Vijenac 230

Književnost

Hrvatska drama, CD-ROM

Antologija na zaslonu

Klasici hrvatske književnosti — Drama i kazalište, CD-ROM, Bulaja naklada, Zagreb, 2002.

Hrvatska drama, CD-ROM

Antologija na zaslonu

Klasici hrvatske književnosti — Drama i kazalište, CD-ROM, Bulaja naklada, Zagreb, 2002.

Stidljivo, ali postojano, Bulaja naklada u hrvatsku kulturu unosi novost — književnost na CD-ROM-u, pa su tako nakon naslova Epika, romani, novele i Pjesništvo na red došli i Drama i kazalište. Osim rodovske podjele, i kronologije izdanja koja prati populistički ukus, točnije kreće od zastupljenosti i čitanosti, rast edicije Klasici hrvatske književnosti prati i tehnološki, odnosno multimedijalni napredak. Tako je epika bila isključivo tekstualnog sadržaja dok je pjesništvo već imalo i snimke profesionalno pročitanih stihova pa se uz pomoć jednostavnog kompjutorskog programa, kakvim su obično i opremljene sve personalne jedinice, moglo slušati i kako domaća poezija zvuči u originalu, što je osobito važno kada je riječ o dijalektalno obojenim ili starijim djelima.

Drama i kazalište, treći CD-ROM u uredničkom nizu Zvonimira Bulaje, osim 107 dramskih tekstova 38 autora i više od 400 fotografija sadrži i 32 video-zapisa, među kojima neki zaista imaju teatrografsku vrijednost veću od obične informacije. Iako su ulomci uglavnom kratki i služe tek kao ilustracija redateljske i scenografske mašte, i iako ih je previše proizvod televizijskih adaptacija, riječ je o građi koja se dosad rijetko mogla naći, kako se to voli reći, na svakoj polici.

I da je manji u sadržajnom ili multimedijalnom opsegu, CD-ROM Drama i kazalište iz edicije Klasici hrvatske književnosti bio bi pionirski korak i hvalevrijedna inicijativa iz još jednog razloga, vjerojatno i jednog od najvažnijih, ako ne i najvažnijeg. Naime, cijena je prilagođena tržištu, pa raspon od srednjovjekovne drame (Plača Gospoje i Muke sv. Margarite) do Krležine Lede stoji koliko i slučajni »best-of« izbor bilo koje domaće estradne cajke, što ga zaista stavlja u kategoriju obvezne kupnje. Ciljana populacija ovog projekta nisu samo kazališni znalci, koji će pronaći i poneku pogrešku u imenima aktera, godinama izvedbi ili čak i kazališnih zanimanja, nego i svi oni koji u školi ili na fakultetu imaju potrebu za sustavnom, lako pretraživom i lako dostupnom antologijom hrvatske drame i jezgrovitom poviješću kazališta na domaćim prostorima.

Koncepcija ovoga CD-ROM-a otvara se glavnim izbornikom koji nudi pretraživanje cijeloga diska, popis autora i djela, popis videoizvadaka i povijesni pregled kazališnoga života. Popis autora i djela otvara abecedni izbornik, a djelo dolazi s komentarima i rječnikom u istom prozoru što olakšava čitanje starijih ili teže razumljivih tekstova. Također, svaki dramski tekst postoji i u PDF-formatu, što olakšava printanje, kao što je i cijeli CD-ROM uređen tako da bi trebao raditi na bilo kojoj i bilo koliko staroj inačici PC-a, ponovo sa sviješću o tehnološkoj opremljenosti ciljane populacije.

Pored, dakle, povijesnoga pregleda iz kojeg se može saznati da je sredinom 15. stoljeća u Poljičkom statutu zanimanje glumca navedeno kao jedno od najnečasnijih ili da je 1620. u Zagrebu izvedena komedija Čovjek ćelave glave, a kosmata čela, čestu će primjenu naći i pretraživač, za slučajeve kad se baš nitko ne može sjetiti iz koje su drame citati, recimo, Još smo vlast ili Šuma t’ mati, a na telefonskoj je vezi prijatelj ili rođak kojeg od milijuna dijeli samo slično pitanje iz domaće dramske baštine. Klasici hrvatske književnosti — Drama i kazalište imaju odgovor iako, nažalost, zbog autorskih prava staju na Krleži.

Igor Ružić

Vijenac 230

230 - 26. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak