Vijenac 235

Likovnost

Izložba Nine Ivančić

Nove putanje letjelica

Rafiniran osjećaj za kolorit, nakon poznatih crno-bijelih slika sa shematskim prikazima brodova iz devedesetih godina, te naglašena plošnost prikaza samo su neke od odlika nanovijih autoričinih platana. Uz plošnost, tehnička dorađenost, preciznost i izbor motiva pridonose, nadalje, dojmu o industrijski proizvedenim artefaktima

Izložba Nine Ivančić, Muzej suvremene umjetnosti, Zagreb, veljača–ožujak 2003.

Nove putanje letjelica

Rafiniran osjećaj za kolorit, nakon poznatih crno-bijelih slika sa shematskim prikazima brodova iz devedesetih godina, te naglašena plošnost prikaza samo su neke od odlika nanovijih autoričinih platana. Uz plošnost, tehnička dorađenost, preciznost i izbor motiva pridonose, nadalje, dojmu o industrijski proizvedenim artefaktima

Već više od dvadeset godina na umjetničkoj sceni, Nina Ivančić i dalje je zaokupljena problemom slike kao medija. To pokazuje i njezina najnovija izložba u zagrebačkom Muzeju suvremene umjetnosti, gdje su izloženi autoričini recentni radovi nastali tijekom prošle i ove godine. Izloženo je desetak slika s prikazima različitih tipova aviona u tehnici akrilika na platnu.

Od početka osamdesetih godina, kada je jedna od naših najizrazitijih predstavnica nove slike — umjetničke tendencije koja je obilježila internacionalnu i domaću likovnu scenu — pa sve do danas, umjetnica fokusira odnos između slike i likovnih pojmova.

Avioni, mehanika, mašta...

U posljednjoj seriji Ivančić nastavlja s preispitivanjem slikarskoga medija, ali i pojma umjetnosti općenito, u smislu reprezentacijske prakse. Što slika zapravo prikazuje, kakav je njezin prostor, u kakvu su međuodnosu pojedini djelovi, koliko se približava ili, pak, udaljuje od realnih modela, kakvu ulogu igra zbilja — samo su neka od pitanja koja se problematiziraju u ovom ciklusu.

Kao polazište za razradu složene kolorističke kompozicije, Ivančić uzima iz priručnika za modelarstvo shematski prikaz letjelice. Bočni i frontalni prikazi aviona ukomponirani su, tako, s elipsoidnim, trapezoidnim, trokutastim ili amorfnim oblicima na raznobojnim pozadinama. Nefiguralni i figuralni motivi stopljeni su u cjelinu, kao i sekcije ravnomjerno nanesene boje i čiste linije. Rafiniran osjećaj za kolorit, nakon poznatih crno-bijelih slika sa shematskim prikazima brodova iz devedesetih godina, te naglašena plošnost prikaza samo su neke od odlika nanovijih autoričinih platana. Uz plošnost, tehnička dorađenost, preciznost i izbor motiva pridonose, nadalje, dojmu o industrijski proizvedenim artefaktima.

Poetika dovedena do vrhunca

Realni, vizualni predložak aviona u slikaričinim djelima gubi realističku komponentu i postaje tek jedna od plošnih, nedefiniranih formi koje sačinjavaju sliku. No ne možemo reći da je riječ o apstraktnim slikama, jer svatko vidi letjelicu. Motiv zrakoplova, stoga, kao vizualni znak može se protumačiti kao privid kretanja, privid modela ili jednostavno privid letjelice. Isto tako, avion znači i narativnu komponentu slike — tijela koje se kreće i poništava granicu između sadašnjosti, prošlosti i budućnosti kao i vremena koje prolazi.

Kako, međutim, shvatiti prostor u slici, odnosno sve ono što nije prikaz letjelice — najrazličitije oblike u harmoničnom, oku ugodnu odnosu, koji su pobacani po jednoličnim, u većini slučajeva, monokromnim — ljubičastim, modrim, žutim ili narančastim — podlogama. Kad je riječ o prostoru slike, i on je ovdje, kako vidimo, doveden u pitanje. Iarazita plošnost i dvodimenzionalnost u ovim djelima trebala bi upućivati na sve samo ne na prostornost ili treću dimenziju. Autorica izložbe Leonida Kovač, pred autoričinim slikama, postavlja niz pitanja u vezi s tim problemom, primjerice, što zapravo poimamo kao prostor, postajemo li svjesni što plošnost sadrži ili, pak, što se proizvodi u procesu oplošnjavanja.

Kustosica ističe kako je riječ o plošnosti koja »dezintegrira plan slike, pri čemu ono što je u kadru vidljivo kao reprezentacijsko ne priziva asocijacije na klasični trodimenzionalni prostor, već na prostor svojevrsnih kombinatornih igara«.

Izložba Nine Ivančić može se razgledati do 16. ožujka.

Romina Perić

Vijenac 235

235 - 6. ožujka 2003. | Arhiva

Klikni za povratak