadeset peti sat radnje — Montyjev (Edward Norton) odlazak u zatvor u koji ga vozi otac (Brian Cox) — prototip Velikog Oca koji, i čija domovina, uvijek pružaju utočište i sigurnost, čak i zabludjeloj djeci. Naime u to zaštitničko gnijezdo ne hrli sveamerički dečko iz susjedstva nego ultimativni kuler — narkodiler i pokajani razbludni sin u jednom, što joj daje na težini i vrijednosti (suptilno injektirajući domoljublje).

Filmski jezik u (mentalno tašta) Spikea Leeja naime bremenit je slojevitim značenjima iliti posvemašnje oslonjen na postmodernu. Pa tako i referencije na postrujanski Grad postaju najprirodniji osvrt na svakodnevni kontekst svijesti njegovih stanovnika; New Yorkom/aktualnim trenutkom uvijek fascinirana/osviještena redatelja. Finale kao optimističan panegirik gradu i domovini tako pojašnjava sekvencu gole lokacije negdašnjeg WTC-a kao metafore razmatranju ima li Monty budućnost (uz tri moguće alternative — sedam godina u zatvoru sa silovanjima i svime što uz to ide uz mogućnost nepreživljavanja ili posvemašnja otupljenja; samoubojstvo odnosno bijeg). Tu su i eksplicitne referentne aluzije — poster Cool Hand Luka visi na zidu, ime Montgomeryja Clifta (umro mlad, loša sreća) ominozno utječe na njegova krštenika — Montyja (mlad odlazi umrijeti za svijet — u zatvor, što je uistinu loša sreća).

Pritom Lee ne moralizira niti to pokušava, nego sada i ovdje opservira individualnu patnju osobe zbog onoga što je neizbježno čeka, a ne koja bi se izricanjem zatvorske kazne mogla prometnuti u iznenadna pokajnika svoga dotadašnjeg stila života i zla koje je nanosila drugima (što bi bilo lažno licemjerje, a koje mu ipak mnogi zamjeraju), jer da je lik imao i zametak takva tipa svjesnosti, ovo bi bio posve drukčiji film.

Sjajan sporedni cast

Nujno ozračje glavnoga karaktera i atmosfere podcrtava digitalna, bojama isprana kamera Rodriga Prieta (Pasja ljubav, Frida, 8 milja) te sjajan sporedni cast — Philip S. Hoffman, Barry Pepper i Brian Cox, fenomenalna Ana Paquin te pomalo likom ograničena, ali i glumački u drugu — manje naturalističnu, a više klasičnu struju profilirana Rosario Dawson; čije individualne simultane priče adheziraju s Montyjevom na nekoliko značenjskih razina.

U osnovi kriminalni milje pretvorivši u sjajnu psihološku dramu sa studijama karaktera, beskrajno sporog kretanja prema naprijed, s dugim sekvencama, otegnutima, kojima se ne žuri, Spike Lee opjevao je pean ne samo New Yorku i Njujorčanima, nego i filmskoj umjetnosti.

Katarina Marić

Vijenac 241

241 - 29. svibnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak