Vijenac 235

Fotografija

Iz zbirke hrvatske fotografije Foto kluba Zagreb

Ton i pročišćena bjelina

Milan Šober

Iz Zbirke hrvatske fotografije Fotokluba Zagreb: Milan Šober

Ton i pročišćena bjelina

Milan Šober rođen je godine 1920. u Mariboru, gdje završava osnovno školovanje. Životni put vodi ga dalje u Niš, gdje godine 1932. završava fotografski zanat. No Milana Šobera sve više privlači umjetnička komponenta fotografije, čemu posvećuje sve svoje slobodno vrijeme.

Od godine 1947. pa sve do smrti živio je i radio u Rijeci.

Godine 1950. po nagovoru akademskoga slikara Vilima Svečnjaka upisuje se na slikarski tečaj koji je vodio prof. Makanec. Na izložbi nakon završenoga tečaja bilo je i nekoliko Šoberovih radova. No njega ne privlači slikarstvo, nego fotografija. Stoga napušta slikarstvo i sav se posvećuje fotografiji, koristeći se pritom likovnim iskustvom dobivenim na tečaju.

Njegova izlagačka aktivnost započinje godine 1952. na Drugoj republičkoj izložbi fotografije u Karlovcu. Iste godine započinje njegova suradnja s »Našom fotografijom«, mjesečnikom za stručnu i umjetničku fotografiju, gdje se objavljuju njegovi radovi.

Član je Fotokluba Rijeka, putem koga izlaže svoje radove.

Premda živi u Rijeci, zanimljivo je napomenuti, godine 1953. Milan Šober pristupa i Fotoklubu Zagreb.

Godine 1955. u izložbenim prostorima Galerije likovne umjetnosti u Rijeci održana je prva samostalna izložba fotografije Milana Šobera. Izložba je trebala trajati dva tjedna, ali je zbog velika interesa posjetitelja produžavana dva puta. Tom prigodom Milan Šober, jedinstveno u nas, tiska u petnaest primjeraka reprezentativan album sa osamnaest odabranih fotografija. Jedan primjerak toga albuma čuva se u Zbirci hrvatske fotografije u Fotoklubu Zagreb.

Godine 1963. upisuje nastavnički smjer likovne grupe na Pedagoškoj akademiji u Rijeci, koji završava 1965.

Bio je član ULUPUH-a, Fotografske sekcije.

Milan Šober izlagao je na više od sto izložbi fotografije u zemlji i inozemstvu pri čemu osvaja niz nagrada.

Održao je i petnaest samostalnih izložbi fotografije.

U njegovim radovima osjeća se utjecaj Fotokluba Zagreb i zagrebačke škole fotografije.

Godine 1979. zbog bolesti prestaje njegova intenzivna izlagačka aktivnost.

Umro je 1985. u Rijeci.

Vladko Lozić

slika slika

Malo je fotografa koji su poput Milana Šobera stvarali svoja djela paralelno iz nekoliko izvora. Slikarstvo mu je otkrilo kako baratati likovnim elementima i konstruirati kompoziciju, a dobra tradicija zagrebačke škole fotografije odredila je njegov izraz, tematsko i stilsko usmjerenje, dok je uz pomoć fotografskog nauka potpuno savladao fotografsku vještinu. Rezultat su izvanredna fotografska ostvarenja, u kojima otkrivamo autora kao likovno obrazovana stvaraoca, a listanjem njegova albuma, koji se čuva u Zbirci, darujemo si lijep i poseban doživljaj.

Slike su to prepune života, snage i dinamike, kompozicijski sadržajne i jasne, posebno tehnički obrađene, prepune detalja u sjenama s karakterističnim tonom i potpuno pročišćenom bjelinom. Većim dijelom izabire motive koji skladom privlače njegovu pozornost. Objekt često svjesno prikazuje na metaforičan način, pa slika poetičnošću prerasta fotografsku dokumentarnost. Njegova fotografija odiše posebnom atmosferom, doživljenom u odrazu ili sjeni, otkrivajući nam prostore koji su doduše slični onima u kojima i sami živimo i boravimo, ali ih teško ili baš nikako takvima ne doživljavamo.

Odgoj i školovanje usadili su mu osjećaj i poštovanje prema bogatstvu oblika, ali i svijest da količina ne utječe na vrijednost umjetničkog djela. Vrijednost je u cjelovitosti forme, u njegovoj sadržajnosti, skladu i izrazu. Samo pomno odabrani životni isječci, otkriveni i pretvoreni u slike daju sklad djelima prezentiranima u njegovu albumu, svjedočeći o važnosti Šoberove uloge u ukupnom povijesnom razvoju naše fotografske umjetnosti.

Zdenko Kuzmić

Vijenac 235

235 - 6. ožujka 2003. | Arhiva

Klikni za povratak