Vijenac 232

Opera

Koncert Tomislava Mužeka, Varaždin

Blistavi recital

Tomislav Mužek predstavio se uz Vesnu Leljak-Petković za klavirom kao vrsni interpret Lieda i talijanske kancone na samostalnom recitalu 10. siječnja, u Velikoj koncertnoj dvorani HNK u Varaždinu

Koncert Tomislava Mužeka, Varaždin

Blistavi recital

Tomislav Mužek predstavio se uz Vesnu Leljak-Petković za klavirom kao vrsni interpret Lieda i talijanske kancone na samostalnom recitalu 10. siječnja, u Velikoj koncertnoj dvorani HNK u Varaždinu

Osim kao mjesto svojega prvog susreta s glazbom, mladi ludbreški tenor Tomislav Mužek, nakon što je osvojio niz njemačkih, austrijskih i talijanskih opernih i koncertnih pozornica, od sada će u svojoj biografiji navoditi Varaždin i kao grad svojega prvog samostalnog koncerta sa solo pjesmama — tom najzahtjevnijom vrstom vokalnog glazbenog izraza. Jer, 10. siječnja on je u Velikoj koncertnoj dvorani varaždinskoga HNK održao recital uz pouzdanu suradnju Vesne Leljak-Petković za klavirom. U programu simetrično podijeljenom na dva dijela obuhvatio je dvije posve različite tradicije vokalnoga stvaralaštva primjerena njegovu tipu lirskoga tenorskog glasa: njemački Lied i napolitanske kancone. Zbog svoje primarne orijentiranosti prema opernoj umjetnosti, za sam početak programa odabrao je tri kratke skladbe Richarda Straussa (Breit über mein Haupt op. 19 br. 2, Morgen! AV 165 i Zueignung op. 10 br. 1) koje su mu dale prostora da glazbeni sadržaj upotpuni svojom neodoljivom, muzkalnošću vođenom, opernom gestikom. Već je ovdje do punog izražaja došla njegova kristalno čista dikcija, koju dijelom možemo pripisati i činjenici da je rođen u Siegenu (Njemačka) te studirao pjevanje u Beču (diplomirao u lipnju 1999. na tamošnjoj Visokoj školi za glazbu).

Duboko proživljeno

Bio je to dobar uvod u središnji dio večeri: ciklus od šesnaest pjesama kontrasnih ugođaja i karaktera Dichterliebe op. 48 Roberta Schumanna na stihove Heinricha Heinea, čije je prijevode raznih prevoditelja publika mogla pratiti iz tiskanog programa koncerta. Produhovljenost ljubavno-refleksivne poezije oplemenjena glazbenim ruhom skladatelja koji je cjelinu opusa oblikovao u pomno promišljenu dramaturškom luku, u Mužekovoj je duboko proživljenoj interpretaciji začinjenoj scenskom mimikom zasigurno doprla do svakog slušatelja. U kontinuiranih je tridesetak minuta interpretativnu dramaturgiju on temeljio na neiscrpnim mogućnostima svojeg glasa koji odiše toplom izražajnom bojom, a u neslućenim dinamičkim nijansama postiže naročito lijepa piana. Visoka discipliniranost i zavidna moć koncentracije dodatni su aduti iznimnoga glazbenika, koji je u dubokoj uživljenosti u duhovnu auru djela uspio izraziti sve slojeve značenja i emocija.

Kada su nakon stanke na red došli talijanski skladatelji druge polovice 19. stoljeća, tvorci pravih pjevačkih hitova svojega vremena, koncert je dobio novu ležerniju dimenziju svojstvenu nastupima trojice velikih tenora.

A da je Mužek na najboljem putu da se probije u njihove redove, kazuje nam već i činjenica da se ove jeseni prigodom audicije u Bavarskoj operi u Münchenu njime oduševio i jedan od najvećih dirigenata današnjice, Zubin Mehta. Mladi je tenor to i dokazao temperamentnom i uživljenom interpretacijom napolitanske melodioznosti kojom su jednako obojene pjesme dvojice napuljskih đaka — Vincenza Bellinija (Malinconia, Ninfa gentile i Ma rendi pur contento) i Francesca Paola Tostija (Malia, Non t’amo piu, Ideale i L’ultima canzone) — kao i pjesma Musica proibita torinskog autora Stanislausa Gastaldona s kojom je završio službeni dio programa. Oduševljenje publike izazvalo je i dva dodatka: večer je okrunjena izvedbom proslavljene napolitanske kancone Core ingrato Salvatorea Cardilla, i ponovljenom izvedbom solopjesme Zueignung Richarda Straussa s početka koncerta.

Stopljena melodija i emotivnost

Tomislav Mužek u svojoj je interpretaciji izražajnošću i bojom skladno stopio melodiju i emotivnost glazbe, a svojim je neodoljivim scenskim aspektom izvedbe oplemenio koncertnu formu večeri solo pjesme. Njegovi budući planovi i angažmani, među kojima su primjerice audicije u londonskom Covent Gardenu i njujorškom Metropolitanu već u ožujku i debi na Bayreuthskim svečanim igrama u lipnju u Wagnerovu Ukletom Holandezu, dokaz su da je pred mladim tenorom blistava svjetska karijera. Tko zna koliko će u gustom rasporedu svojih nastupa naći vremena da svojim nastupima obogati i naš glazbeni život. U tom je smislu ovaj njegov varaždinski cjelovečernji nastup svakako vrijedan pamćenja.

Jana Haluza

Vijenac 232

232 - 23. siječnja 2003. | Arhiva

Klikni za povratak