Vijenac 232

Glazba

CD jazz

Swing kao temelj

Terry Gibbs — Buddy Defranco — Herb Ellis, Kings of Swing, Contemporary Records CCD 14067-2

CD jazz

Swing kao temelj

Terry Gibbs — Buddy Defranco — Herb Ellis, Kings of Swing, Contemporary Records CCD 14067-2

Bez obzira na to što se u razvoju jazza događalo ili će se ubuduće događati, swing ostaje temeljnim postulatom te glazbe. Prisjetimo se samo meritornih izjava nekih velikana jazza koji su to potvrdili riječima: »jazza bez swinga nema« ili »jazz je swing, a swing je jazz«, pa i onih Armstrongovih, koji je na pitanje »što je to jazz, odnosno swing« odgovorio »ako to do sada niste naučili, nikad i nećete«. Manji dio američke, a veći europske jazz-scene potkraj je prošlog stoljeća, pa i sada početkom novog, pokušao osporiti spomenute tvrdnje, uspjevši dijelom novije generacije slušatelja navesti na neke jednostrane i svakako pogrešne percepcije.

Danas međutim svjedočimo o sve zamjetnijem trendu povratka swingu i tom stilu primjerenim ansamblima i aranžmanima čak i u već poslovičnoj sferi europskoga modernog i free-jazza. Osnivaju se sastavi mlađih glazbenika programi kojih ne moraju u potpunosti biti temeljeni na tradicionalnom repertoaru i koje dakako izvode na svoj način.

Posve je druga stvar na jednom mjestu okupiti nekolicinu autentičnih i još aktivnih swing-mačaka, što ne mora biti ni organizirano snimanje ni unaprijed pripremljeni koncertni nastup. Dovoljno je da to bude neobavezni susret jam-sessiontipa u kojem se svi sudionici idejno dobro razumiju, pa da rezultat bude pravi stari, originalni i efektni swing.

I upravo su to učinili producenti znamenite diskografske etikete Contemporary Records, skupivši u kalifornijskom gradu Emeryvillu nekolicinu izvrsnih, prije nekoliko godina još aktivnih veterana swinga. Ostvaren je tako niz izvrsnih live snimaka zahvaljujući legendama tog stila, vibrafonistu i leaderu sastava Terryju Gibbsu, klarinetistu Buddyju DeFrancu, gitaristu Herbu Ellisu, pijanistu Larryju Novaku, kontrabasistu Miltu Hintonu i bubnjaru Butchu Milesu, disk kojih će dobiti najprimjereniji naziv: Kings of Swing. Spomenuti su swingeri program sagradili dakako na standardima tog stila pa tako već prve dvije rile potječu iz vremena i pera legendarnog kralja swinga Bennyja Goodmana: Seven Comes Eleven i Soft Winds, u kontekstu kojih ide svakako znamenita Shaversova tema Undecided. Kraljevi swinga podarili su novim verzijama tih skladbi nizove izvrsnih solističkih korusa. Neobično pogodna zvukovna kombinacija klarineta i vibrafona poznata je u swingu još iz vremena kad je Benny Goodman u svoj glasoviti kvartet prvi uvrstio vibrafon Lionela Hamptona. Buddy DeFranco, nasljednik velikana klarineta Goodmana i Shawa, svojim je načinom sviranja zapažen i u izvedbama poznatih balada The Man I Love braće Gershwin i Body and Soul Greena i Haymena. Terry Gibbs, savršen tehničar instrumenta swinga kao rijetko kad, izvrstan je i u solima iznimno dobro raspoložen Herb Ellis, kontrabasist Milt Hinton, senior u toj ne baš mlađahnoj postavi, održao je lekciju kako se taj instrument tretira u izvedbama swinga, dok je bubnjar Butch Miles bio jedan od najboljih majstora toga stila.

Na kraju spomenutim izvedbama valja dodati još standarde Just One of Those Things Cola Portera i Stompin At The Savoy Razafa, Simpsona i Webba te završnu rilu diska, interpretaciju klasike swinga Air Mail Special Goodmana i Hamptona, u izvedbi koje je sadržano zapravo sve što je u jednom takvu diskografskom swing-projektu trebalo reći. Diskofili bi rekli da je to CD bez slabe stvari.

Mladen Mazur

Vijenac 232

232 - 23. siječnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak