Vijenac 240

Glazba

CD jazz

Glazbena telepatija

Rudolf Dašek & Karel Ružička, Con Alma, Pyly’jazz

CD jazz: Rudolf Dašek & Karel Ružička, Con Alma, Pyly’jazz

Glazbena telepatija

U ovom sam okviru dosad recenzirao pretežno američka i zapdnoeuropska diskografska jazz-izdanja, a gotovo nikad poneko ostvarenje tog tipa iz tzv. tranzicijskih zemalja.

Pokušat ću sada tu pogrešku malko popraviti i napisati nekoliko redaka o novijem izdanju češkog, u jazzu dosta neuobičajena malog sastava, formirana samo od gitare i glasovira. Protagonisti su toga projekta dvojica istaknutih veterana češke jazz-scene, gitarist i skladatelj Rudolf Dašek te pijanist i skladatelj Karel Ružička. Prvoga će se možda prisjetiti neki od boljih poznavatelja jazza kao sudionika snimanja u studiju nekadašnjega zagrebačkog radija, kad je također u formaciji dua, ali s njemačkim gitaristom Totom Blankeom ostvario zapaženu LP-ploču izdanu u tadašnjoj Zapadnoj Njemačkoj.

Sad se gitarist Dašek uortačio s glasovirom Karla Ružičke u sastavu u kojem se kao jedan od najvažnijih elemenata postavlja međusobna korelacija dvaju glazbala. Budući da su među najvažnijim osobinama jazza melodija i ritam, onda i ti instrumenti, ma kakvi oni bili, moraju poštovati to pravilo. Tako njihove naizmjenične uloge u tako delikatnu komornom malom sastavu, u načelu, ne mogu proći bez unaprijed točno utvrđenih dogovora, koji moraju itekako voditi računa i o improviziranim korusima.

Sklad originalnog i poznatog

Uz to Dašek i Ružička postigli su zavidnu glazbenu komunikaciju, gotovo da svaki od njih zna što misli onaj drugi. Pogled na program diska govori odmah o ravnoteži između skladbi poznatih američkih autora te originalnih tema Dašeka i Ružičke. Od izvedbi prvih vrijedi istaknuti zanimljive koncepcije izvođenja već spomenute Gillespieve teme Con Alma te aranžman Arlenove melodije iz filma Čarobnjak iz Oza— Over The Rainbow— poznate inače kao jazz-balade, kojoj Dašek i Ružička daju znatno brži tempo od uobičajenoga te latinsko-američku ritmičku podlogu.

Tu je potom i lijepa melodija Phila Woodsa Good Bye Mr. Evans napisana prije više godina u spomen na znamenitoga pijansita te Epistrophy Theloniousa Monka s prepoznatljivom temom i nekim zanimljivim harmonijskim rješenjima, izvedba koja demonstrira veliku tehničku pripremljenost i uvježbanost obojice sudionika.

Drugi dio programa uključuje po tri originalne skladbe Dašeka i Ružičke. Now You Know i Blue Elephant jednostavnijih su tema, ali komornijeg tipa izvođenja, dok temom Love-Bird Ružička iskazuje svoje poštovanje Charlieju Parkeru. Od Dašekovih pak originala vrijedi spomenuti Comeback, Family Portrait te napose Music For Dancing Cranes. Česi su poslovično vrlo dobri glazbenici, pa su takvi i u jazzu, tako da ne čudi i njihova bogata tradicija i u tom području, a disk Con Alma Rudolfa Dašeka i Karela Ružičke tu činjenicu samo potvrđuje.

Mladen Mazur

Vijenac 240

240 - 15. svibnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak