Vijenac 233

Časopisi

Ljubica Anđelković

Knjižice od ribeljoni

»Republika«, časopis za književnost, gl. ur. Ante Stamać, br. 1, god. LIX, Zagreb, siječanj 2003.

Knjižice od ribeljoni

»Republika«, časopis za književnost, gl. ur. Ante Stamać, br. 1, god. LIX, Zagreb, siječanj 2003.

Časopis »Republika« dugogodišnjim izlaženjem, ali još više kvalitetom zasnovanom na ozbiljnosti i stručnosti u pristupu književnoj problematici, pripada u one konstante na hrvatskoj književnoj sceni koje možemo opisati kao poželjnu tradiciju, koju nikako ne bi trebale zasjeniti ili ometati mijene ili događanja vezana uz pojedine ljude ili vrijeme. Kvaliteta i nastavak tradicije prioriteti su koji u ovome slučaju trebaju stajati iznad svega ostalog, i toga je novo uredništvo svjesno, pa novi broj »Republike« kreće bez velikih promjena, što se pokazuje i kao najbolji mogući izbor.

Dakako, nastavak ne znači zatvaranje očiju pred novim okolnostima, pa se uvodni tekst Milana Mirića bavi upravo odnosom hrvatske književnosti i politike, odnosno problemima u DHK koji su, prema autoru, izazvani ponajprije time što su politički razlozi djelovanja nadvladali književne. Uzimajući povijesno iskustvo kao dokaz o nesretnoj sprezi književnosti i politike, Mirić, ne bez (razumljive) doze emotivnog naboja, ističe kako književno ponašanje može biti političko, ali je obrnut slijed nemoguć — političko nikada ne dospijeva do književnosti. Time ujedno određuje i smjer kojim će se »Republika« ubuduće kretati, a koji vodi ponajprije književnom i tolerantnom razgovoru te zaključuje svoj tekst, možda ipak pomalo utopijski, sa željom za nekom boljom budućnošću u kojoj bi književnost posve izbjegla bilo kakve oblike institucionalizacije i ono što oni sa sobom nose.

Dum Marinove knjižice

Ostatak će priloga ovoga broja politiku i bolne teme uglavnom ostaviti iza sebe, posvećujući se onomu zbog čega »Republika« i postoji — književnoj umjetnosti. Književno stvaralaštvo Joze Laušića tema je broja, kojom se upozorava na spisateljsku osobnost čija djela nikada nisu dobila primjerenu recepciju u obliku temeljitijih kritičkih i znanstvenih interpretacija. U nekoliko priloga temata Laušićevim se djelima autori bave s različitih aspekata: prikaz i analizu romana koji zajedno čine svojevrstan ciklus kojim se problematizira odnos etničkoga i etičkoga daje Ivan J. Bošković, dok Ivo Pranjković piše o izrazito novotvornom i neologističnom Laušićevu leksiku, uzimajući kao primjer roman Samostan. U želji da se objavi ulomak karakterističan za Laušićevo pisanje, uredništvo se odlučuje za dio iz dramskog disputa Bogotvorci, uz koji se nalazi i popratni tekst Ante Stamaća, a obuhvatnosti toga tematskog bloka pridonosti i prilog Nedjeljke Paro, koji sadrži bibliografske podatke o piscu.

Među ostalim književnim prilozima svakako treba istaknuti onaj u kojemu Matko Sršen donosi četiri teksta Marina Držića — četiri Knjižice od ribeljoni, autorskom intervencijom preoblikovane iz forme pisama u dramski tekst, zapravo monodrame pisane jezikom dum Marinovih dubrovačkih komedija. U uvodu se Sršen kritički osvrće na neke uvriježene nazive koji se koriste za Držićeva djela i upućuje na primjerenije naslove (npr. Pobunjenička pisma, a ne urotnička), a Knjižicama je pridodan i rječnik manje poznatih riječi, uglavnom onih koje se ne mogu naći u opsežnu Čalinu rječniku. Zanimljiv će biti i tekst u kojem Antun Pavešković piše o Kosorovoj drami Požar strasti. Pokušavajući doprijeti do onih značajki koje su dramu učinile iznimno dobro prihvaćenom i u internacionalnim okvirima, Pavešković se pita što je to općeljudsko i općevrijedno u Kosorovu pisanju te na temelju Girardovih i Gansovih teorija zaključuje o prisutnosti antropološki važnih elemenata (naboj mimetičkih rivaliteta, žrtveni mehanizam) u Kosorovoj drami, koji nas pak navode na doživljavanje nekog djela kao velikog.

Kriza u kazalištu

Pored pjesama Lane Derkač i Slavka Mihalića, u ovome je broju predstavljeno i pjesništvo Željka Kneževića, čijih Pet pjesama prati i analiza u kojoj Ante Stamać, prikazujući pojedine zbirke pjesama, zaključuje o Kneževiću kao o pjesniku otvorenu svim novostima i pjesničkim modama, koje na zanimljiv način iskorištava u svome pjesništvu. Što se tiče prijevoda, u ovom će se broju naći tek jedan kratak, ali zanimljiv tekst, Četiri semiotička stavka Umberta Eca, u prijevodu Ljerke Car Matutinović.

Kao uvod u buduću kritičko-kroničarsku rubriku o kazalištu, Boris B. Hrovat analizira trenutačno stanje u hrvatskim kazalištima, ocijenivši ga u prvom redu kriznim, te razmatra društvene razloge koji su kazalište doveli u stanje podvrgavanja do te mjere da ono gubi vjerodostojnost i dignitet.

Na kraju se, uz uobičajene kritičke osvrte, nalazi kronika događanja DHK, pa taj povratak na temu iz početnoga teksta čini i svojevrstan okvir prvoga, siječanjskog broja »Republike«.

Ljubica Anđelković

Vijenac 233

233 - 6. veljače 2003. | Arhiva

Klikni za povratak