Vijenac 229

Likovnost

Filatelija

Hegedušić, Motika i Uzelac

Autor: Danijel Popović, dizajner, veličina: 42,60 x 35,5 mm, naklada: 300 000, datum izdanja: 2. 12. 2002.

Filatelija: Motivi prigodnih maraka

Hegedušić, Motika i Uzelac

Autor: Danijel Popović, dizajner, veličina: 42,60 x 35,5 mm, naklada: 300 000, datum izdanja: 2. 12. 2002.

Krsto Hegedušić (1901-1975), rođenjem Petrinjac, a zavičajem Podravac, školovao se na Akademiji u Zagrebu. Profesori su mu bili Krizman, Kljaković i Becić. Nakon diplome, 1926, odlazi u Pariz. Po povratku u Zagreb propagira pučki izraz i »autentično slikarstvo s osloncem na životnu stvarnost«. Godine 1929. utemeljuje grupu Zemlja, koja teži kritičnosti i socijalnoj senzibiliziranosti u izboru tema, autentičnosti figuracije te potiče stvaralaštvo autohtonih neoprimitivista. U Hlebinama je pokrenuo slikarsku školu i postavio temelje hrvatske naivne umjetnosti. Hegedušić je »...bio slikar natprosječne darovitosti i izvanredne osobnosti, izvoran i neponovljiv stvaralac«. Uljena slika Na Dravi (1960) reprezent je njegova nagradama ovjenčana stvaralačkog razdoblja, koje je teorija nazvala tempo secondo.

Antun Motika (1902-1992) rođen je u Puli. Započinje kao kipar 1919. na Sušaku kod Rudolfa Matkovića i na Akademiji u Zagrebu kod Rudolfa Valdeca, a 1923. školovanje nastavlja u slikarskoj klasi Maksimilijana Vanke. Tijekom tridesetih Motika službuje na mostarskoj gimnaziji. Višemjesečni studijski boravak u Parizu profilirao je njegovo slikarstvo, te je po povratku u Mostar uslijedilo izrazito plodno stvarateljsko razdoblje. Cvijeće na prozoru (tempera i ulje na kartonu, 1932) jedna je od njegovih ponajboljih mrtvih priroda, živi kadar pulsirajuće atmosfere kojom je slikar nadahnuto i vješto oplemenio sadržajnu skromnost motiva. U osvrtu na Motikinu izložbu u Zagrebu 1935. kritičar Jerolim Miše zapisao je: »Sve je poneseno ritmom blagdanskih fanfara. Boja i crta slobodni od svega igraju menuet«

slika slika slika

Milivoj Uzelac (1897-1977) rođen je u Mostaru, a prvu poduku iz crtanja dobio je od nekadašnjega Bukovčeva studenta Pere Popovića na realnoj gimnaziji u Banjoj Luci. Istu je školu pohađao i Vilko Gecan pa od tada potječe njihovo prijateljstvo i višegodišnja uska povezanost koja je bitno odredila stvaralački i osobni život dvoje umjetnika. Nakon kratka boravka u privatnoj radionici Tomislava Krizmana 1913, Uzelac studira u klasi Otona Ivekovića, a od 1915. u Pragu kod Preislera. Od 1923. živi u Parizu (poslije na jugu Francuske) i sudjeluje na brojnim izložbama u zemlji i inozemstvu. Njegovo ulje na platnu Djevojka u čamcu (1926/1927) u sebi zrcali temperament i crtačku vještinu autora, jedinstvenu u vremenu u kojem je nastala.

Autorica teksta objavljena u pratećem letku je Biserka Rauter Plančić.

Priredila Sandra Cekol

Vijenac 229

229 - 12. prosinca 2002. | Arhiva

Klikni za povratak