Vijenac 233

Opera

HNK Split: Ruggero Leoncavallo, I Pagliacci, Josip Hatze, Povratak, red. Stephanie Jamnicky

Bliskost tragedija

Pohvalno je što je druga operna premijera u splitskome HNK ove sezone vratila na scenu nepravedno zanemaren Povratak uglednoga splitskoga skladatelja Josipa Hatzea, od čijeg je posljednjeg uprizorenja u tom kazalištu proteklo više od tri desetljeća.

HNK Split: Ruggero Leoncavallo, I Pagliacci, Josip Hatze, Povratak, red. Stephanie Jamnicky

Bliskost tragedija

Pohvalno je što je druga operna premijera u splitskome HNK ove sezone vratila na scenu nepravedno zanemaren Povratak uglednoga splitskoga skladatelja Josipa Hatzea, od čijeg je posljednjeg uprizorenja u tom kazalištu proteklo više od tri desetljeća. I tada je (1969) ta pučka opera prema drami Srđana Tucića prikazana zajedno s popularnim I Pagliaccima Ruggera Leoncavalla, nastalima (prema skladateljevu libretu na temelju istinitoga događaja) devetnaest godina prije Povratka.

Iako ove dvije operne jednočinke povezuje isti veristički stil i slična tema ljubavne prijevare, ljubomore i osvetničkoga ubojstva, one su različite, pa mlada redateljica Stephanie Jamnicky nije inzistirala na međusobnim poveznicama. Slijedila je sadržaj i vjerno prenijela vrijeme i mjesto zbivanja radnje. Doduše uspješnije u Povratku negoli u Pagliaccima, gdje su potresne i skrivene intimne drame protagonista ostale na površini.

Dugogodišnji splitski scenograf Mijo Adžić sa stilom je i ukusom opremio lijepu scenu, dostojnu njegove jubilarne četrdesete godišnjice rada. Kostimi Ivane Bakal su bolji i skladniji u Povratku negoli u I Pagliaccima, a atmosferu je efektnim svjetlosnim ugođajima dočarao Zoran Mihanović.

Dojmljivi Ivica Šarić

Glazbeno vodstvo bilo je u rukama muzikalnoga dirigenta Borisa Voltolinija, sa solidnim orkestrom i urednim zborom koji je uvježbala Ana Šabašov, a sudjelovao je i vrsni Dječji zbor Glazbene škole Josip Hatze. Ponekad je dinamika bila preglasna, pa su pjevači forsirali, naročito u Povratku, ali je bilo i vrlo lijepih lirskih i dramatskih momenata, koji su podcrtali ugođaje i slijedili veristički stil u objema operama.

Solističke uloge bile su različita dosega. U Povratku, koji opisuje tragediju u malom slavonskom selu kada povratnik Ivo (Damir Fatović) otkrivši nevjeru svoje žene Jele (Božena Svalina) ubija njezina zavodnika Stanka (Tomislav Bekić) vrlo je dojmljivu sporednu ulogu prosjaka Dake donio Ivica Šarić. On već na početku te kobne badnje večeri navješćuje zlo, prisjećajući se vlastite nesretne ljubavne priče. Za razliku od solidnih protagonista, Dijana Hilje, u ulozi Kate nije zadovoljila u pogledu pjevačke tehnike, dok je glumački bila uvjerljiva. Bolja je bila okretna Marija Boga-Verdes kao Marta, a korektan je bio i Luka Miroslava Ljubičića.

Tragedija Hatzeova Povratka bliska je tragediji u Leoncavallovim Pagliaccima, među putujućim glumcima, koji svoju predstavu u predstavi, šarmantnu commediu dell’arte pretvaraju u vlastiti krvavi obračun. Tu su u tri glavne uloge nastupili vrlo dobri gosti iz Slovenije i Italije. Doduše Jure Košir kao Canio pjevao je uz forsiranje i tremolo, ali je vrlo potresno odjeknula njegova glavna arija, Ridi Pagliacco. Marko Kobal kao Tonio ostavio je snažan dojam lijepim glasom već na samom početku u Prologu, a zatim i uvjerljivom glumom nesretno zaljubljena zlokobnog osvetnika. Mlada Claudia Toti Lombardozzi ima lijep i pokretan glas, ali je razlika između lika Nedde i Colombine bila nedovoljna. U ulozi ljubavnika Silvia pojavio se muzikalan, privlačan, ali i pjevački neujednačen Zlatko Kokeza, dok je sporednu ulogu Beppa, odnosno Harlekina, odlično interpretirao mladi miljenik publike Tomislav Mužek. Iako je bio nijansu preglasan u svojoj glavnoj ariji Harlekinovoj podoknici, oduševio je šarmom i lakoćom uvjerljive kreacije. S pravom je na kraju predstave ispraćene suzdržanim aplauzom primio ovacije. Manje uloge dvojice seljaka solidno su realizirali Miroslav Ljubičić i Krešimir Gabrilo.

Višnja Požgaj

Vijenac 233

233 - 6. veljače 2003. | Arhiva

Klikni za povratak