Vijenac 230

Kazalište

KAZALIŠNI GLOBUS

Hitler i Amerika 2002.

KAZALIŠNI GLOBUS

Hitler i Amerika 2002.

slikaNew York Nakon punih 38 godina kazalištu se vratio Paul Newman, koji igra na Broadwayu u produkciji Wilderova klasika Naš grad na sceni kazališta Booth. U njegovoj (auto)biografiji navedenoj u programu stoji kako je riječ o čovjeku »najpoznatijem po njegovim uspješnim konglomeratima (?) hrane. Posve slučajno, glumio je i u 51 filmu i 4 kazališne predstave na Broadwayu.« Ova, u režiji njegove žene Joanne Woodward, jest, nakon dulje stanke, peta. A kad ste već u New Yorku i željni zvijezda, prošetajte do kazališta u neposrednoj blizini Ground Zero, gdje je do prošle godine stajao World Trade Center. Tamo u kazalištu sveučilišta Pace igra Brechtov Zadrživi uspon Artura Uia u režiji slavnoga Simona McBurneyja, u kojem glumačku podjelu predvodi Al Pacino, kojemu valja dodati i Chazz Palminterija, Johna Goodmana, Stevea Buscemija, Dominica Chianesea... Komad ne samo da čini niz slavnih imena nego je odlično režiran i usuđuje se na vrlo hrabru komparaciju — Brechtov Hitler neodoljivo podsjeća na Busha, što je mnoge sablaznilo, ali mnogo je i oduševljenih. Veliki diktator u novom izdanju.

Publika je predstavu na premijeri pozdravila rijetko viđenim ovacijama.

U redu za smrt

New York, opet Tko o čemu mi o glumačkim zvjezdama na svjetskim, posebno njujorškim pozornicama. Baš kao i u prethodnim slučajevima, ulaznice je nemoguće nabaviti i za još jednu predstavu, ovaj put u off-off-broadwayskom kazalištu u kojem se igra dokumentarna predstava The Exonerated, svjedočanstva onih kojima je u posljednji trenutak ukinuta smrtna kazna jer je utvrđeno da su nevini. A kakve veze malo kazalište i ispovijed na smrt osuđenih ima sa zvijezdama? Pa ima, naime u predstavi The Exonerated Jessice Blank i Erika Jensena u režiji Boba Balabana na sceni se mijenjaju slavni glumci — baš kao što je to nekoć bio slučaj u Vagininim monolozima. U drami koja je dokumentarno svjedočenje četrdesetak nevino osuđenih koji su od 2-22 godine u zatvoru čekali smrtnu kaznu dosad su nastupili Richard Dreyfuss, Jill Clayburgh, Sara Gilbert, Mia Farrow, Aidan Quinn i Gabriel Byrne, a uskoro se očekuju i Jeff Goldblum, Bebe Neuwirth, Marlo Thomas, Peter Gallagher i Amelia Campbell. Svi oni rade za svega šesto dolara tjedno — za osam izvedbi, shvaćajući predstavu i kao borbu protiv smrtne kazne.

Radikalna Uspavana ljepotica

slikaLondon Uspavana ljepotica zvuči kao dobra ideja za prigodnu božićnu predstavu. Ne i kad je u Young Vicu napiše i režira Rufus Norris, koji se odlučio pozabaviti bajkom na standardnu temu: što je bilo poslije, dok su živjeli dugo i sretno. Ni prvi ni posljednji koji se bavi tom pričom, Norris je napravio Uspavanu ljepoticu za 21. stoljeće, onu koja se bitno više bavi problemima koje joj donosi muž nego nekakve vještice. Inovativan i originalan Norris ne miruje ni trenutka, sve se u drami kreće i nekamo žuri, sve kao da je na speedu, a priča ima i svoj gurmanski aspekt — onaj ljudožderski. Young Vic svake godine pripremi božićno iznenađenje. Kritika se složila u jednom: ovogodišnje nije najšarmantnije dosad, ali je zasigurno — najradikalnije.

Šećer na kraju

slikaPariz Prije božićne i novogodišnje pauze i pariško kazalište pruža maksimum, premijere se za publiku bore s kvalitetnim inozemnim gostovanjima, jer svi pokušavaju upravo u ovom razdoblju dati maksimum. Zato je i kazalište MC93 u pariškom Bobignyju pod ravnateljstvom Patricka Sommiera, koje sezonu formira od kvalitetnih gostovanja za kraj godine ostavilo dvije poslastice. Deset izvedbi Heraklove djece po Euripidu u režiji Petera Sellarsa i produkciji Ruhrtriennale ustupilo je na samom završetku godine pozornicu gostovanju londonskog Theatre de Complicite i njihovoj produkciji Mnemnonic, koja je već s uspjehom pohodila brojne festivale, u režiji Simona McBurneya, čija nova premijera, vidjeli ste maloprije, već s uspjehom igra u New Yorku. Nakon novogodišnje stanke Bobigny se u svojevrsnom antiklimaksu vraća provjerenim domaćim imenima, Shakespeareovu Kako vam drago, koja počinje igrati u siječnju, režirao je Jean-Yves Ruf, a riječ je o produkciji Chat Borgne Theatrea.

Jasen Boko

Vijenac 230

230 - 26. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak