»Europski glasnik«, god. VII, br. 7, Zagreb, 2002, gl. ur. Dražen Katunarić
Za razliku od ostalih časopisa koji sadržaj pojedinog broja nazivaju temom, cjelinom ili naprosto nazivom koji objedinjuje ono o čemu govore tekstovi, »Europski glasnik« glavne cjeline naziva dossier. Razlog leži u tome što su te cjeline opsegom goleme te je zaista riječ o dosjeima u kojima se iz različitih perspektiva govori o nekoj temi. U ovom broju časopisa te su cjeline: New Age, Art i Glazba. Na sada već standardnih tisuću stranica nalaze se tri dosjea te klasične i obvezatne rubrike poezije i proze (inventivno nazvane Prozne situacije i Zanimanje: Poezija). Sve skupa otprilike sedamdeset što duljih, što kraćih tekstova, a to zaista iziskuje vrijeme potrebno za čitanje. Tim više što se gotovo sve isplati pročitati. Idemo redom: u uvodnom eseju Drago Jančar analizira novodobnu političku korektnost, analizirajući paradoksalnosti do kojih dolazi kad se fašistički zahtjev za trendovskom korektnošću doslovno primjenjuje u praksi. Tekst svoju aktualnost dokazuje kontekstualizacijom, opravdano nas uvjeravajući kako se ta bjelosvjetska moda preselila i u naše krajeve. Biti politički korektan naposljetku znači baviti se cenzurom i prešućivanjem istine na račun samodopadnosti koja se skriva iza maske pluralnosti i multietničnosti. Dossier o New Ageu donosi mnoštvo različitih tekstova, od kojih su jedni za, a drugi protiv filozofije ovoga novog doba, koje nam se sa svojom ideologijom isprazne duhovnosti poprilično uvuklo pod kožu, a nalazi se skriveno na mjestima na kojima ga dosad uopće nije bilo ili ga nismo zapažali. Od ovdje dostupnih tekstova o eri Vodenjaka najzanimljiviji je svojevrstan uvod u ideologiju New Agea iz pera Michela Lacroixa, koji precizno i nepristrano analizira nastanak trenda, smještajući ga u kontekst političkih, filozofskih i društvenih previranja s kraja 20. stoljeća. Tu je i rječnik najvažnijih pojmova, kao i integralni rukopis Težina i milost Simone Weil. Dossier prevedenih tekstova nudi argumente i osporavateljima i sljedbenicima te je dobar kompendij svakom zainteresiranom za ovu tematiku.
Zahtjev za dubinom
Izazovi umjetnosti sastoji se od desetak tekstova u kojima se pokušava promisliti položaj umjetnosti u današnjem svijetu. Od Balzaca do Gadamera, od Geneta do Steinera, tekstovi nude solidan presjek recentnih rasprava te uključuju i prozne tekstove koji se bave tim problemom. Na pitanje gdje je mjesto i značenje umjetnosti danas, te koliko ona u već spomenutom razdoblju Vodenjaka još može biti aktualna bilo kao estetski problem, bilo kao akademska, umjetnička ili politička praksa, najzanimljivije i najpoticajnije odgovorili su Arthur Danto, Žarko Paić, Georg Steiner i Jose Ortega y Gasset; svaki na svoj način, oni filozofijski i teorijski pronalaze argumente za valjanost rasprave o smislu umjetnosti, pri čemu Steiner nudi sveobuhvatan i narativno najprivlačniji retrospektivni pogled na tu problematiku. No najboljim i ujedno najsažetijim tekstom rečeno je više negoli teorijski fundiranim raspravama: kratka priča Patricka Süskinda Zahtjev za dubinom u većoj mjeri pogađa bit problema, kao što uostalom u proznom bloku to čini njegova pripovijest Amnesie in litteris. Možda je umjetnost ipak kompetentnija govoriti sama o sebi od teorije koja se njom bavi? Dosje Književnost i suvremena glazba sastoji se od tri cjeline: Beat generacija, Rock kultura i World music. Prva je posvećena uglavnom Kerouacu, Ginsbergu i Burroughsu te između ostalog donosi Kerouacov roman Satori u Parizu (u njegovoj »integralnoj verziji«, kako to vole reći urednici časopisa). Roman je nedvojbeno sjajan vodič za putovanja, i ne samo onima kojima je filozofija ceste jedini razlog da se pokrenu s mjesta. Bedeker američkoga putnika, lutalice i pijanice zanimljiviji je od većine refleksivne ili narativne putopisne proze: nedostaje mu koherentnosti, ali je zato u izbolju izvorne snage i spontanosti, toliko potrebne današnjoj literaturi. Od rock-kulture prevedeni su tekstovi klasika: Patti Smith, Nick Cave, Kurt Cobain, a tu je i Houellebecq koji čini se o svemu mora imati svoje mišljenje, pa tako i o rocku ili Leonardu Cohenu. Poetski blok u ovom broju donosi desetak solidnih priloga, a osobni su mi favoriti Zoran Bognar i Josif Brodski.
Kvaliteta ne opada
Europski glasnik ima opseg podeblje knjige i od čitatelja zahtijeva malo više slobodnog vremena. Čini se da je uredništvo shvatilo da je ovaj format posve prikladan i da ga ne treba mijenjati ili stanjivati. Svaki dossier nudi prilično obuhvatan i multiperspektivan pogled na temu o kojoj je riječ, a ovdje zaista ima ponešto za svačiji ukus. Dobro je vidjeti da kvaliteta tekstova ne opada, te da je i uvez već standardno dobar, a dizajn vrlo pregledan. Ovaj časopis, koji broji već sedmo godište (i isto toliko brojeva) jedan je od onih na domaćem tržištu koji vas neće iznevjeriti: uvijek znate da ga se isplati nabaviti. A to je u trenutno postojećoj situaciji i domaćim uvjetima izdavanja časopisa posve sigurno pozitivna činjenica.
Tonči Valentić
Klikni za povratak