Vijenac 229

Maticahrvatska

Sandra Cekol

Kelemenove crtice

Milko Kelemen, Poruka pateru Kolbu, Matica hrvatska Slatina, Matica hrvatska Koprivnica, 2002.

Kelemenove crtice

Milko Kelemen, Poruka pateru Kolbu, Matica hrvatska Slatina, Matica hrvatska Koprivnica, 2002.

Milko Kelemen osebujna je ličnost novije hrvatske glazbene scene. Rođen u Slatini, Muzičku akademiju završio je u Zagrebu. Usavršavao se stipendijama u Parizu, Sjedinjenim Državama, Freiburgu, Münchenu, bio je docent na Muzičkoj akademiji u Zagrebu, profesor kompozicije u Düsseldorfu, autor je mnogobrojnih glazbenih djela. Godine 1961. organizator je i predsjednik prvog Muzičkog bijenala u Zagrebu, autor nekoliko knjiga, dobitnik više vrijednih nagrada i priznanja. Član je Hrvatske akademije znanosti i umjetnosti (od 1989) i još mnogo toga.

Milko Kelemen međunarodno je priznat skladatelj, jedan od najvažnijih svjetskih skladatelja druge polovine prošlog stoljeća, izniman poznavatelj nove glazbe i možemo reći začetnik nove muzike u Hrvatskoj, jer je osnovao Muzički bijenale u Zagrebu.

Poruka pateru Kolbu u izdanju Matice hrvatske Slatina i Matice hrvatske Koprivnica drugo je dopunjeno i prošireno izdanje knjige Poruka pateru Kolbu (Durieux, Zagreb, 1995). U njoj su objavljeni tekstovi prvog izdanja i dijela Kelemenove knjige objavljene na njemačkom jeziku Schreiben an Strawinsky. Knjiga je u cijelosti dvojezična (hrvatski/engleski). Pater Kolb, kojem je poruka u naslovu knjige upućena, jedan je od prvih prijatelja i glazbenih učitelja Milka Kelemena.

Poruka pateru Kolbu nema težinu memoarskih zapisa, nego je zbirka kratkih crtica, autorovih zabilješki o poznatim i važnim ljudima koje je tijekom života sretao. Kelemen je očito lako komunicirao sa svojim sugovornicima, a budući da u knjizi predstavlja svoj doživljaj tih osoba, time više govori o sebi no o njima samima.

Lucidne opservacije otkrivaju osobu britka intelekta, često silno cinična, no čovjeka koji znade vješto literarno uobličiti misli. Samouvjerenost i egocentrizam bile su dvije najvažnije osobine koje su mu, kako to sam Kelemen kaže, omogućile da se bori i uspije u beskrajno brutalnim situacijama svjetske glazbe. Uspjeh ima cijenu i Kelemen će autoironično u crtici Patografija popisati sve svoje medicinske dijagnoze (ne upuštajući se pritom ni u kakve komentare ili pojašnjavanja) i ispod njih potpisati njihove autore — svoje liječnike. Prisutni su tu ponekad sentiment i sjeta, sjećanje na mnogobrojna putovanja diljem svih kontinenata i upoznavanje s tamošnjim ljudima, prirodnim i kulturnim ljepotama i znamenitostima — sve je to bilo neobično stimulativno u njegovu komponiranju. Crtice pisane jasnim jezikom razumljive su i onima koji malo znaju o glazbi, a moguće ih je prihvatiti i kao zabilješke uz imena tko je tko knjige druge polovive dvadesetog stoljeća, posebice u novoj muzici.

Sandra Cekol

Vijenac 229

229 - 12. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak