Vijenac 230

Arhitektura

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Foster i Nouvel za Firencu

ARHITEKTONSKI GLOBUS

Foster i Nouvel za Firencu

slikaLord Foster je, u suradnji s Arupovim milanskim inženjerskim studiom, pobijedio na natječaju za idejno rješenje novoga firentinskog terminala TAV (Treni Alta Velocita) superbrze željezničke linije, koji će biti sagrađen do 2008. godine na lokaciji stare gradske klaonice uz prugu što vodi do povijesnoga kolodvora Santa Maria Novella u središtu grada. Rješenje kompleksa od 45 000 četvornih metara, čiji je početak izgradnje najavljen za lipanj 2004. godine, sadrži nadzemni shopping-centar, natkriven ekspresivnim čelično-staklenim krovom, s podzemnim peronima, spuštenim 25 metara od razine ulice, što su osvijetljeni prirodnim svjetlom putem trokutastih nadsvjetala. No to neće biti jedini prinos svjetskih arhitektonskih zvijezda novom suvremenom izgledu Firence, jer je u međuvremenu Jean Nouvel pobijedio na pozivnom međunarodnom natječaju, u konkurenciji Fuksasa, Isozakija, Rogersa i tri tima mlađih talijanskih arhitekata, za multivalentni centar (hotel, kongresni centar, shopping mall, restorani i uredi) na prostoru stare Fiatove tvornice u blizini Fortezze da Basso. Nouvelov projekt, skriven iza zida od lišća debela 1,5 i visokog 18 metara, stvara neku vrstu lisnate enklave u kojoj geometrizirane građevine formiraju perimetar oko novoga parka.

Zaklada Bruna Zevija

slikaU Rimu je svečanim koncertom, održanim u novom Rimskom auditoriju Renza Piana, obilježeno osnivanje Zaklade Bruna Zevija, što nosi ime znamenitog talijanskog arhitekta, kritičara, povjesničara i teoretičara arhitekture, Bruna Zevija (1918-2000), dugogodišnjeg profesora povijesti arhitekture na Rimskom sveučilištu i autora mnogobrojnih knjiga, uključivo i legendarne Kako gledati arhitekturu. Znanstveni savjet zaklade, u kojem se pored arhitekata (Frank Gehry, Zaha Hadid, Daniel Libeskind i Renzo Piano) nalaze predstavnici drugih umjetničkih i znanstvenih disciplina, poput Umberta Eca, reflektira anti-akademski koncept kulture za koji se Zevi zdušno zalagao tijekom života. Sjedište je zaklade u arhitektovu rimskom domu-studiju, a njezina je zadaća promocija, osobito među mladima, arhitektonske baštine i njezino blisko povezivanje s ostalim umjetničkim disciplinama, zatim pokretanje međunarodne arhitektonske nagrade, te organizacija simpozija i arhitektonskih susreta. Zainteresiranima stoji na raspolaganju bogata knjižnica i osobni arhiv (knjiga, časopisa, fotografija) Zevija, velikog zagovornika moderne arhitekture, kojega je Frank Lloyd Wright nazvao »najpronicavijim arhitektonskim kritičarem našeg vremena«.

Armani u Hongkongu

slikaGiorgio Armani inaugurirao je svoj novi prodajni prostor u Hongkongu, u kojem je prvi butik otvorio još 1982. Smješten u središtu grada u sklopu uredsko-prodajnog kompleksa Chater House troetažni hongkonški Spazio Armani na 3000 četvornih metara površine prodavat će pored odjeće, modnih dodataka i pokućstva još cvijeće i knjige, a sadržavat će i prostore za druženje i talijanski restoran. Kako bi sačuvao prepoznatljivost, Armani je za dizajn prodajnog salona svojih kreacija angažirao kućnog arhitekta Claudija Silvestrinija, koji je oblikovao sve njegove recentne butike po svijetu, dok su ostali sadržaji — Emporio Armani, Armani Jeans, Armani Caffe, Armani Libri, Armani Fiori, Armani Cosmetics i Armani Casa, prepušteni Massimilianu i Doriani Fuksas, koji su se prvi put susreli s tom tipologijom. Zasnivajući svoj pristup više na praznini nego na volumenima, arhitekti su kreirali fluidni, gotovo bestežinski prostor sa zakrivljenim staklenim zidovima (u koje su urezani apstraktni motivi), što postaju izvori svjetla, i specijalnim reflektirajućim lijevanim podovima. Pojedine prostorije povezane su crvenom linijom, elementom od fiberglasa s trakom crvenoga svjetla, što karakterizira i označuje cijeli prostor od ulaza do vanjskog oplošja zgrade.

Novi vidikovac u Rimu

slikaKao posljednja faza u preuređenju Vittoriana, monumentalnog spomenika kralju Vittoriju Emmanuelu koji dominira središtem Rima, i njegove transformacije u spektakularni gradski vidikovac, predviđeno je uređenje najgornje terase zdanja i njezino otvaranje za javnost, prema rješenju rimskih arhitekata Ricci & Spaini, pobjednika na pozivnom natječaju za oblikovanje balustrade terase. Za najvišu točku u gradu s jedinstvenom panoramskom vizurom na Vječni grad, arhitekti su osmislili zaštitni zaslon od debelog kaljenog stakla, otpornog na udare vjetra, koji će pružati informacije bez narušavanja pogleda. Odmaknuta od postojećega parapeta terase, kako ne bi bila vidljiva odozdo, staklena ograda ima čeličnu bazu i rješenje nosive strukture na način da je izbjegnuto bušenje rupa u podu, s delikatnim sustavom rasvjete usmjerenim u bijelo popločenje, te LED diodama u staklu za iluminaciju oznaka gradskih znamenitosti.

Vinko Penezić

Vijenac 230

230 - 26. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak