Vijenac 229

Glazba

CD klasika - hrvatska

Ugodno s korisnim

Ravel, Ibert, Poulenc, Martin; Van Dam, Virgin Classics, 2000.

CD klasika

Ugodno s korisnim

Ravel, Ibert, Poulenc, Martin; Van Dam, Virgin Classics, 2000.

Kompilacija snimaka ostvarenih tijekom devedesetih poslužila je kao materijal za ovo izdanje, objavljeno prije dvije godine. Riječ je o CD-u posvećenom interpretacijama belgijskog baritona Joséa Van Dama, jednog od velikana operne scene našega vremena, koji je svoju popularnost, osobito među ljubiteljima filmovanih opera, svojevremeno stekao ulogom Leporella iz Mozartovog Don Giovannija u produkciji redatelja Josepha Loseya. No Van Damova međunarodna reputacija počiva na godinama građenoj i izgrađenoj visokoj perfekciji njegova vokalnog umijeća, što mu omogućuje da i danas fascinira publiku prepoznatljivim tamnim timbrom svog moćnog glasa i dorađenošću svoje muzikalne interpretacije. Djelić toga zabilježen je na ovom CD-u, koji sadrži izbor iz njegova bogatog koncertnog repertoara, tj. odabrana djela za glas i orkestar. Među njima su i dvije zbirke pjesama inspirirane Cervantesovim Don Quijotom, koje predstavljaju najljepše uzorke Van Damova majstorskog vokalnog umijeća, kontroliranog daha, divne legato fraze i neobično snažne ekspresivnosti u tumačenju tekstovnog predloška.

U jednoj zaista antologijskoj interpretaciji Ravelova ciklusa Don Quichotte a Dulcinée, José Van Dam ostvaruje upravo savršeni sklad između teksta i svog glazbenog tumačenja. To je pročišćena interpretacija zamjetne pažnje posvećene dikciji i tome odgovarajućoj prirodnosti vokalne fraze. Iza te savršenosti Van Damove cantilene osjeća se kontrolirani prostor perfekcije umjetničkog iskaza, koji uspijevaju osvojiti samo veliki interpreti. I u tumačenju ostalih skladbi Van Dam se potvrđuje kao veliki majstor vokalne minijature, u ovom slučaju uz orkestar, specifičnog žanra koji zahtijeva u prvom redu studiozan pristup tekstu u cilju potpunog razumijevanja izvođene skladbe.

Osim Iberta i Ravela, poštovatelji Joséa Van Dama naći će na ovoj kompaktnoj ploči i neka manje poznata vokalna djela, primjerice duhovitu »profanu kantatu« Le Bal masqué Francisa Poulenca (iz 1932. godine), te rijetko izvođenih 6 monologa iz Jedermanna Huga von Hofmannsthala, iz pera švicarskog skladatelja Franka Martina. Sve skladbe na ovom CD-u, prema različitim stupnjevima svoje zahtjevnosti, otkrivaju Joséa Van Dama kao pjevača velike vokalne kulture, znanja i snažne osobnosti, riječju umjetnika kakvi su uvijek bili, a i danas su prava rijetkost. Stilska i izričajna raznolikost skladbi predstavljenih na spomenutoj kompaktnoj ploči svidjet će se prvenstveno onim ljubiteljima glazbe koji od opernog pjevača očekuju i nešto više od samo lijepo otpjevanih melodija.

José Van Dam neosporno je umjetnik široke skale interesa. Zato njegovo tumačenje oporih, mjestimice gotovo ekspresionistički snažnih Martinovih pjesama na Hofmannsthalove stihove posjeduje istu snagu uvjerljivosti kao i šarmantni Ravelov ciklus, ljupka Ibertova zbirka ili duhovita komorna kantata Francisa Poulenca. Valja na kraju napomenuti da José Van Dam nastupa uz orkestar Nacionalne opere iz Liegea, pod ravnanjem danas velike zvijezde berlinskog koncertnog miljea — dirigenta Kenta Nagana. Ovaj CD, vrlo dobre tehničke kvalitete, s odgovarajućim popratnim komentarom o skladateljima i djelima u dvojezičnoj verziji (engleski, francuski), iz više se razloga pokazuje kao diskografski uradak ugodan i koristan za slušanje.

Bosiljka Perić-Kempf

Vijenac 229

229 - 12. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak