Vijenac 232

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Spektakl o Napoleonu

KAZALIŠNI GLOBUS

Spektakl o Napoleonu

Pariz Filmovima, knjigama, TV-serijama Francuzi, i ne samo oni, opet podgrijavaju mit o Napoleonu, čovjeku velikih ambicija pod kojim je početkom 19. stoljeća ležala cijela Europa. Na obnovljeni val interesa za najvećega francuskog vojskovođu zajašilo je i kazalište. Možda je Napoleon bio rastom malen, ali predstava o njemu koja ovih dana puni veliku parišku Palaču sportova pripada među najveće kazališne spektakle koje je Francuska vidjela. Prema tekstu Alaina Decauxa Robert Hossein režirao je predstavu C’etait Bonaparte (Takav je bio Bonaparte), spektakl u duhu Broadwaya sa čak 83 glumca na sceni, među kojima su najpoznatiji Paul Lombard, Fabrizio Rongione, Bernard Dheran, Pierre Dourlens, Bernard Lanneau... U dva i pol sata Decaux i Hossein stigli su ispričati svašta, sve glavne trenutke burnoga života koristeći se poznatim Davidovim platnima kako bi se podsjetili glavnih bitaka. Publika hrli na kazališni spektakl, koji je ocijenjen dinamičnim i zanimljivim. Povijesti očito nikad dosta, čak ni u kazalištu i čak kad su ulaznice skupe i dosežu čak 52 eura.

Promjene u Almeidi

London Almeida, uz Donmar najzanimljivije kazalište protekloga desetljeća u Velikoj Britaniji nedavno je objavilo promjenu na čelu kuće: iznimno uspješne Iana McDiarmida i Jonathana Kenta zamijenit će Michael Attenborough, još jedno veliko ime britanskoga kazališta. Atteborough, koji je proteklih dvanaest godina proveo kao pomoćnik intendanta Royal Shakespeare Company Adriana Noblea, upravo je najavio i repertoarne planove za prvu sezonu, koju započinje od travnja, čim se otvori obnovljena zgrada Almeide, u kojoj najavljuje istraživanje manje poznatih klasika. Trevor Nunn, kojem će to biti prva režija nakon napuštanja čelnog mjesta u National Theatre, režirat će Ibsenovu Ženu s mora, Nancy Meckler na scenu postavlja I. D., prvi dramski tekst poznatog glumca i proznog pisca Antony Shera, sam Attenborough režirat će svjetsku praizvedbu novoga (drugog) teksta mlade Joanne Laurens Five Gold Rings, koja je zaradila brojne nagrade za svoj debi The Three Birds, a izvest će se i britanska praizvedba novoga Sheppardova komada The Late Henry Moss. Za sljedeću godinu novi ravnatelj Almeide najavio je kako će režirati dva Sofoklova komada Kralja Edipa i Edipa na Kolonu. Očekivanja od Almeide i njezina novog čelnog čovjeka u britanskoj kulturnoj javnosti iznimno su visoka.

Stari Grci na Broadwayu

slikaNew York Euripidova Medeja u režiji Deboreh Warner i produkciji dablinskog Abbey Theatrea s Fionom Shaw u naslovnoj ulozi kroz New York je trebala samo proći s manjim brojem izvedbi na svojoj američkoj turneji. Nakon što je drama još u listopadu prikazana u Brooklyn Academy of Music toliko je osvojila i publiku i kritiku da su se planovi potpuno promijenili. Umjesto na zapad Amerike predstava je preseljena u Brooks Atkinson Theater na Broadwayu, gdje će neprekidno igrati gotovo tri mjeseca. Sad, na smjeni godinH, predstava je proglašena jednim od najvećih događaja teatarske sezone, a iako je dodjela nagrada Tony za najbolja kazališna dostignuća još daleko, svi Fionu Shaw vide kao glavnoga favorita u kategoriji glavne ženske uloge. Zanimljivo je da su već tri Medeje (Judith Anderson 1948, Zoe Caldwell 1982. i Diana Rigg 1994) osvajale Tonyja za tu ulogu, a najave tvrde da se već nazire i četvrta. Uspjeh Medeje inače dolazi usporedno s obnovljenim interesom za grčke klasike, Euripida posebno, na američkim komercijalnim pozornicama. Samo ove sezone, osim Medeje, u New Yorku igraju još Euripidove Bakhe, Feničanke i Ifigenija na Tauridi te Sofoklova Antigona. Nedavno su njujorškim pozornicama prošli i Grci, atensko Nacionalno kazalište sa svojom i Sofoklovom Antigonom, koja je također prošla jako dobro. Kad se tomu doda da i Al Pacino, čim završi preuzete kazališne obveze, kreće u projekt Kralj Edip, koji će režirati Estelle Parsons, postaje sasvim jasno da je starogrčki virus ozbiljno zahvatio američke komercijalne pozornice.

Sarajevski Emigranti

slikaLos Angeles Mrožekovi Emigranti doimaju se kao dobar izbor za nekoga tko je život u ratnom Sarajevu zamijenio Kalifornijom. Produkciju u losangeleskom kazalištu Coronet Studio, čiju režiju potpisuje Neno Pervan, Sarajlija po rođenju, a glumac po obrazovanju, na sad već stalnom boravku u Americi, kritika je ocijenila vrlo povoljno. Taj »težak materijal, odlično realiziran od strane sposobne kazališne grupe«, u kojem igraju Zoran Radanović i Tim Choate, a scenografkinja je Lada Pervan, naišao je na dobar odjek ne samo kritike jer i publika (»nije za eskapiste«, upozorila je kritika) reagira vrlo dobro.

Jasen Boko

Vijenac 232

232 - 23. siječnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak