Vijenac 230

Časopisi

Ljubica Ivanišević

Dvojezično o animaciji

»Hrvatski filmski ljetopis«, gl. ur. Hrvoje Turković, br. 31-32, Zagreb, studeni 2002.

Dvojezično o animaciji

»Hrvatski filmski ljetopis«, gl. ur. Hrvoje Turković, br. 31-32, Zagreb, studeni 2002.

Uvodna urednička napomena glavnog urednika Hrvoja Turkovića rijetkost je u »Ljetopisu«, no ako se pojavi, za nju postoji valjani razlog. Dosadašnja praksa dvojezičnosti uvodnog sadržaja svakog broja te sažeci na engleskom najvažnijih tekstova potaknuli su interes inozemnih čitatelja, čije su pohvale izgledu i sadržaju časopisa praćene žaljenjem zbog činjenice da »Ljetopis« nije moguće u cijelosti čitati na engleskom jeziku. Upravo to, napominje u uredničkoj napomeni Turković, potaknulo je uredništvo na djelomičnu dvojezičnost ovoga broja časopisa. Budući da su pojedini tekstovi ponuđeni za objavljivanje izvorno napisani na engleskom jeziku, uredništvo je iskoristilo tu okolnost i uz hrvatski prijevod objavilo i engleski izvornik.

Inozemni suradnici

Ove je godine svjetski festival animacije u Zagrebu obilježio trideset godina postojanja. Tim povodom uredništvo je za temu broja izabralo animaciju. Temu je uredio gost-urednik Midhat Ajanović. Budući da je Ajanović bio umjetnički direktor Animafesta, zamolio je neke od njegovih gostiju da napišu tekst vezan uz Animafest ostavivši im potpunu slobodu o izboru segmenta. Oni su se tako osvrnuli na filmove u konkurenciji, nagrađene radove, pružili pogled na festival iz drugog kuta i time ukazali na neke detalje kojima je moguće pristupiti na drugi način i time pridonijeti još višoj kvaliteti festivala. Većina autora kao velike prednosti Animafesta ističe njegovanje animacije kao autorskog umjetničkog izraza, a ne tržišnog proizvoda, bliskost između autora i publike te opuštenost koja vlada na Animafestu, koji je uspio zadržati šarm malih festivala, premda je već odavno prerastao u veliki događaj svijeta animacije.

U anketi o najboljem animiranom filmu svih vremena provedenoj u Zagrebu među filmskim kritičarima i poklonicima animacije iz cijelog svijeta prvo mjesto zauzeo je Jurij Norstein sa svojim remek-djelom Bajka nad bajkama. Na drugo mjesto uvrstio se film The Street (Ulica) Caroline Leaf. Razgovor s Jurijem Norsteinom imali smo priliku pročitati u 29. broju »Ljetopisa«, a ovaj broj donosi dva poglavlja koja se odnose na nastanak Bajke nad bajkama iz još neobjavljene knjige Clare Kitson o Juriju Norsteinu. Razgovor s Caroline Leaf presjek je animatorske karijere te iznimne autorice, dobitnice Nagrade za životno djelo na Animafestu 1996.

Pulski festivalosaurus

»Ljetopisova« rubrika Festivali donosi osvrte na filmske festivale održane u Puli, Motovunu, Splitu, Pagu i Dubovniku. O 49. pulskom filmskom festivalu piše Jurica Pavičić. U povremeno preoštroj kritici Pavičić secira pulskog festivalosaurusa. Nakon velike količine crnila u njegovu tekstu konačno mišljenje čitatelja bliže je zaključku da festival nije ispunio Pavičićeva očekivanja, no da je uistinu bio toliko loš. Joško Marušić autor je teksta o medijski slabo zastupljenoj 40. reviji hrvatskog dječjeg filmskog i videostvaralaštva održanoj u Pagu.

Rubrika repertoar u prošlom se broju predstavila novom koncepcijom, a ovaj put donosi manju novinu. Potaknut vrlo lošim filmovima koji su harali kinodvoranama ovoga ljeta urednik je uveo novu, D-kategoriju. Mali prostor za kritiku filmova te kategorije neki su autori iskoristili za duhovite recenzije koje ponekad zabavljaju više no filmovi na koje se odnose. Novost je i preglednije kazalo kino i video filmova na početku rubrika.

Rubrika Tumačenja/tumačilačka sporenja donosi tekst Damira Radića Dekadentni užitak teorijskog orgijanja, koji je nastavak polemike između njega i Željke Vukajlović o pitanjima muške i ženske seksualnosti i doživljaja iste, zametak koje je bila Radićeva filmska kritika filma Rasturi me (Baise Moi) objavljena u »Ljetopisu« broj 27-28/2001.

U Studijama i istraživanjima objavljen je tekst Ante Peterlića Sustav zvijezda — u starom i novom Hollywoodu (slučaj Jodie Foster). Na primjerima po mnogim elementima sličnih karijera Elizabeth Taylor i Jodie Foster (karijera i jedne druge započela je u djetinjstvu i traje do danas, obje su osvojile po dva Oscara, itd.). Peterlić analizira razvoj holivudskoga star-sistema tijekom vremena i etape u razvoju glumačkih karijera dviju glumica kroz prizmu likova koje su tumačile. Njegova je analiza potpuna, a uključuje i skandale koji su, čini se, neizbježni suputnik na putu do zvijezda.

Zvuk u igranim filmovima Davida Lyncha predmet je teksta Ljube Lasića, a o glazbi u filmu Tvrtka (The Firm) Sydneyja Pollacka opsežni esej napisala je Irena Paulus.

Ljubica Ivanišević

Vijenac 230

230 - 26. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak