Vijenac 229

Film

Katarina Marić

Željko Ivanek

Njegov je pravi status izvrsna i vrlo sposobna karakterna glumca podcijenjen. Tako je i u Nevjernoj, i u Padu Crnog jastreba, Plesu u tami

Željko Ivanek

Njegov je pravi status izvrsna i vrlo sposobna karakterna glumca podcijenjen. Tako je i u Nevjernoj, i u Padu Crnog jastreba, Plesu u tami

Željko Ivanek jedno je od onih poznatih lica koje se viđa u velikim holivudskim hitovima no u najsporednijim ulogama. I kako ćemo uglavnom zaključiti da nam je to lice odnekud poznato, samo izdvojeno ime uglavnom neće asocirati ni na što.

Rođen u Ljubljani 15. kolovoza 1957, iz koje je u Sjedinjene Američke Države s roditeljima emigrirao već nakon tri godine (poradi dovršenja doktorata iz elektroničkog inženjeringa njegova oca na standfordskom sveučilištu); Ivanek je pohađao Yale, ali i londonsku Akademiju glazbenih i dramskih umjetnosti, na kojoj je diplomirao 1980. Odatle se uputio ravno na kazališne daske — broadwayske i off-broadwayske između ostalih, te zaigrao u Staklenoj menažeriji, ostvario hvaljenu naslovnu rolu u Hamletu (s partnericom Julianne Moore kao Ofelijom) odnosno kao brat Matthew Brodericka u Brighton Beach Memoirs zaradio prvu (od ukupno tri) nominacije za nagradu Tony. Tada počinje vrijeme kad ga kritičari hvale do nebesa.

U holivudskim scenarijima sveden više-manje na »tip« (karizmatična) negativca — hladna pogleda, stisnutih usana, prijeteće pojavnosti; njegov pravi status izvrsna i vrlo sposobna karakterna glumca biva podcijenjen. Tako je i u Nevjernoj, i u Padu Crnog jastreba, Plesu u tami, Dashu i Lilly ili Donnieju Brascu, da nabrojimo samo neke od njegovih uspješnica. Tek je nešto iznijansiraniji njegov doktor Cordell Doemling iz Ridley Scottova Hanibala, čiji osjećaji od početne rezigniranosti prerastaju u zgroženost nad degutantnim zločinačkim planovima njegova pacijenta (Gary Oldman). Tu Ivanek pokazuje da potpuno shvaća da i njegovi »tipovi« imaju osjećaje i da ih i trebaju pokazati. Nešto više šansi imao je pri gostovanjima u brojnim popularnim TV-serijama — kao ubojica u Zakonu i redu, mentalno oboljeli vratar u Dosjeima X, ekstremist u Chicago Hope, sudac u Ally McBeal, odnosno brojni drugi likovi u Hitnoj službi, Frasieru i tako dalje. Uskoro ćemo ga ponovno gledati u kinima — kao kamiondžiju u Von Trierovu Dogvilleu.

Katarina Marić

Vijenac 229

229 - 12. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak