Vijenac 229

Glazba

CD jazz

Spoj jazza i etna

Michel Camilo, On Fire

CD jazz

Spoj jazza i etna

Michel Camilo, On Fire

Danas je vrlo popularno u kontekst jazza svrstavati raznorazne latinskoameričke i kubanske sastave i njihovu etnoglazbu. Tako nerijetko dolazi do nesporazuma i sa stajališta struke neprihvatljivih kompromisa te slijedom toga i do dezinformiranja slušateljstva. Dakako da ima niz primjera ansambala afro-latinske glazbene provenijencije koji itekako zadovoljavaju sve džezističke uzance.

Jedan od vrlo dobrih primjera koji bi u ovom trenutku mogli raščistiti te dileme jest pojava pijanista i skladatelja Michela Camila.

Camilo se u svom ranom Santo Domingu vrlo rano susreo s glazbom, budući da potječe iz obitelji u kojoj su mnogi članovi bili glazbenici. Kao četverogodišnjak počeo je učiti svirati harmoniku, a potom i glasovir, koji će studirati na konzervatoriju u rodnom gradu. U četrnaestoj godini prvi je put čuo Arta Tatuma i već tada definitivno odlučio postati jazz-glazbenikom, što će rezultirati i odlaskom u New York. Tu će se u društvu džezista američke Istočne obale razviti u izvrsna jazz-pijanista, istina teška udarca, ali i zapažena smisla za sintezu jazza i latinskoameričke glazbe. To najbolje potvrđuje jedan od ne baš brojnih diskova nazvanih On Fire, snimljenih s istaknutim njujorškim džezistima u formaciji klasičnog klavirskog jazz-trija.

Camilo tu dominira i kao autor, s iznimkom samo jednoga standarda (Softly as in a Morning Sunrise), sve su ostalo originalne teme, od kojih veći dio na ovaj ili onaj način ima okus latinskoameričke i afrodominikanske glazbe.

Island Stomp, uvodna rila diska demonstrira odmah spoj jazza, teškog calypsa s naznakama tradicionalnog afrodominikanskog plesa pambiche. Slijedi potom melodija If You Knew u spoju ritmičke formule brazilske sambe i jazza u laganom tempu. Uptown Manhattan tema je posvećena prostoru u kojem se kreće i već više od petnaestak godina živi Michel Camilo. Tu on poštuje sve postulate modernog malog jazz-sastava, a skladba Friends prvi je stavak male jazz-suite The Suite Sandrine, koju autor posvećuje supruzi. Hand & Feet izvedena je kako sam naslov kaže, rukama i nogama. Ruke su dakako autora pijanista Camila, a noge istaknutog španjolskog plesača flamenca Raula, koji se na toj dosta neuobičajenoj snimci predstavio kao izvrstan perkusionist tap-dancer — step-plesač. Svoj odnos prema modernom bluesu Camilo iskazuje izvedbom teme This Way Out u bržem tempu, jedne od džezistički najvrednijih na disku On Fire. Po tempu i značaju sasvim je suprotna izvedba melodiozne balade modernih harmonijskih rješenja In Love, koja bi zacijelo bila inspirativna primjerice Chetu Bakeru i njegovu cool načinu interpretacije. Snimanje teme koja će na licu mjesta dobiti naslov And Sammy Walked In popratila je jedna slučajnost.

U tom je trenutku nenadano u studio ušao perkusionist Sammy Figueroa, koji se svojim congama odmah priključio Camilovu triju, te je tako spontano nastala tipična izvedba u afrokubanskom stilu.

Program je diska On Fire na kraju u rasponu od čistog jazz-calypsa i afrokubanskog jazza preko modernih balada do profiliranog njujorškog shvaćanja modernog jazz trija, zaokružen efektnim istoimenim originalom. Na kraju valja spomenuti da je Michel Camilo program diska ostvario uz pomoć kontrabasista Michaela Bowiea i Marca Johnsona, bubnjara Davea Weckla, Marvina Smittyja Smitha i Joela Rosenblatta, te spomenutog perkusionista Sammyja Figueroa.

Mladen Mazur

Vijenac 229

229 - 12. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak