Vijenac 229

Fotografija

Izložba fotografija Toše Dabca Ljudi s ulice, Fotogalerija Lang, Samobor, od 24. studenoga do 31. prosinca 2002.

Realizam i cirkus

Kao mladić snimajući ulicu, Tošo Dabac pristupao je i s istim entuzijazmom fotografiji, životu i ljudima koje je susretao, uzvraćajući empatijom posebno dok je snimao djecu siromaha i radničku klasu. Realizam gužve na Zrinjevcu, scena cirkusa na periferiji grada, postali su odavno simboli tog vremena

Izložba fotografija Toše Dabca Ljudi s ulice, Fotogalerija Lang, Samobor, od 24. studenoga do 31. prosinca 2002.

Realizam i cirkus

Kao mladić snimajući ulicu, Tošo Dabac pristupao je i s istim entuzijazmom fotografiji, životu i ljudima koje je susretao, uzvraćajući empatijom posebno dok je snimao djecu siromaha i radničku klasu. Realizam gužve na Zrinjevcu, scena cirkusa na periferiji grada, postali su odavno simboli tog vremena

Kulturnoj sceni u Samoboru potkraj studenoga pridružila se još jedna umjetnička lokacija, naime otvorena galerija bit će posvećena isključivo fotografiji. Fotogalerija Lang započela je svoj rad izložbom najvećega klasika hrvatske fotografije 20. stoljeća Toše Dabca, odnosno njegova ciklusa Ljudi s ulice što je nastao tridesetih godina i za vrijeme Drugog svjetskog rata (1932-1941). Ta po mnogo čemu iznimna serija fotografija važan je dokument u kojem se osjeća duh vremena Zagreba — siromasi na zagrebačkim ulicama, kavana Mocca i predgrađa tridesetih. Mnogi su autori pisali o fotografijama Toše Dabca, a umjetnička kvaliteta sadržana u svakoj od njih kao most ih uvodi u visoki krug majstora fotografije onog doba, kao što je ponovno potvrdila i nedavna zajednička izložba djela Henrija Cartiera-Bressona i Toše Dabca. Humanistički pristup subjektu fotografije ili čak trend koji se razvio u fotografiji i na filmskom platnu tridesetih, pratili su fotografi Cartier-Bresson duhovitošću, Brassaď i Manuel Alvarez Bravo, svaki na svoj nacin.

U intimističkom prostoru staroga zdanja u koji se smjestila novootvorena galerija, kao početna točka druženja s fotografijom izbor je od tridesetak fotografskih slika. Sve fotografije za ovu prigodu posuđene su iz Arhiva TD koji se nalazi u prostorima studija u kojem je radio sam Tošo Dabac, te ako ostane sačuvan in situ, bit će jedno od rijetkih i iznimnih mjesta te vrste fotografskih arhiva u Europi.

Više od lokacije za ljubitelje fotografije i umjetnosti osim izložbi, ova galerija zamišljena je kao izvor informacija o fotografiji, raznim autorima i institucijama koje su orijentirane na taj medij. Zanimljivo je da je prije Zagreba i sam Tošo Dabac bio Samoborac, te tamo s Ivicom Sudnikom zakoračio u svijet fotografije.

Kao mladić snimajući ulicu, Tošo Dabac pristupao je i s istim entuzijazmom fotografiji, životu i ljudima koje je susretao, uzvraćajući empatijom posebno dok je snimao djecu siromaha i radničku klasu. Realizam gužve na Zrinjevcu, scena cirkusa na periferiji grada, postali su odavno simboli tog vremena.

Izbor motiva na izložbi obuhvatio je dijelom poznate (Put na giljotinu) i one manje klasične teme, koje zajedno daju cjelovitiji uvid u trenutke bogate svakodnevice zaustavljene na fotografijama doba u kojem Tošo Dabac stvara.

Iva Brezovečki-Biđin

Vijenac 229

229 - 12. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak