Vijenac 229

Časopisi

Tonči Valentić

Najslađe su pričice

»Književna Rijeka«, br. 3, god. VII, Rijeka, 2002.

Najslađe su pričice

»Književna Rijeka«, br. 3, god. VII, Rijeka, 2002.

»Književna Rijeka«, baš kao i većina domaćih književnih časopisa, sadržaj dijeli na ustaljene temate: eseji, proza, pjesništvo, drama te kritički prikazi i prosudbe. U ovom broju prozni je blok osrednje kvalitete te nudi šest kraćih priloga od kojih su kvalitetniji tekstovi Axela Somersa i Diane Rosandić. Ostali ne nude mnogo više od konvencionalne srednjostrujaške short story poetike, s time da Povratak u Tihu, ulomak iz romana Srebrenke Iveković, više nalikuje prosvjetiteljsko-anegdotalnom putopisu negoli iole koherentnoj epizodi iz romana. Bijela priča o crno-crvenom (o dječaku koji očekuje Djeda Mraza) Diane Rosandić, iako konvencionalne teme, pripada među onaj soj časopisnih priloga koje se uvijek isplati pročitati. Naime, u većini časopisa za književnost uvijek su najslađe nepretenciozne pričice koje nas ne gnjave referencijalnošću ili metatekstualnošću, nego su prije svega namijenjene ponešto emotivnijem ili naivnijem/nevinijem načinu recepcije. Iako se to ovdje ne odnosi na autoricu te je samo asocijativna usporedba, u časopisima koji objavljuju prozu (bez obzira jesu li reprezentativni mainstream ili tek samizdatsko provincijsko glasilo) najdraži su mi prilozi onih koji se u biografijama navode sintagmama »okušao/la se u prozi i pjesništvu«. To okušavanje vrlo se često zbiva u gradovima koje prepotentno volimo zvati provincijama (tj. sve što nije Zagreb) ili u nepristupačnim gudurama i vrletima gdje postoje ljudi koji se ne bave profesionalno književnošću, ali je pišu i vole je pisati. Takvi autori/ce u znatnom postotku ispunjavaju lokalna glasina pa i mnoge literarne časopise svojim radovima različite kvalitete: od katastrofalnih (zavičajno-meditativnih) pa do onih koji se mogu svrstati uz bok našim najboljim piscima. Ova digresija smjera upravo na užitak čitanja takve proze, koja je najčešće neopterećena receptivnim faktorima i ima šarmantan štih nevine neupućenosti: najviše cilja na emocije i sentimentalnost te je zbog toga zanimljivija od radova u kojima autori/ce silom žele pokazati svoju spisateljsku kompetenciju i poznavanje recentnih trendova.

Intimistička drama

U dramskom tematu nalaze se dvije drame. Argonauti Darka Lukića preispitivanje je dobro poznate antičke teme u ključu suvremenosti. Teško je reći zbogom još je jedna nova drama Mire Gavrana (riječ je o drugoj verziji). Gavran i dalje preferira intimističke drame s odlascima u kojima zbogom nikad nije konačno zbogom. Riječ je o piscu kojeg se u nas obično percipira kao dosadna i neinventivna skribomana, pri čemu se redovito zaboravlja da je autor iznimno velikog opusa te profesionalni pisac koji ima svoju vjernu čitateljsku i kazališnu publiku. Slijedeći marksističke varijacije teze o prijelazu kvantiteta u kvalitetu, moglo bi se reći da unatoč golemu opusu autoru nedostaje originalnosti, no to nije izlika za gotovo potpuno prešućivanje ili diskreditiranje.

U tematu s esejima zanimljivim se čini tekst Đ ure Vidmarovića, nastao u povodu nedavne zagrebačke izložbe djela ruske avangarde. Autor gorljivo zastupa činjenice da su njezini glavni predstavnici — Kazimir Malevič i David Burljuk — zapravo Ukrajinci te da je cijeli projekt tzv. ruske avangarde golema nepravda nastala zbog ruskoga hegemonističkog stava: riječ je isključivo o ukrajinskoj avangardi. Od prijepora i kritika koje su se mogle čuti i pročitati u povodu izložbe ta činjenica ipak nije spominjana, a Vidmarović je brani s toliko žara da je nemoguće ne složiti se s njim. Naravno, ukoliko je zaista važno da li je neki umjetnik ove ili one nacionalnosti ili narodnosti: autor smatra da jest važno, s obzirom da mu je kontekst eseja smješten u društveno-politička zbivanja zbog kojih cijela problematika nadilazi klasična faktografska cjepidlačenja.

Ostali tekstovi neujednačene su kvalitete. U kratkom poetskom bloku kuriozitet su prijevodi s japanskog, a među esejima tu je prilog Romana Karlovića o novoj religioznosti i postmodernom individualizmu u kojem autor sažeto i pregledno govori o etičkim vrijednostima sukobljenih postmodernista i konzervativnih kršćana, pronalazeći u detaljnijoj analizi povijesnih fenomena vjere uzroke trenutne krize. Na pitanje kako izgraditi postmodernu religioznu etiku u duhu već etablirana individualizma autor ne daje konačan odgovor, nego nudi povijesno-filozofski pregled modela religioznosti koji bi na to pitanje mogli odgovoriti. Jesenski broj »Književne Rijeke« ne nudi mnoštvo priloga, ali među njima ipak ima nekoliko vrijednih pozornosti.

Tonči Valentić

Vijenac 229

229 - 12. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak