Vijenac 230

Glazba, Kolumne

Mladen Mazur: JAZZ AD LIBITUM

Božićne pjesme

Božićne pjesme

U nas bilježimo dva božićna jazz izdanja

Prvu pojavu skladanih božićnih pjesama u jazzu bilježimo u trenutku kad je legendarni Louis Armstrong u studenom 1924, na sebi svojstven način, odsvirao i otpjevao pjesmu Santa Claus Blues. U Sjedinjenim su se Državama u povodu božićnih blagdana pjevale tradicionalne pjesme, a u crnačkim okruženjima gospel-songovi. Diskografske kuće nisu pokazivale osobito zanimanje za jazz-obrade tradicionalnih pjesama, doimalo se to tada bogohulnim, a originalne se i nisu skladale.

Velika je prekretnica u tom smislu zabilježena 1942, kada je znameniti američki skladatelj popularne glazbe Irving Berlin za potrebe filma Holiday Inn s Fredom Astaireom i Bingom Crosbyjem u glavnim ulogama napisao melodioznu pjesmu White Christmas. Crosby, koji je usprkos mnogobrojnim suradnjama s nekim najistaknutijim džezistima tridesetih i četrdesetih godina zadržao image interpreta filmsko-zabavnog žanra, spomenutom je pjesmom postigao planetarni uspjeh dosad nedostignute tiraže. Pjesma White Christmas postala je klasikom američkih božićnih pjesama, a budući da je bila napisana na šlagerski način, vrlo su je brzo preuzeli brojni džezisti, i u svojim obradama snimili za ploče. U tome ju je mogla tek pratiti jednostavna melodija J. P. Pierporta Jingle Bells iz 1857, no obje će te skladbe doživjeti niz obrada za male jazz-sastave, jazz-vokaliste i big bandove. Legendarni Satchmo također se nije dao, njegov Santa Claus Blues polako je padao u zaborav, ali je Armstrong zato snimao komponirane božićne pjesme, primjerice Shermanovu Christmas in New Orleans i Foxovu Zat You Santa Claus. Ella Fitzgerald, Mahalia Jackson i Ray Charles, svaki u svoje vrijeme i na svoj način, izdavali su također ploče s božićnim pjesmama, a jedan od sa stilskog i aranžerskog stajališta najzanimljivijih primjera bio je onaj The World’s Greatest Jazz Banda, koji je božićne pjesme odjenuo u ruho dixieland jazza. Svoj je programski prilog tim projektima dala i Europa prelijepom i za jazz-obradu neobično pogodnom Gruberovom melodijom Stille Nacht, odnosno Silent Night, Holly Night, a poslije i tradicionalnom skladbom O Tannenbaum Waltera de Mapesa iz 12. stoljeća.

Kako je vrijeme teklo, a jazz-diskografija rasla, sve veći broj interpreta jazza poseže i za božićnim izdanjima, aranžmani kojih odgovaraju njihovu profilu interpretacije. Tu su dakako i predstavnici takozvanih rubnih sfera, na razmeđi jazza i popularne glazbe, poput glasovitog Franka Sinatre ili nedavno preminule Rosemary Clooney, a svoj je karakterističan blues-pečat božićnim pjesmama dao i bard tog stila, B. B. King projektom nazvanim Christmas Celebration of Hope. Poznati gospel-sastav Johnny Thompson Singers pridružuje se proslavi Božića diskom Silent Night.

Tu su napokon i moderniji interpreti jazza s džezistički profiliranijim izvedbama. Pijanist Ramsey Lewis izvodi pjesmu God Rest Ye Merry Christmas i svoj original Christmas Blues na sebi svojstven funky način, a nešto je slično s komponiranom pjesmom Winter Wonderland učinio i pijanist Bobby Timmons. Zanimljivi su različiti pristupi trojice modernih tenor-saksofonista, Genea Ammonsa, Dextera Gordona i Eddieja Lockjaw Davisa u izvođenju pjesme pjevača Mela Tormea, The Christmas Song. Jazz-orguljaš Don Patterson sa svojim je triom donio sasvim novu verziju tradicionalne božićne pjesme Rudolph the Red Nosed Reindeer, a među najmodernije interprete u tom kontekstu ubrajamo pijaniste Paula Bleya i McCoya Tynera, koji nastavljaju mainstream tradiciju solo albuma pijanista Davea McKenne Christmas Ivory, pjevača Joea Williamsa That Holiday Feelin, te božićnog albuma neponovljivog pijanista Oscara Petersona. Europske zemlje kršćanskih religija posjeduju bogate riznice narodnih božićnih pjesama no njegove, jazz-obrade znatno zaostaju za onim američkim. Ipak znamenita je vokalna grupa Swingle Singers predstavila niz francuskih božićnih pjesama, azerbajdžanski pijanist David Gazarov koji živi i djeluje u Münchenu na svom CD-u »...ich bring Euch gute neude Mär...« donosi izvrsne jazz-verzije američkih, njemačkih i austrijskih pjesama, jedna od najboljih austrijskih jazz-pjevačica »Ladi P« s grupom istaknutih džezista te zemlje, na čelu sa saksofonistom Hansom Salamonom objavila je disk I Have Your Love For Christmas, a najbolji slovenski jazz-pijanist Silvestar Stingl s pokojnim je dirigentom Jožetom Privšekom i Simfonijskim orkestrom RTV Slovenija izdao hvalevrijedan disk božićnih standarda revijsko-džezističkog pristupa. U nas bilježimo dva izdanja, jedno splitskog gitarista i pjevača Paula Colemana (Pavla Kolarova) Jazz X-mas, dok su drugo na specifičan način ostvarila dvojica istaknutih zagrebačkih jazz-glazbenika u sastavu Modo Novo, pijanist i aranžer Igor Savin i sopran-saksofonist Željko Kovačević, i to s programom samo hrvatskih božićnih pjesama u sklopu projekta Musica Sacra Antiqua Croatorum.

Vijenac 230

230 - 26. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak