Vijenac 230

Opera

Marija Barbieri

Francuska zvijezda

Airs d’ Opéras Français, Natalie Dessay, EMI Classics

Francuska zvijezda

Airs d’ Opéras Français, Natalie Dessay, EMI Classics

Natalie Dessay zacijelo je danas najveća francuska operna zvijezda i prirodno je bilo očekivati da izda CD s arijama iz francuskih opera, pogotovo jer je većina njih i pisana za glas poput njezina — lirsko-koloraturna soprana. Za razliku od talijanskih skladatelja koji su više voljeli dramsko-koloraturni sopran, francuski nisu mogli odoljeti čaru lirsko-koloraturnog soprana. Smatrali su da takav svjež i čist glas sa sjajem u sebi najbolje dočarava mladost i ljubav pa su njemu namijenili likove mladih djevojaka kakvih je u francuskoj operi mnogo. I lik s takvim glasom morao je očaravati, pa primerice Delibesova brahmanska svećenica Lakmé u ariji o zvončićima (nezaobilaznoj u repertoaru svih soprana koji suvereno vladaju tehnikom koloratura) pjeva sve te virtuozne ukrase kako bi zanijela engleskog časnika Geralda i navela ga da se oda.

Naravno, u opernoj literaturi 19. stoljeća ništa nije moglo tako dojmljivo dočarati ni pomućenost uma mlade djevojke kao virtuozni koloraturni ukrasi, pa su prizori ludila u njoj također obvezni u repertoaru lirsko-koloraturnih soprana. Takav je prizor ludila Thomasove Ofelije. Arije Meyerbeerove Dinorah i Offenbachove lutke Olimpije te valcer Gounodove Mireille upotpunjuju željezni repertoar francuskih koloraturki. A u izboru izvrsne francuske sopranistice jest i čeznutljiva ciganska pjesma robinje Minke iz opere Kralj protiv volje Emanuela Chabriera. Posebna zanimljivost ovog CD-a jest u tome što su na njemu i odlomci iz opera 20. stoljeća: arija Vatre iz Ravelove opere Dijete i čarolije, arija Thér#se iz opere Tirezijine grudi Francisa Poulenca s glasovitom rečenicom »pravite djecu, a ne rat!« — koja je toliko uzbudila francusku konzervativnu publiku na praizvedbi 1947, recitativ Isabelle iz opere Škola za muževe Emmanuela Bondevillea, arija Créuse iz opere Medeja Dariusa Milhauda i arija Marianne iz opere Mariannini hirovi Henryja Saugeta. Zanimljiva je uporaba koloratura u djelima suvremenijeg izričaja, koja se bitno razlikuje od one u romantičnim operama. U njima one zaista nisu tek ukras već su u službi izraza, bilo dramatskog ili komičnog. Natalie Dessay je profinjena interpretkinja raznovrsnih zahtjeva tih raznolikih odlomaka kojima prilazi s dubokim razumijevanjem i poniranjem u suštinu glazbe i teksta, a ne samo velikom pjevačkom vještinom.

Pouzdani suradnik umjetnice je dirigent Patrick Fournillier, vrsni poznavatelj francuskog opernog idioma, a takav je i Filharmonijski orkestar iz Monte Carla, pa je CD vrlo vrijedan doprinos inače poprilično siromašnoj francuskoj diskografskoj opernoj ponudi. Natalie Dessay doziva u sjećanje nezaboravne Mado Robin i Janine Micheau, pa ljubitelji francuskog opernog pjevačkog umijeća (a ne samo oni!) mogu biti zadovoljni ovim stilski dotjeranim izborom i njegovom odličnom realizacijom. Opremom knjižice bit će polovično zadovoljni. Zanimljivi su prikaz francuskog sopranskog umijeća iz pera Michela Paroutyja i tekstovi arija na njemačkom, francuskom i engleskom jeziku. Ali zašto nema ni slova o izvođačima?!

Marija Barbieri

Vijenac 230

230 - 26. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak