Vijenac 241

Film, Kolumne

Ante Peterlić: DEJA-VU

Postmodernističko putovanje

Ako Kaurismäkija tretiramo kao postmodernista, lako je uvidjeti da se prihvatio nečega što je u filmu u davnijim vremenima trivijalizirano (tegobe amnezije), da je štošta citirao, da je izgradio začudni svijet nezačudnosti, svijet koji se djelomično ravna i prema zakonima bajke

Postmodernističko putovanje

Ako Kaurismäkija tretiramo kao postmodernista, lako je uvidjeti da se prihvatio nečega što je u filmu u davnijim vremenima trivijalizirano (tegobe amnezije), da je štošta citirao, da je izgradio začudni svijet nezačudnosti, svijet koji se djelomično ravna i prema zakonima bajke


slika

Kad se učinilo da je zaboravljen ili demodiran motiv amnezije, star barem koliko Kinugasina Stranica ludila (1926), ponovno se vratio na ekrane. Sineastima je amnezija nudila štošta: spektakl u prozaičnoj životnoj praksi pamćenja koječega, filmskim pričama nudila je uzbudljiv početak jer je posljedica nekoga šoka, a i efektan završetak, jer se ona može dokinuti novim šokom. A nudila je i zapletenu sredinu priče: njezina žrtva vodi neki novi život, a gledatelji znaju da u tom životu nedostaje još neka važna stranica, pa je takvoj priči podarena i tajnovitost. I još, kad je Hollywood, primjerice, počeo koketirati s psihoanalizom, mogle su se pričama o žrtvama amnezije pridodavati i kojekakve popratne seksualne konotacije. Što bilo da bilo, ako se u filmu netko nečega jednostavno ne može sjetiti, nije to nikakva pozornosti vrijedna zgoda, a i gledatelj će lako pomisliti da laže jer se zapravo itekako dobro sjeća. Svagdašnjoj zaboravljivosti nedostaje dostatna razlika na putu između istine i laži.

Filmovi o amnezijom zahvaćenim osobama bijahu predmetom trilera ili tzv. kliničkih filmova. Poslije se taj motiv počeo zaboravljati, a oživješe te priče ponovno u razdoblju postmodernizma, što ipak ne znači da su svi redatelji iz tog razdoblja postmodernisti. Tako, filmom Ponovno mrtav (1991) pomalo je nebulozno u temu zagrizao Kenneth Branagh u doba kad se još slavio svaki njegov film, pa se tomu pridružio Hal Hartley u svojem produkcijski najambicioznijem filmu Amater (1995), pa David Lynch u Mulholland Driveu (2001), napokon novajlija Christopher Nolan u svojem inovantnom eksperimentu s retrospekcijama Memento (2000). A evo sada i Akija Kaurismäkija s filmom Čovjek bez prošlosti, filmom koji je lani dobio Grand Prix u Cannesu.

Revitalizacija trivijaliziranog

Kako reče nakon projekcije jedan redatelj, redoviti pratitelj kino-repertoara, taj je film kombinacija Bressona i Becketta, a moglo se, razmišljajući pridodati i nešto Kafke i koječega drugoga. Ako Kaurismäkija tretiramo kao postmodernista, lako je uvidjeti da se prihvatio nečega što je u filmu u davnijim vremenima trivijalizirano (tegobe amnezije), da je štošta citirao, da je izgradio začudni svijet nezačudnosti, svijet koji se djelomično ravna i prema zakonima bajke. Nakon batina koje su mu oduzele pamćenje našao se njegov junak u svijetu donekle beketovskih (Svršetak igre) scenografskih obilježja, u kojemu se doduše vide odrazi drugih svjetova, ali s ljudima koji ipak žive po nekoj svojoj mjeri. Izražavaju se oni kadikad proverbijalno ili kao da su pjesnički nadahnuti, žive, kako bi rakao Kracauer, u svijetu otpada civilizacije. Stvore oni i svoj orkestar (što podsjeti na Lenjingradske kauboje), a naš bi junak mogao funkcionirati i kao impresario tog bizarnog sastava.

Tu je i jedan lik poput Diogena koji je sretan u svojoj bačvi odnosno kontejneru, pa, kao što je spomenuti Sinopljanin zamolio Aleksandra Velikog da mu se makne sa sunca, ovaj zamoli našega amnezika da ga pusti na miru i povuče se pod poklopac svojega prebivališta. I taj je lik zapravo simbol cijeloga filma, a istodobno pomaže da se uspostavi razlika između ovoga filma i većine drugih filmova s amnezijom kao pokretačem zbivanja. Naime, otkrivanje uzroka amnezije u većini filmova privodilo je rješenju drugih pojedinačnih, a vrlo uzbudljivih zagonetki pa i nekom klasičnom happy endu.

Tako u spomenutom Mementu, junak će, izašavši iz mraka zaborava, otkriti tko je ubio njegovu ženu, dok će u ovom filmu junak otkriti kakav je bio čitav njegov prijašnji svijet — učmao i bez ikakvih obećanja. Takav svijet nije valjao, ali dok je junaku Amatera bolje da ne sazna tko je nekada bio jer je najvjerojatnije bio ubojica pa je možda i bolje da život završi u fazi plemenitosti, ovaj je u prošlom životu samo kockao — što može značiti da nije isključivo bježao nego i iskušavao sreću, tražio. Eh, taj svijet valja zauvijek napustiti i, poput Diogena, treba se vratiti u nađenu bačvu, u svijet u kojemu simbolično uklopljena Vojska spasa još može biti od koristi i u povratku kojega će ga ponovno presresti oni koji su ga na početku filma prebili, ali će ga sada njegovi novi zemljaci, ljudi iz njegove suburbije, zaštititi. Podsjetit će ovo i na von Trierove Idiote. Vrativši se svojoj obitelji, protagonistica će uspostaviti — na štetu obitelji — jasnu razliku između tog svijeta i svijeta likova iz naslova filma.


slika

Neometana radnja

No, za razliku od Von Trierova pogleda, u Kaurismäkija se vrlo rijetko sreću crte mazohističnosti, što se zapaža čak i u obilježjima izlaganja. Prije svega, kakvu god priču Kaurismäki pričao, on je priča glatko, bez odugovlačenja. Čak i dok gledatelja početno zbunjuju parole i verbalni stil prikazane suburbije, ipak to ne ometa praćenje radnje; ona teče, svaki je kadar nova informacija, a ako i nije dokučiv smisao riječi (na primjer, čudaka s psom), ciljevi radnje to neutraliziraju jer su stalno vrlo jasni: kako će junak izdržati u totalnoj oskudici, kako će se razviti veza između njega i osamljene žene i što je tajna njegove prošlosti.

Kaurismäki kao da se svojemu filmu veseli, što je možda i posljedica njegova ustrajna filmofilstva; ako se već ne može veseliti ičemu drugome, barem još može uživati u filmovima. U tom smislu, u Kaurismäkijevu opusu nalazimo tragove američkoga filma koji je privržen ohrabrujućoj magiji priče i kojega ne uzbuđuju neka trenutačna shvaćanja realizma. U Arielu (1990) sreću se elementi film noira, ali s happy endom, a u Čovjeku bez prošlosti nazire se i nešto neočekivano, skriveni déja vu — tragovi Johna Forda. Amerikanac je uvijek znao ocrtati barem obrise pastoralne oaze u kojoj neka klapa doživljava i trenutke sreće koju samo ta klapa zna pronaći.

A Kaurismäki je jedini važniji suvremeni redatelj sa smislom, za klapu. Ona može lunjati kao Lenjingradski kauboji, a u ovom filmu beketovske scenografije ti siromašni i luckasti ljudi, grubi pandan Fordovim pijancima i svađalicama, našli su stalni prostor u kojemu žive autentičnim stilom i ne čineći drugima zlo. Naravno, Kaurismäki kao Finac nije mogao raditi američke filmove, ali im se sigurno radovao. U Finskoj ih ne može ni oponašati, ali ih može citirati, pa se možda i tim putem približiti jednom djelatnom Amerikancu kojemu je upravo ono od svih i Amerikanaca i Neamerikanaca najsličniji — Jimu Jarmuschu. Uostalom, zajedno su radili film posvećen Fulleru (Tigrero), a kako bi oni i izabrali drugoga, nego toga, mahnitoga sineasta... Uostalom, i Jarmusch je režirao filmove o problematičnim putovanjima kao i Kaurismäki, samo Jarmusch češće u filmovima u kojima putovanje brzo izazove želju za povratkom; u Jarmuscha do njih kao da nije trebalo doći. Kaurismäkijeva strast u tom pogledu zna biti bez granica, on se može posvetiti i, realno gledajući, besmislenom putovanju.

Fiktivne opasnosti

U njegovu nešto manje poznatom filmu Calamari Union (1985) sedamnaestorica ljudi koji se svi (!) zovu Frank napuštaju dio Helsinkija u kojem im je život postao nepodnošljiv i kreću na put, ispunjen uglavnom fiktivnim opasnostima, u idealizirani dio grada — što će ih mnoge stajati i života. Dvojica preživjelih uputit će se na kraju čamčićem u Estoniju! U tom filmu lišenu realističke plauzibilnosti, za takav put mašte bili su Kaurismäkiju potrebni godarovski ironijski otkloni, a u ovom ih je filmu ublažio, onoliko koliko je čvršća ona njegova realističkija podloga. A u tomu mu je pomogla amnezija koja ga sama po sebi odveć ne zanima.

Ona mu je bila izlikom da junak doputuje u nepoznato susjedstvo, koje je vrednije od prijašnjeg prebivališta, a u kojemu će se osloboditi od postojećega povijesnog i društvenoga konteksta, u kojemu će se naposljetku othrvati beketovskoj egzistencijalnoj propasti. U to Kaurismäki polaže velike nade, koje zahvaljujući žaru svojega uvjerenja može prenijeti i na gledatelja.

Vijenac 241

241 - 29. svibnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak