Airs d’ Opéras Français, Natalie Dessay, EMI Classics
Natalie Dessay zacijelo je danas najveća francuska operna zvijezda i prirodno je bilo očekivati da izda CD s arijama iz francuskih opera, pogotovo jer je većina njih i pisana za glas poput njezina — lirsko-koloraturna soprana. Za razliku od talijanskih skladatelja koji su više voljeli dramsko-koloraturni sopran, francuski nisu mogli odoljeti čaru lirsko-koloraturnog soprana. Smatrali su da takav svjež i čist glas sa sjajem u sebi najbolje dočarava mladost i ljubav pa su njemu namijenili likove mladih djevojaka kakvih je u francuskoj operi mnogo. I lik s takvim glasom morao je očaravati, pa primerice Delibesova brahmanska svećenica Lakmé u ariji o zvončićima (nezaobilaznoj u repertoaru svih soprana koji suvereno vladaju tehnikom koloratura) pjeva sve te virtuozne ukrase kako bi zanijela engleskog časnika Geralda i navela ga da se oda.
Naravno, u opernoj literaturi 19. stoljeća ništa nije moglo tako dojmljivo dočarati ni pomućenost uma mlade djevojke kao virtuozni koloraturni ukrasi, pa su prizori ludila u njoj također obvezni u repertoaru lirsko-koloraturnih soprana. Takav je prizor ludila Thomasove Ofelije. Arije Meyerbeerove Dinorah i Offenbachove lutke Olimpije te valcer Gounodove Mireille upotpunjuju željezni repertoar francuskih koloraturki. A u izboru izvrsne francuske sopranistice jest i čeznutljiva ciganska pjesma robinje Minke iz opere Kralj protiv volje Emanuela Chabriera. Posebna zanimljivost ovog CD-a jest u tome što su na njemu i odlomci iz opera 20. stoljeća: arija Vatre iz Ravelove opere Dijete i čarolije, arija Thér#se iz opere Tirezijine grudi Francisa Poulenca s glasovitom rečenicom »pravite djecu, a ne rat!« — koja je toliko uzbudila francusku konzervativnu publiku na praizvedbi 1947, recitativ Isabelle iz opere Škola za muževe Emmanuela Bondevillea, arija Créuse iz opere Medeja Dariusa Milhauda i arija Marianne iz opere Mariannini hirovi Henryja Saugeta. Zanimljiva je uporaba koloratura u djelima suvremenijeg izričaja, koja se bitno razlikuje od one u romantičnim operama. U njima one zaista nisu tek ukras već su u službi izraza, bilo dramatskog ili komičnog. Natalie Dessay je profinjena interpretkinja raznovrsnih zahtjeva tih raznolikih odlomaka kojima prilazi s dubokim razumijevanjem i poniranjem u suštinu glazbe i teksta, a ne samo velikom pjevačkom vještinom.
Pouzdani suradnik umjetnice je dirigent Patrick Fournillier, vrsni poznavatelj francuskog opernog idioma, a takav je i Filharmonijski orkestar iz Monte Carla, pa je CD vrlo vrijedan doprinos inače poprilično siromašnoj francuskoj diskografskoj opernoj ponudi. Natalie Dessay doziva u sjećanje nezaboravne Mado Robin i Janine Micheau, pa ljubitelji francuskog opernog pjevačkog umijeća (a ne samo oni!) mogu biti zadovoljni ovim stilski dotjeranim izborom i njegovom odličnom realizacijom. Opremom knjižice bit će polovično zadovoljni. Zanimljivi su prikaz francuskog sopranskog umijeća iz pera Michela Paroutyja i tekstovi arija na njemačkom, francuskom i engleskom jeziku. Ali zašto nema ni slova o izvođačima?!
Marija Barbieri
Klikni za povratak