Vijenac 241

Filatelija

Filatelija: Motivi prigodnih maraka

Plakatna umjetnost

Autori: Tomislav Krizman i Boris Bućan (dizajn Hrvoje Šercar), veličina 32,66 x 48,28 i 35,50 x 35,50 mm, naklada: 300 000, datum izdanja: 9. 5. 2003.

Filatelija: Motivi prigodnih maraka

Plakatna umjetnost

Autori: Tomislav Krizman i Boris Bućan (dizajn Hrvoje Šercar), veličina 32,66 x 48,28 i 35,50 x 35,50 mm, naklada: 300 000, datum izdanja: 9. 5. 2003.


slika

Tema koju je ove godine za svoje članice izabrala Konferencija europskih pošta i telekomunikacija je plakat. Hrvatska je pošta u prigodnoj seriji poštanskih maraka predstavila plakate Tomislava Krizmana i Borisa Bućana, dvojice umjetnika koji, kako ističe Lada Kavurić, autorica teksta objavljena u letku koji prati izdanje, označavaju vrijednosne i vremenske koordinate unutar kojih je nastao i traje hrvatski plakat.

Tomislav Krizman (1882-1955) i danas je nedostižan uzor na polju grafičkog oblikovanja i umjetničkog obrta te njegov rad na tom području u nas možemo smatrati pionirskim. Jedan od njegovih prvih plakata potječe iz 1907. i dizajniran je za pjevačicu i recitatoricu Maryu Delvard, femme fatale svoga vremena, čiju je egzaltiranost, hladnoću i samosvijest Krizman uspjelo prenio u medij plakata. Boris Bućan uključuje se u umjetnički život 1969. i od tada do danas krećući se osobnim putovima, izgrađujući autentični autorski pristup stvorio je sasvim nove vrijednosti, jedinstvene u povijesti hrvatskoga i svjetskog plakata. Svoj najpoznatiji plakat Bućan je dizajnirao 1983. za balet Žar ptica Igora Staravinskog u HNK u Splitu, a o uspjehu njegova dizajna najrječitije govori podatak da je plakat objavljen na naslovnici kataloga izložbe The Power of Poster londonskoga Victoria and Albert Museuma, koji je zbrajajući povijest oblikovanja plakata skupio 250 najboljih plakata izrađenih od 1870. do kraja prošlog stoljeća.

Hrvoje Šercar nenametljivo je transponirao vrhunski osmišljene plakate u medij poštanske marke, koja tako na najljepši način predstavlja svijetu dosege hrvatske plakatne umjetnosti.

Marke su izdane u arcima od dvadeset maraka, a izdana je i omotnica prvoga dana (FDC) te dvije maksimum karte.

Sandra Cekol

Vijenac 241

241 - 29. svibnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak