Vijenac 240

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Studentski natječaj za Snježni show u Laponiji

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Studentski natječaj za Snježni show u Laponiji


slika

Kulturna manifestacija Snježni show i Likovna akademija iz Heksinkija, u suradnji s arhitektonskim odjelom Sveučilišta u Ouluu, raspisali su međunarodni natječaj za istraživanje novih i zanimljivih načina primjene snijega i leda u kreiranju umjetničko-arhitektonskih struktura. Dva pobjednička tima (sastavljena od po jednoga studenta arhitekture i likovnih umjetnosti) dobit će priliku realizirati svoje zamisli, uz bok svjetski poznatih arhitekata i umjetnika, u okviru manifestacije Snow Show što će se održati sljedeće zime od veljače do travnja u finskoj Laponiji, a o čemu više možete pročitati u susjednoj kolumni Izazovi prostora. Arhitektonsko-umjetnički parovi oblikovat će i sagraditi strukture koristeći snijeg i led kao glavni i pretežiti materijal. Pola od ukupno trideset struktura podići će se u Rovaniemiju, a druga polovica u luci Kemi, te još po jedan studentski rad u svakom gradu. Studentski natječaj otvoren je za studente završnih godina, a rok za predaju radova je 28. svibanj 2003. Kompletna informacija o natječaju nalazi se na web stranici Akademije: www.kuva.fi


Whitney odustao od proširenja


slika

Poznati njujorški muzej Whitney objavio je da zbog štednje odustaje od planova ambiciozna proširenja prema zamisli arhitekta Rema Koolhaasa. Muzeju, udomljenu u znamenitom Breuerovu granitnom zdanju iz 1966, kronično nedostaje prostora za kolekciju od trinaest tisuća artefakata kao i za povremene izložbe, stoga je 2001. naručio, uz odobravanje javnosti, projekt proširenja od nizozemske arhitektonske zvijezde. Koolhaas je od tada prezentirao upravi muzeja dvije varijante rješenja, obje s dramatično izmijenjenom koncepcijom kretanja posjetitelja muzejom i bitno povećanim prostorima za izložbe i javne programme. Vrijednost skromnije varijante, s dogradnjom deveterokatnice uz postojeću Breuerovu zgradu, procijenjena je na 200 milijuna dolara. To je već treći put u kratku razdoblju da Koolhaas nema sreće s muzejima: u studenom je Los Angeles County Museum of Art zamrznuo dalji rad na njegovu projektu, a Guggenheim Las Vegas zatvoren je nakon manje od dvije godine od otvaranja.

Roy u San Franciscu


slika

Muzej moderne umjetnosti u San Franciscu (SFMOMA) prvom samostalnom izložbom arhitektice Lindy Roy pod naslovom ROY/design series 1 započeo je seriju predstavljanja (izložbom i publikacijom) stvaralaštva mladih arhitekata, grafičkih i produkt dizajnera, predvodnika najmlađe generacije. Roy, rođena 1963. u južnoafričkom Cape Townu, među vodećim je predstavnicima digitalne arhitekture. Nakon studija na Sveučilištu Columbia i suradnje kod Petera Eisenmana, 1998. osniva vlastiti studio u New Yorku. Trenutačno radi na mnoštvu izazovnih zadataka u rasponu od skijaške kolibe na Aljaski i plutajućih toplica u Botswani do urbane oaze u New Yorku, socijalnoga stanovanja u Houstonu i hvaljena Vitrina showrooma na Manhattanu. Također se bavi podučavanjem arhitekture na Princetonu i Cooper Unionu. Izložba što će potrajati do 7. rujna donosi izbor od šest autoričinih recentnih projekata predstavljenih s dvadesetak renderinga, maketa i digitalnih prikaza.

Hrvatski paviljon za EXPO 2005.


slika

Na predstojećoj Svjetskoj izložbi EXPO 2005. u japanskom Aichiju hrvatski će paviljon biti uređen prema zamisli skupine autora: Dalibora Martinisa, arhitektonskog ureda 3LHD i Damira Fabijanića, odabranoj na javnom natječaju između dvadesetak prispjelih rješenja. Koncepcija paviljona, veličine 18x36 metara, zasniva se na planu i metafori solane. Zadana tema Kap vode, kako navode autori, kulturološki se nadograđuje u Kap vode — zrno soli, s obzirom na prepoznatljivu specifičnost hrvatskoga krajolika i povijesti — solanu. Hrvatski će paviljon povezivanjem teme Mediterana i visoke tehnologije, bliske japanskoj publici, nekom vrstom teatra na dvije etaže i pet prostorno-scenskih cjelina ponuditi prezentaciju Hrvatske i njezinih krajolika, mora, gradova i kulture. Nakon dobrodošlice s natpisom Croatia latinicom i japanskim pismom na pročelju, posjetitelji u prijemnoj dvorani prolaze kroz »more«, sa staklenim stropom iznad kojeg je bazen sa vodom što asocira na morsku površinu. U glavnoj dvorani nakon sekvece Iz mora, s motivima mora i paške solane u polutami, dolazi do totalne promjene ambijenta: Pod suncem jake umjetne rasvjete dvorana se transformira u scenu-prostor fragmenta solane s karakterističnim ortogonalnim rasterom polja-bazena, omeđenih pregradama i ispunjenih humcima prikupljene soli. U sljedećoj sekvenci posjetitelji se podižu platformom na galeriju, a polja solane postaju veliki horizontalni ekran za okomitu projekciju filma o Hrvatskoj, dajući posjetitelju osjećaj kao da leti nad našom zemljom upoznajući »našu tradiciju, prirodne ljepote, kulturno nasljeđe, suvremenu industriju i tehnologije, kao i brigu za okoliš i čistoću mora«. Na kraju svaki posjetitelj može, u skladu s japanskim običajem darivanja, dobiti posebno oblikovanu bočicu morske vode s natpisom Kap mora — zrno soli, Hrvatska.

Vinko Penezić

Vijenac 240

240 - 15. svibnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak