Vijenac 229

Glazba

Koncert

Totalitaristički rock

Stilski, dojam je da je Laibach trenutno zarobljenik vlastitoga stila

Koncert

Totalitaristički rock

Stilski, dojam je da je Laibach trenutno zarobljenik vlastitoga stila

Sedam godina od posljednjega zagrebačkog nastupa i gotovo dva desetljeća od prvoga, u klubu Tvornica imali smo prilike vidjeti nekad kontroverznu, a danas konceptualnu postmodernističku art-skupinu Laibach, koja po riječima vlastitih članova djeluje na rubu ili izvan glazbeno-umjetničke scene. U svakome slučaju, riječ je o vrijednoj slovenskoj pojavi čija su nastojanja bila prepoznata i izvan granica bivše države.

Od samoga početka bilo je jasno da će taj fenomen, nastao 1980. u industrijsko-rudarskom Trbovlju, podići dosta prašine. Od artistički najavljena i izvedena samoubojstva jednog od osnivača skupine, cenzura, iritiranja njemačkim nazivom, osnivanja estetskog pokreta Neue Slowenische Kunst te šokiranja javnosti militantnim imageom, Laibach je, administrativno-političkim zabranama, obilježio alternativnu scenu osamdesetih bivše države.

Potkraj toga razdoblja skupina je s uzbunjivanja medija i javnosti skrenula u rock-vode, nizom albuma prepunih obrada u žestoku totalitarističkom rock-stilu. Nove faze elektronskog minimalizma, trendovskog techno-izraza te, na kraju, totalitarističkog industry metala, u svojevrsnoj trilogiji albuma Kapital, NATO i Jesus Christ Superstars, odnosno tema materijalizma, politike i religije, okarakterizirale su njihov rad u devedesetima.

Na ovom zagrebačkom koncertu, inače posljednjem ekskluzivnom nastupu svjetske turneje Jesus Christ Superstars, koja traje od 1997, Laibach se predstavio retrospektivom cjelokupnoga rada s težištem na posljednja dva albuma. Uz dramatične svjetlosne efekte, sastav je uobičajeni program obrada otvorio skladbom The Final Countdown (sweet-metal skupine Europe), a nakon nepunih sat i pol zaključio sa dva bisa — Sympathy For The Devil (The Rolling Stones) te prvim i najvećim hitom Life is Life (austrijski šund sastav Opus) s njihova prijelomnog albuma Opus Dei iz 1986.

Središnji dio nastupa, koji su obilježili ostali najveći (internacionalni) hitovi — obrade Laibacha, Allen Gegen Alle (njemački elektroničari DAF), Geburt einer Nation (One Vision, skupine The Queen) i The Cross (Prince), većim dijelom podložen programiranim zvukom, iako vrlo intenzivan, kretao se u skučenu rasponu. Distorzirani dijabolični vokal, zaštitni znak Laibacha, vodio je ovaj pogled unatrag u maniri njihova posljednjeg, već osam godina stara, projekta Jesus Christ Superstars. Izvedbama poput obrade istoimena Webberova mjuzikl-hita i God Is God vladali su snažni gitarski rifovi, čvrsti ritmovi i pompozni vokali, tako da se glazba doživljavala gotovo fizički. Sadržajno, pitanje je koliko je danas kontroverzno prikazivanje Isusa kao kiborg mana, a vizualno nastup je sadržavao i, već viđene, video-projekcije apstraktno-industrijskog sadržaja. Stilski, dojam je da je Laibach trenutno zarobljenik vlastitoga stila.

Ni najpažljiviji slušatelji u punoj dvorani nisu mogli zapaziti neke naznake Laibachova novog albuma, najavljena za iduću godinu. Bit će zanimljivo vidjeti kakvo će biti rješenje za izvlačenje iz osmogodišnjega zatvorenog kruga.

Velimir Cindrić

Vijenac 229

229 - 12. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak